Drogę A2 oddano do użytku dekadę temu, bezpośrednio przed organizowanym przez Polskę i Ukrainę Euro 2012. Jej łączna długość wynosi 90 km i jest to najbardziej obciążona ruchem autostrada w całym kraju. Dlatego konieczna jest jej rozbudowa o kolejne pasy. GDDKiA postanowiła wykorzystać to do przetestowania innowacyjnych rozwiązań.
W ostatnim czasie odbył się cykl konsultacji rynkowych, które mają pomóc w zrealizowaniu inwestycji i przygotowaniu przetargów. Jednym z ich przewodnich tematów były odnawialne źródła energii.
Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA, zdradził serwisowi wysokienapiecie.pl, że w ramach konsultacji poruszono kwestie takie jak układ farm fotowoltaicznych, ich parametry i moc, lokalizacja, a także uzyskanie wszelkiego rodzaju pozwoleń. GDDKiA poważnie rozważa realizację planów, w których centrum znajduje się fotowoltaika.
Zobacz także: Tyson Fury jest milionerem. Mimo to jeździ tym samym autem, co wielu Polaków
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZobacz także: Polak stworzył rekordowo długą lawetę na bazie popularnego modelu
Skąd pomysł na OZE?
Już w 2021 r. GDDKiA przymierzała się do wykorzystania odnawialnych źródeł energii w drogownictwie. Wówczas Tomasz Żuchowski przyznał serwisowi wysokienapiecie.pl, że realizacja pilotażowej instalacji fotowoltaicznej może znaleźć się w przetargu na budowę nowej drogi. Rok od tamtej wypowiedzi wytłumaczył, skąd wynika większe zainteresowanie OZE.
Zobacz także: Passat z Bełchatowa na froncie w Ukrainie. "Uratował już wiele istnień"
– Oświetlenie dróg, węzłów i skrzyżowań to ogromny koszt, więc każdy pomysł, który może zmniejszyć te wydatki, jest godny uwagi. Prowadzimy przetargi i aukcje zakupowe w każdym z wojewódzkich oddziałów GDDKiA i systematyczny wzrost cen energii jest widoczny – podsumował szef GDDKiA w rozmowie z serwisem Bankier.pl.