- Boom na terenówki w Chinach zapoczątkował dziwny "składak"
- Chińskie terenówki: Jetour Traveller
- Chińskie terenówki: Jaecoo J7 (Chery 06)
- Chińskie terenówki: Haval II Big Dog
- Chińskie terenówki: Tank 300
- Chińskie terenówki: BAIC BJ40
- Chińskie terenówki: BAW Stone 01
- Chińskie terenówki: BYD Leopard 5
- Chińskie terenówki: BYD Yangwang U8
Chińczycy depczą po piętach producentom ze starego porządku. Chociaż wiele mówi się o tym, że wkrótce zostaniemy zalani tanimi i nowoczesnymi autami elektrycznymi z Państwa Środka, my postanowiliśmy wyobrazić sobie inny scenariusz i zajrzeliśmy do innego rozrastającego się tam segmentu. Wybraliśmy osiem chińskich terenówek, które z pewnością cieszyłyby się zainteresowaniem także w Europie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBoom na terenówki w Chinach zapoczątkował dziwny "składak"
Chińscy producenci nadal słyną z naśladownictwa, ale w ostatnich latach spuścili trochę z tonu i zaczęli rozwijać własne konstrukcje. Gdy to mówimy, wciąż mamy przed oczami pamiętnego Zotye SR9 (brata bliźniaka Porsche Macan) i równie skandalicznego Landwinda X7 (klona Range Rovera Evoque), ale tak "chamska zrzynka" dziś już nie wchodzi w grę. Teraz działania Chińczyków nazwalibyśmy co najwyżej "wyraźną inspiracją".
Pod koniec 2020 r. koncern Great Wall Motors dość kreatywnie obszedł prawa autorskie. Co zrobili chińscy inżynierowie? Na polecenie "góry" wzięli kilka pomysłów zachodnich producentów i... zmieszali je w jednym produkcie! W ten sposób powstał Wey Tank 300 (dziś już po prostu Tank 300), który okazał się strzałem w dziesiątkę. Nam karoseria zbudowanego na ramie auta przypomina Forda Bronco połączonego z Jeepem Wranglerem. W kabinie jakiś stylista złożył "hołd" Mercedesowi Klasy G, umiejscawiając w niej tylko nieznacznie zmienioną deskę rozdzielczą "Gelendy".
Czy chińskim klientom to przeszkadzało? Już niedługo po premierze GWM dostarczał miesięcznie 10 tys. egzemplarzy auta. Trudno się dziwić – projekt wyszedł zgrabnie, a najtańsza wersja kosztowała wtedy w przeliczeniu mniej niż 100 tys. zł. Inne chińskie koncerny nie mogły być gorsze, dlatego dziś niemal każdy ma swojej gamie podobną, rasową terenówkę. Zmienił się jednak wzór – teraz zarząd najczęściej kładzie projektantom na biurkach zdjęcia nowego Land Rovera Defendera. Zresztą oceńcie sami.
Chińskie terenówki: Jetour Traveller
Cena w Chinach: od 74,6 tys. zł
Chińskie terenówki: Jaecoo J7 (Chery 06)
Cena w Chinach: od 67 tys. zł
Chińskie terenówki: Haval II Big Dog
Cena w Chinach: od 78 tys. zł
Chińskie terenówki: Tank 300
Cena w Chinach: od 111,5 tys. zł
Chińskie terenówki: BAIC BJ40
Cena w Chinach: od 114 tys. zł (spodziewana)
Chińskie terenówki: BAW Stone 01
Cena w Chinach: od 198,7 tys. zł
Chińskie terenówki: BYD Leopard 5
Cena w Chinach: od 228 tys. zł (spodziewana)
Chińskie terenówki: BYD Yangwang U8
Cena w Chinach: od 630 tys. zł