Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy nowe Audi A4 jest lepsze od BMW serii 3?

Czy nowe Audi A4 jest lepsze od BMW serii 3?

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Samochód, który wygląda tak grzecznie, jak nowe Audi A4, musi naprawdę zachwycić wrażeniami z jazdy. Chodzi przecież o to, żeby w rywalizacji z BMW serii 3 wyjść na prowadzenie

Czy nowe Audi A4 jest lepsze od BMW serii 3?
Zobacz galerię (17)
Auto Bild / Auto Bild
Czy nowe Audi A4 jest lepsze od BMW serii 3?

Gdy nowy model jest tak podobny do poprzednika, jak najnowsze Audi, znaczy to, że producent albo ma dużą wiarę w sukces albo lubi ryzyko. A jeśli ponadto auto nie oszałamia stylistycznymi fajerwerkami, to musi zachwycać jakością i właściwościami jezdnymi, żeby mieć poważną szansę w rywalizacji z BMW serii 3. Czy nowe A4 podoła temu zadaniu?

Powiedzmy to od razu: jeszcze żadne Audi nie miało tylu zalet monachijskiego konkurenta. Nowe A4 w wersji 2.0 TDI podczas pierwszego spotkania w okolicach Wenecji dało tyle radości z jazdy, że może „trójce” wytrącić z rąk jej sloganowy argument.

Już samo zajęcie miejsca za kierownicą dostarcza wielu pozytywnych wrażeń. Rzut oka na wykończenie i dotknięcie jakiejkolwiek powierzchni przekonują, że BMW 320d, niedawno poddane modernizacji, będzie miało teraz trudniej na rynku.

Kierowca Audi ma przed oczami duży, kolorowy wyświetlacz (wirtualny kokpit za 1220 zł), a poprzez centralny monitor zarządza licznymi systemami elektronicznymi. Jednak obsługa urządzeń pokładowych nie przebiega w Audi tak gładko, jak w BMW. Poza tym „trójka” – z większą przestrzenią na nogi pasażerów podróżujących z tyłu – pozostaje lepszym wyborem dla rodziny.

Ta różnica będzie się liczyła zwłaszcza w kombi. W ich przypadku diesle zyskują też większe znaczenie niż w testowanych sedanach. 2.0 TDI Audi pracuje ciszej niż zwyczajowo bardziej szorstkie 320d BMW. Mniej je słychać także dlatego, że Audi po raz pierwszy zastosowało z przodu szyby tłumiące hałas. Oba 190-konne silniki mają znakomite osiągi – przyspieszają w nieco ponad 7 s do „setki” i mkną z prędkością do 240 km/h (BMW: 230). Te luksusowe maszyny zadowalają się 6,5 l paliwa na 100 km, nawet gdy kierowca ma ciężką nogę.

Audi zrezygnowało z użycia lekkiego aluminium w konstrukcji nadwozia ze względu na koszty. Testowana wersja z manualną skrzynią biegów waży 1505 kg, a BMW z 8-stopniowym „automatem” – 1525 kg.

Na włoskiej autostradzie prowadzącej w kierunku gór oba sedany grają początkowo rolę prawdziwych limuzyn. BMW z nowymi amortyzatorami sunie pewnie jak krążownik – tylko w trybie sportowym i przy wysokich prędkościach reaguje dość wrażliwie. W Audi czuje się poprawę, jednak jego regulowane zawieszenie na tym etapie jazdy wykazuje niewielkie różnice pomiędzy trybami Comfort i Dynamic.

Największa niespodzianka czeka nas na krętych drogach poza autostradą. Im ciaśniejszy zakręt i im gorszy stan asfaltu, tym żwawsze wydaje się A4. Nowy układ kierowniczy i poprawiona pięciowahaczowa oś pracują tak harmonijnie, że prawie zapominamy o przednim napędzie Audi. Auto na 18-calowych kołach lekko i zwinnie wchodzi z zakrętu w zakręt, precyzyjnie aż do granicy przyczepności i bez wstrząsów na wybojach, co mu się wcześniej zdarzało. Tyle BMW w Audi? Tego jeszcze nie było.

BMW serii 3 musi się teraz mocno starać, żeby nadążyć za A4. BMW 320d w wariancie Luxury Line i z automatyczną skrzynią biegów sprawia łagodniejsze, bardziej komfortowe wrażenie. Pierwszy test porównawczy, w którym oba samochody będą twardo walczyły na punkty, zapowiada się jako bardzo wyrównany pojedynek.

Audi przystąpi do niego z cenami świadczącymi o dużej pewności siebie. Czasy, gdy A4 wygrywało kosztami, minęły. Kiedy porówna się wersje bazowe sedanów, to A4 2.0 TDI okaże się droższe od 320d z manualną skrzynią biegów o ponad 9000 zł. Na korzyść Audi przemawia bogate wyposażenie seryjne, w którym znalazły się np. reflektory ksenonowe, ma też opcje niedostępne w BMW, jak choćby wirtualny kokpit. O ile więc „twarz” A4 wygląda znajomo, o tyle jego inne cechy stawiają je w zupełnie nowym świetle.

Audi A4 kontra BMW serii 3 - nasza opinia

Pod względem właściwości jezdnych nowe Audi bardzo pozytywnie zaskakuje. Wnętrze i systemy elektroniczne są także lepsze niż wcześniej, ale BMW mocno broni się sportowym charakterem i łatwością obsługi.

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków