• Najdłuższą polską autostradą jest A4, za nią plasuje się A1. Po ukończeniu budowy drugą pod względem długości zostanie autostrada A2
  • Na niektórych fragmentach autostrady mają jezdnie z trzema pasami ruchu i ze względu na rosnące natężenie ruchu kolejne fragmenty zostaną poszerzone o dodatkowe pasy

Kierowcy poruszający się po Polsce mogą już korzystać z dwóch autostrad, które przebiegają pomiędzy granicami kraju. Pierwsza, autostrada A4, ma długość ok. 670 km i umożliwia tranzyt pomiędzy Zgorzelcem na zachodzie i Korczową na wschodzie. Ostatni fragment A4 oddano do ruchu w 2016 r.

Z kolei pod koniec 2022 r. można już było pojechać ostatnim przebudowywanym fragmentem obecnej autostrady A1. Ta w docelowym układzie funkcjonuje od wiosny br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że całą trasę od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach, ponad 560 km, można przejechać samochodem osobowym w ok. pięć godzin, bez przekraczania prędkości i z przerwą na odpoczynek. Teraz GDDKiA informuje, jak wygląda stan budowy poszczególnych autostrad.

Autostrada A1

Początki użytkowania autostrady A1 sięgają 1989 r., kiedy to oddano do ruchu pierwszy fragment tej trasy pomiędzy Tuszynem w pobliżu Łodzi i Piotrkowem Trybunalskim, przebudowany 30 lat później. Z kolei w latach 2005-2011 koncesjonariusz wybudował północną część A1 o długości ponad 150 km od Rusocina pod Gdańskiem do Torunia.

Mapa autostrad Foto: GDDKiA
Mapa autostrad

Pięć lat później autostrada A1 pozwalała dojechać ponad 180 km dalej, aż do Tuszyna. Nieco wcześniej, bo w latach 2007-2014, drogowcy wybudowali ponad 90 km A1 od Pyrzowic do granicy z Czechami w Gorzyczkach. W latach 2015-2019 kierowcy zyskali niemal 60 km autostrady, która omijała Częstochowę i łączyła się z dalszą częścią trasy w Pyrzowicach.

"W 2018 r. podpisaliśmy umowy na przebudowę starej A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz trzech odcinków DK1 od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 r. zawarliśmy umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. To łącznie nieco ponad 80 km trasy" — informuje GDDKiA.

Obecnie w użytkowaniu jest już cała autostrada A1 o długości ponad 560 km. Trasa prowadzi od Rusocina do Gorzyczek i jest częścią międzynarodowego szlaku transportowego, łączącego Morze Bałtyckie i Adriatyk.

Na ponad 80-kilometrowym fragmencie od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy jezdnie autostrady mają po trzy pasy ruchu. GDDKiA przystąpiła już do prac projektowych, których celem jest przygotowanie dokumentacji poszerzenia autostrady A1 na ok. 35-kilometrowym odcinku od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ. Ten fragment w przyszłości przejmie ruch z drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem, Bydgoszczą i Warszawą.

Autostrada A2

Z docelowej długości autostrady A2, która wyniesie 620,6 km, obecnie w eksploatacji jest 487,5 km. Gotową już trasą, której ok. 255 km (z czego 238 km płatne) pozostaje w zarządzie koncesjonariusza, można dojechać od zachodniej granicy Polski do Warszawy. Na wschód od stolicy kraju trasą dotrzemy do Mińska Mazowieckiego.

Budowa dalszych 133 km autostrady, tj. od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego w stronę granicy z Białorusią, podzielona została na kilka krótszych odcinków. 101 km trasy realizowane jest w trybie Projektuj i buduj, pozostały fragment już do granicy z w trybie Buduj, przy czym obecnie toczy się postępowanie o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Dzięki wydanej w sierpniu br. decyzji ZRID możliwe było rozpoczęcie prac na ok. 12,5-kilometrowym fragmencie A2 pomiędzy Siedlcami i Białą Podlaską. Roboty ruszyły już pomiędzy węzłem Łukowisko a miejscowością Swory, dzięki czemu w budowie, na różnym stopniu jej zaawansowania, jest cała trasa pomiędzy Mińskiem Mazowieckim i Białą Podlaską. GDDKiA przekazała, że najbardziej posunięte są prace na odcinkach pomiędzy Kałuszynem i Groszkami, na wysokości Siedlec oraz w okolicy Białej Podlaskiej i sięgają już od 50 do 70 proc. poziomu zaawansowania.

W zależności od daty podpisania umowy na poszczególnych fragmentach budowy miały zakończyć się w okresie od jesieni 2023 r. do końca 2024 r. Wykonawcy wszystkich odcinków złożyli jednak roszczenia i oczekują wydłużenia czasu na ukończenie prac lub dodatkowych środków finansowych.

"Na odcinek A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki) we wrześniu 2021 r. podpisaliśmy umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. W styczniu 2022 r. do Wojewody Lubelskiego złożyliśmy wnioski o decyzje ZRID" — informuje GDDKiA.

