Zaczniemy od końca: w ciągu całego zeszłego roku zmierzyliśmy 150 samochodów, które trafiły do nas do testów. Z naszych obserwacji wynika, że najwygodniejsze pod względem wsiadania i wysiadania oraz samej pozycji za kierownicą są te pojazdy, w których siedzisko umieszczono na wysokości od 620 do 650 mm (licząc od podłoża, na którym auto stoi). Kropka! Skąd taki wynik?
Najpierw oczywiste oczywistości – nasze wytyczne są wiążące dla wszystkich osób o średnim wzroście i proporcjonalnej budowie ciała, a więc po odrzuceniu skrajnych przypadków z obu stron skali (osób poniżej 170 i powyżej 192 cm wzrostu) oraz np. modelek z superdługimi nogami. Nie oznacza to jednak, że nie można ustalić idealnej wysokości siedzenia w aucie dla takich osób. Algorytm, który po latach doświadczeń i mierzenia samochodów udało nam się wypracować, jest bardzo prosty, pod warunkiem że wykonujecie pracę biurową. Jeśli tak, zmierzcie wysokość siedziska fotela, na którym przy biurku spędzacie przynajmniej kilka godzin dziennie. Do tej wartości należy dodać po prostu 70 mm i już macie idealną wysokość siedziska w samochodzie!
Jak zmierzyć auto?
W naszych testach Easy-Index, w których próbujemy określić, na ile wygodny, funkcjonalny i ergonomiczny jest samochód, podstawową wskazówką są pomiary wnętrza auta. Należy do nich także pomiar wysokości siedziska. Żeby prawidłowo go wykonać, maksymalnie opuszczamy fotel kierowcy i odsuwamy go o metr od pedałów (licząc między krawędziami pedałów i siedziska). Teraz mierzymy wysokość od podłoża, na którym stoi auto, do środka długości siedziska (w większości pojazdów nie jest ono równo w poziomie). Podane powyżej dane dla 150 aut to właśnie efekt pomiarów w taki sposób.
W testach Easy-Index auta, których siedziska są na wysokości od 620 do 650 mm, otrzymują maksymalną liczbę 10 punktów. Za odstępstwa w dwie strony odejmujemy 1 punkt za każde 30 mm. Przykład: VW Touareg (780 mm), do którego niższe osoby muszą się wspinać, otrzymuje 5 pkt, a Mazda MX-5 (430 mm) – 3 pkt. A tak między nami: gdy jedziesz Mazdą poza miastem, czujesz się królem drogi. Wystarczy jednak, że na parkingu marketu zaparkuje obok ciebie Touareg i pewność siebie znika...
Wysokośc siedziska - lista wybranych aut
400 mm - Honda NSX
405 mm - Corvette Stingray
430 mm - Mazda MX-5, Fiat 124 Spider
435 mm - Mercedes SLC
440 mm - Porsche 718 Cayman, Porsche 911 Carrera
450 mm - Mercedes SL
475 mm - BMW 420i cabrio
490 mm - BMW 118d, BMW 318d Touring, Mercedes C 200 cabrio, Mercedes C 300 coupé
495 mm - Audi A5 Sportback
500 mm - Alfa Romeo Giulia, Porsche Panamera 4S
515 mm - Audi A6
520 mm - Hyundai i30 blue, BMW M2 coupé, Ford Focus kombi, Mini Cooper cabrio
525 mm - Volvo V40, Audi A6 Avant
530 mm - Audi S4 Avant, BMW 520d, Nissan GT-R, Skoda Superb, VW Golf 1.4 TSI, Mini Cooper S, Volvo V60, Ford Mustang
535 mm - Volvo V90, Renault Mégane, Audi S8, Hyundai Genesis
540 mm - Kia Optima, Mercedes Klasy E, Peugeot 508, Seat Leon ST, Audi A3 Sportback, Toyota Prius Hybrid, Renault Talisman
545 mm - Renault Clio
550 mm - Skoda Rapid, