• Dacia powoli przestaje być marką, która daje tylko samochód za niewielką cenę
  • Nastawienie producenta powoli się zmienia, a najlepszym tego przykładem ma być nowy Duster, który ma zmienić sposób patrzenia na Dacię
  • Dzięki swojej polityce rumuńska marka podbija serca klientów i cały czas zwiększa sprzedaż

Dacia to marka szczególnie nastawiona na to, by dawać samochód za jak najmniej pieniędzy. Taka polityka zaczyna procentować, bowiem używanie sprawdzonej technologii sprawia, że nie są to "jednorazówki" i po niemal 20 latach od zupełnego przeorganizowania działania rumuńskiej marki przez Francuzów, klienci nabrali wystarczającego zaufania.

Dodatkowo w erze ciągle drożejących samochodów Dacia po prostu często wygrywa stosunkiem jakości do ceny. Widać to po wynikach sprzedaży. To druga co do wielkości marka w Europie z udziałem rynku wynoszącym 8,4 proc.

Centrum designu Dacii w Rumunii Foto: Dacia
Centrum designu Dacii w Rumunii

Dacia da coś więcej niż tylko atrakcyjną cenę

Producent nie osiada jednak na laurach i planuje dać coś więcej niż tylko atrakcyjną cenę. W rozmowie z Autocar szef designu Grupy Renault, Laurens van den Acker przyznał, że nowa Dacia Duster, która ma mieć swoją premierę w 2024 r., ma konkurować z Jeepem.

- Moim zdaniem w Europie nie ma poważnego konkurenta dla Jeepa. Dlaczego Dacia nie mogłaby nim być? Nie ma niedrogiej marki, która byłaby powiązana z aktywnością na świeżym powietrzu, dzięki której można wyjechać z miasta, co zwłaszcza od czasów pandemii, staje się niezwykle istotne. - powiedział Acker.

Rzeczywiście, oprócz Jeepa nikt nie ma gamy tak bardzo nastawionej i kojarzącej się z aktywnością na świeżym powietrzu. Poza nielicznymi, drogimi wyjątkami, próżno szukać małego auta umożliwiającego wyjechanie poza utwardzone drogi.

Dacia przyjacielem rodziny

Duster z kolei już teraz stał się niejako osobną marką. To SUV, który rzeczywiście potrafi wjechać w teren. Przez długi czas był to bestseller marki, a dziś dalej jest dobrze sprzedającym się samochodem. Ponadto kolejna generacja Dustera wygląda masywnie i już samą swoją stylistyką może zachęcać do czegoś więcej niż tylko przejazd z punktu A do punktu B.

Zmianę nastawienia widać też w innych modelach gamy. Jogger również ukazywany jest, jako duży rodzinny samochód, mogący przewieźć rowery, czy namiot. Sam dyrektor generalny marki Luca de Meo podkreślał wiele razy, m.in. podczas naszej wizyty w rumuńskiej fabryce, że Dacia nie jest już tylko tanią marką, ale również producentem aut umożliwiających aktywności na świeżym powietrzu.

Dacia Jogger Extreme z wyposażeniem kempingowym Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Dacia Jogger Extreme z wyposażeniem kempingowym

Przykładem takiego działania jest także zapowiedź startu Dacii w Rajdzie Dakar. Producent planuje tam nie tylko promować markę, jako outdoorowej, ale też poszukuje alternatywnych rozwiązań do czystego napędzania aut. Rumuński producent nie rzuca więc słów na wiatr i stara się zmienić nastawienie do swoich samochodów.