Podobnie jak w przypadku autostrady A1, drogowcy szykują się do poszerzenia fragmentu autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu. Mowa o odcinku pomiędzy Łodzią i Warszawą o długości ok. 89 km. Inwestycja przewiduje zastosowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie samowystarczalności energetycznej oświetlenia węzłów i całego odcinka. GDDKiA już zapowiada, że rozbudowa trasy pomiędzy Łodzią i stolicą kraju będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, m.in. ze względu na fakt, że prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu.

Autostrada A4

Historia autostrady A4 sięga lat 30. XX wieku i zaczyna się od wybudowania łącznie 103 km trasy, która łączyła Berlin z Bytomiem. Obecnie trasa A4 ma 667 km długości i łączy przejścia graniczne w Zgorzelcu i Korczowej. Ok. 606 km drogi jest w zarządzie GDDKiA, ok. 61 km pozostaje w zarządzie koncesjonariusza.

Ze względu na brak pasów awaryjnych i nienormatywne węzły, a do tego bardzo duże natężenie ruchu, najmniej komfortowym i bezpiecznym jest dolnośląski odcinek autostrady A4, w szczególności fragment pomiędzy Legnicą i Wrocławiem. Dlatego w 2021 r. rozpoczęto prace, które mają zakończyć się budową/rozbudową autostrady A4 Legnica Południe (z węzłem) — Wrocław Wschód (bez węzła)/węzeł Stary Śleszów oraz budową drogi ekspresowej S5 Sobótka — Bolków.

"Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków — Sobótka o długości ok. 50 km" — podkreśla GDDKiA i dodaje: "W ramach Studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego dla wszystkich analizowanych wariantów przebiegu A4 i S5 przeprowadzono wszystkie możliwe badania terenowe dla wstępnego określenia warunków gruntowych".

Na terenie woj. małopolskiego, w obrębie aglomeracji krakowskiej, dobudowane zostaną dodatkowe pasy ruchu. Rozpoczęła się już rozbudowa A4 w kierunku Rzeszowa. Ponadto w br. Minister Infrastruktury podpisał program inwestycji na rozbudowę autostrady A4 pomiędzy Krakowem a granicą woj. opolskiego.

Autostrady A6 i A8

Obie trasy są obecnie najkrótszymi polskimi autostradami i są już w całości dostępne dla kierowców. Trasa A6 ma 28,8 km długości, w przypadku A8 jest to 22,7 km. GDDKiA informuje, że nie oznacza to jednak końca prac nad rozwojem związanej z nimi infrastruktury. We wrześniu 2022 r. podpisana została umowa na Regionalny Projekt Wdrożeniowy w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I, dzięki której Autostradowa Obwodnica Wrocławia (A8) zostanie wyposażona w zintegrowany system teleinformatyczny pozwalający uruchomić usługi ITS.

W przypadku A6 w trakcie ubiegłorocznych wakacji przyznano finansowanie na przygotowanie i budowę nowego wiaduktu w ciągu autostrady, na zachód od istniejącego MOP Kołbaskowo przy granicy polsko-niemieckiej wraz z drogami dojazdowymi i placami do zawracania.

Od grudnia 2020 r. kierowcy mogą korzystać z przebudowanego odcinka autostrady A6 Szczecin Dąbie — Rzęśnica o długości 3,5 km, wcześniej funkcjonujący jako droga ekspresowa. Ponadto na całej poniemieckiej autostradzie A6 zniknęły już płyty betonowe. Oprócz tego przebudowano węzeł drogowy Szczecin Kijewo na połączeniu z drogą krajową DK10 — powstały nowe łącznice, jezdnie zbiorczo-rozprawadzające i nowe, szersze wiadukty.

Autostrada A18

Drugą autostradą na południu Polski jest A18. W październiku br. zakończyły się prace przy przebudowie jezdni południowej dotychczasowej drogi krajowej DK18 na całym odcinku od granicy Polski z Niemcami do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Był to drugi etap budowy autostrady A18, który miał na celu dostosowanie starej, mocno zniszczonej jezdni południowej do parametrów autostrady.

Wcześniej, bo w latach 2004-2007 drogowcy przebudowali jezdnię północną DK18 prowadzącą w kierunku przejścia granicznego w Olszynie, dostosowując ją do parametrów autostradowych. Teraz już cała droga na długości 71,5 km ma status autostrady.

"Koszt przebudowy całego odcinka od granicy w Olszynie do węzła Golnice to blisko 900 mln zł. Do wykonania nowej nawierzchni i obiektów mostowych wykorzystano łącznie ponad 8 tysięcy ton stali (to więcej niż pochłonęła budowa stalowej konstrukcji kratowej wieży Eiffla) oraz blisko 800 tysięcy ton betonu (to prawie tyle, ile zużyto do budowy najwyższego budynku na świecie Burdż Chalifa)" — informuje GDDKiA.