Nie czujemy się zaskoczeni – w materiałach prasowych czytamy, że Opel głównego konkurenta dla Astry widzi w Golfie. Ile razy już to słyszeliśmy? W Polsce w klasie kompaktów niepodzielnie rządzi Skoda Octavia (w okresie styczeń-maj sprzedano 6154 sztuki), ale i Astra w odniesieniu do Golfa całkiem nieźle sobie radzi: w tym samym czasie na kompaktowego Opla zdecydowało się 4117 klientów, a na VW – 4596. Wśród indywidualnych nabywców Opel nawet wyprzedza VW – 1591 do 1460 sztuk.

Na największym europejskim rynku, w Niemczech, sytuacja jest nieco odmienna – w zeszłym roku sprzedano 256 tys. Golfów i tylko 46 tys. Astr. Jest więc pole do działania. Czy nowemu kompaktowi z Rüsselsheim się to uda? Przyjrzeliśmy się bliżej 10 najważniejszym cechom nowej Astry, dzięki którym Opel ma zacząć grać zupełnie nową melodię.

Zostawmy takie aspekty, jak design – tu każdy ma własne zdanie i szkoda na to czasu. Zajmiemy się za to np. porównaniem mas obu pojazdów. Obecna Astra miała wcale nie taką małą nadwagę. Bazowy Golf waży 1205 kg, a Astra – od 1393 do 1590 kg. Na szczęście zmiana generacji pociągnęła za sobą modernizację platformy podwoziowej. Inaczej niż w Astrze IV, Opel nie musiał już korzystać z istniejącej płyty z półki GM, lecz opracował całkowicie nową. Dzięki temu, w zależności od wersji, masa auta spadnie od 120 do 200 kg.

Również pod względem wykorzystania przestrzeni we wnętrzu obecnej Astry nie można nazwać mistrzynią. Mimo że mierzący 4,42 m samochód jest dłuższy od Golfa (4,26 m), w drugim rzędzie siedzeń wygospodarowano mniej miejsca. Także tu Opel bardziej się postarał i wydłużył przestrzeń z tyłu nowej Astry o 35 mm.

Bagażnik nadal ma 370 l. Co ciekawe, rozstaw osi zmniejszono o 2 cm (do 2,69 m). Podczas gdy Adam, Karl i Corsa są za pan brat z najnowszą techniką multimedialną, Astra na tym polu pozostaje w tyle za segmentową konkurencją. Nowy kompakt ma ustanawiać w tej dziedzinie standardy w swej klasie. Łączący auto z internetem system OnStar będzie co prawda opcjonalny, ale w Niemczech ma kosztować tylko 490 euro (ok. 2000 zł). Do tego Opel jako pierwszy producent w klasie kompaktowej umożliwi korzystanie z aplikacji smartfonowych zarówno przez Apple CarPlay, jak i Android Auto.

Uproszczona zostanie także obsługa systemów pokładowych – do przeszłości odchodzi kokpit z dużą liczbą przycisków. Pod względem oferowanych systemów asystujących Opel dorówna średniej w klasie, tyle że Golf nadal będzie o krok dalej – zapewniają mu to system automatycznego parkowania z przyczepą oraz hamulec pokolizyjny.

W nowej generacji Astry pojawią się wyłącznie silniki benzynowe i diesle – nie będzie więc ani napędu elektrycznego, ani nawet hybrydowego. Tu akurat VW ma bogatszą ofertę, pytanie tylko, czy firmie coś to daje, skoro sprzedają się głównie auta z konwencjonalnym napędem. Inna sprawa to przekładnie – Opel nie będzie oferował skrzyń dwusprzęgłowych. Zamiast nich pojawią się klasyczne „automaty” (dobry pomysł) oraz skrzynie zautomatyzowane (to akurat do nas niezbyt przemawia).

Nowy Opel Astra - nasza opinia

Opel Nie bawi się w Eksperymenty, stawia na sprawdzone rozwiązania. Czy to wystarczy, żeby zdobyć klientów? Dużo będzie zależało od ceny pojazdu – ciekawe, czy polski dystrybutor postara się zachować proporcje cenowe Astry i Golfa także u nas?

Nowy Opel Astra - silniki

Silniki w nowej Astrze 1.4 1.0 ecotec 1.4 ecotec 1.4 ecotec 1.6 CDTi 1.6 CDTi 1.6 CDTi
Silnik: typ/cylindry benz./R4 t.benz./R3 t.benz./R4 t.benz./R4 t.diesel/R4 t.diesel/R4 t.diesel/R4
Pojemność skokowa (cm3) 1364 998 1364 1364 1598 1598 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 74/100/6000 77/105/5500 88/120/5600 107/145/5600 70/95/3500 81/110/3500 100/136/3500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 130/4400 170/1800-4250 250/1800-4000 235/2000-4000 280/1500-1750 300/1750-2000 320/2000-2250
Skrzynia biegów man. 5 man. 5 man. 6 man. 6 man. 6 man. 6 man. 6
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,3 11,2 9,4 8,5 12,7 11,0 9,6
Prędkość maksymalna (km/h) 185 200 205 215 185 195 250
Średnie spalanie (l/100 km) 5,4 4,3 5,3 5,4 3,6 3,6 3,7