Auto Świat Wiadomości Aktualności Co lubimy, a co nam przeszkadza w nowych autach?

Co lubimy, a co nam przeszkadza w nowych autach?

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Najwięcej satysfakcji sprawia nam technologia sterowania gestami, z drugiej jednak strony uznajemy ją za najbardziej niedopracowaną. Za to trzech na czterech kierowców nie wyobraża sobie już auta bez kamery cofania – takie wyniki płyną z badań konsumenckich przeprowadzonych przez JD Power.

Sterowanie gestami w BMW
Sterowanie gestami w BMWAuto Bild

Amerykańska agencja JD Power przyjrzała się najnowszym nowinkom technicznym, które pojawiły się w ostatnich latach w samochodach. Na potrzeby raportu stworzono indeks TXI (Tech Experience Index), czyli stopień zadowolenia ze stosowanych w autach technologii. Badania te prowadzone są w USA już od pięciu lat, ale w tym roku skupiono się na najbardziej zaawansowanych technologiach, które dopiero od niedawna pojawiły się w świecie motoryzacji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wprowadzony na potrzeby badania wskaźnik innowacji TXI mierzy skuteczność wprowadzania tych technologii na rynek przez każdą markę motoryzacyjną – mierzony jest w skali 1000 punktów. Co ważne indeks łączy w sobie poziom przyjęcia nowych technologii przez klientów z jakością zastosowanego rozwiązania, czyli bada, jak bardzo właściciele lubią daną technologię oraz jakie problemy napotykają podczas korzystania z nich.

Ranking satysfakcji z nowych technologi według producentów
Ranking satysfakcji z nowych technologi według producentówJ.D. Power

Najbardziej doceniamy "dodatkową parę oczu"

Z badań wynika, że właściciele nowych samochodów najwyżej oceniają dodatkowe kamery, które pomagają kierowcy przy manewrach. Najwyższy poziom satysfakcji uzyskały kamery cofania (894 punktów). Na drugim miejscu znalazł się system kamer 360 stopni, zapewniający widok dookoła samochodu (884 punkty), a nieco niżej (858) tzw. "transparent trailer view" czyli zestaw kamer, dzięki którym kierowca ma obraz tego, co dzieje się za holowaną przyczepą. Co więcej w przypadku tych technologii wysoki odsetek właścicieli potwierdza, że będzie chciało mieć te rozwiązania w kolejnych autach (73 proc. dla kamery cofania, 62 proc. dla kamer 360 stopni i 53 proc. dla kamery dającej obraz za przyczepą).

Kamera 360 stopni
Kamera 360 stopniŻródło: Materiały prasowe

Te technologie najcześciej krytykują kierowcy

Właściciele aut z segmentu premium z jednej strony wysoko ocenili pomysł sterowania urządzeniami pokładowymi za pomocą gestów rąk. Z drugiej jednak strony rozwiązanie to otrzymało najniższą notę satysfakcji z użytkowania. Użytkownicy, którzy mają tę funkcję w swoich autach, narzekali na wysoki wskaźnik problemów (36 problemów na 100 pojazdów) – to ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku następnej w kolejności technologii. Tylko 61 proc. właścicieli aut ze sterowaniem gestami korzysta z tej technologii, kiedy prowadzi samochód, przy czym 14 proc. nigdy jej nie wypróbowało, a 16 proc. wypróbowało ją, ale już jej nie używa.

Sterowanie gestami
Sterowanie gestamiACZ / Auto Świat / Materiały producenta

Nie mamy zaufania do wszystkich asystentów jazdy

Producenci prześcigają się w proponowaniu coraz to nowszych asystentów jazdy kierowcy, które zbliżają nas w kierunku jazdy autonomicznej. Badanie pokazało jednak, że właściciele nie ufają tym technologiom. Co prawda niektórzy kierowcy wspominają o pozytywnych doświadczeniach, jakie mają podczas korzystania z "asystentów jazdy" (np. mniejszy stres i zmęczenie podczas podróży), ale jednocześnie większość kierowców uznaje je za "denerwujące lub rozpraszające".

Eksperci JD Power uważają jednak, że często problem nie leży w samej technologi (aczkolwiek z działanie układów wspomagających bywa różnie w zależności od producentów aut), tylko w braku wiedzy na temat ich działania. Firma sugeruje, że wprowadzenie szkoleń z prawidłowej obsługi takich technologii poprawiłoby znacznie ich postrzeganie.

Asystent jazdy w korku
Asystent jazdy w korkuArchiwum / Auto Bild

Po raz pierwszy oceniono też technologie w Teslach

Po raz pierwszy do badania zaproszono także właścicieli Tesli. Marka Elona Muska otrzymała 593 punktów, zajmując nieoficjalnie drugie miejsce po Volvo. Jednak producent samochodów nie jest sklasyfikowany wśród innych marek w badaniu, ponieważ nie spełnia kryteriów rankingu. W przeciwieństwie do innych producentów Tesla nie udziela JD Power pozwolenia na badanie swoich właścicieli w 15 stanach, w których jest to wymagane. Wynik obliczono na podstawie próby ankiet przeprowadzonych w pozostałych stanach.

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków