Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy Opel Astra w końcu pokona Volkswagena Golfa?

Czy Opel Astra w końcu pokona Volkswagena Golfa?

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Obecna Astra nie jest jeszcze stara, ale z technicznego punktu widzenia konkurenci w klasie kompaktów zostawili ją mocno z tyłu. Nowa generacja ma te różnice zniwelować

Czy Opel Astra w końcu pokona Volkswagena Golfa?
Zobacz galerię (7)
Auto Bild / Auto Bild
Czy Opel Astra w końcu pokona Volkswagena Golfa?

Nie czujemy się zaskoczeni – w materiałach prasowych czytamy, że Opel głównego konkurenta dla Astry widzi w Golfie. Ile razy już to słyszeliśmy? W Polsce w klasie kompaktów niepodzielnie rządzi Skoda Octavia (w okresie styczeń-maj sprzedano 6154 sztuki), ale i Astra w odniesieniu do Golfa całkiem nieźle sobie radzi: w tym samym czasie na kompaktowego Opla zdecydowało się 4117 klientów, a na VW – 4596. Wśród indywidualnych nabywców Opel nawet wyprzedza VW – 1591 do 1460 sztuk.

Na największym europejskim rynku, w Niemczech, sytuacja jest nieco odmienna – w zeszłym roku sprzedano 256 tys. Golfów i tylko 46 tys. Astr. Jest więc pole do działania. Czy nowemu kompaktowi z Rüsselsheim się to uda? Przyjrzeliśmy się bliżej 10 najważniejszym cechom nowej Astry, dzięki którym Opel ma zacząć grać zupełnie nową melodię.

Zostawmy takie aspekty, jak design – tu każdy ma własne zdanie i szkoda na to czasu. Zajmiemy się za to np. porównaniem mas obu pojazdów. Obecna Astra miała wcale nie taką małą nadwagę. Bazowy Golf waży 1205 kg, a Astra – od 1393 do 1590 kg. Na szczęście zmiana generacji pociągnęła za sobą modernizację platformy podwoziowej. Inaczej niż w Astrze IV, Opel nie musiał już korzystać z istniejącej płyty z półki GM, lecz opracował całkowicie nową. Dzięki temu, w zależności od wersji, masa auta spadnie od 120 do 200 kg.

Również pod względem wykorzystania przestrzeni we wnętrzu obecnej Astry nie można nazwać mistrzynią. Mimo że mierzący 4,42 m samochód jest dłuższy od Golfa (4,26 m), w drugim rzędzie siedzeń wygospodarowano mniej miejsca. Także tu Opel bardziej się postarał i wydłużył przestrzeń z tyłu nowej Astry o 35 mm.

Bagażnik nadal ma 370 l. Co ciekawe, rozstaw osi zmniejszono o 2 cm (do 2,69 m). Podczas gdy Adam, Karl i Corsa są za pan brat z najnowszą techniką multimedialną, Astra na tym polu pozostaje w tyle za segmentową konkurencją. Nowy kompakt ma ustanawiać w tej dziedzinie standardy w swej klasie. Łączący auto z internetem system OnStar będzie co prawda opcjonalny, ale w Niemczech ma kosztować tylko 490 euro (ok. 2000 zł). Do tego Opel jako pierwszy producent w klasie kompaktowej umożliwi korzystanie z aplikacji smartfonowych zarówno przez Apple CarPlay, jak i Android Auto.

Uproszczona zostanie także obsługa systemów pokładowych – do przeszłości odchodzi kokpit z dużą liczbą przycisków. Pod względem oferowanych systemów asystujących Opel dorówna średniej w klasie, tyle że Golf nadal będzie o krok dalej – zapewniają mu to system automatycznego parkowania z przyczepą oraz hamulec pokolizyjny.

W nowej generacji Astry pojawią się wyłącznie silniki benzynowe i diesle – nie będzie więc ani napędu elektrycznego, ani nawet hybrydowego. Tu akurat VW ma bogatszą ofertę, pytanie tylko, czy firmie coś to daje, skoro sprzedają się głównie auta z konwencjonalnym napędem. Inna sprawa to przekładnie – Opel nie będzie oferował skrzyń dwusprzęgłowych. Zamiast nich pojawią się klasyczne „automaty” (dobry pomysł) oraz skrzynie zautomatyzowane (to akurat do nas niezbyt przemawia).

Nowy Opel Astra - nasza opinia

Opel Nie bawi się w Eksperymenty, stawia na sprawdzone rozwiązania. Czy to wystarczy, żeby zdobyć klientów? Dużo będzie zależało od ceny pojazdu – ciekawe, czy polski dystrybutor postara się zachować proporcje cenowe Astry i Golfa także u nas?

Nowy Opel Astra - silniki

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Silniki w nowej Astrze1.41.0 ecotec1.4 ecotec 1.4 ecotec1.6 CDTi1.6 CDTi1.6 CDTi
Silnik: typ/cylindrybenz./R4t.benz./R3t.benz./R4t.benz./R4t.diesel/R4t.diesel/R4t.diesel/R4
Pojemność skokowa (cm3)136499813641364159815981598
Moc maksymalna (KM/obr./min)74/100/600077/105/550088/120/5600107/145/560070/95/350081/110/3500100/136/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)130/4400170/1800-4250250/1800-4000235/2000-4000280/1500-1750300/1750-2000320/2000-2250
Skrzynia biegówman. 5man. 5man. 6man. 6man. 6man. 6man. 6
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)12,311,29,48,512,711,09,6
Prędkość maksymalna (km/h)185200205215185195250
Średnie spalanie (l/100 km)5,44,35,35,43,63,63,7
Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków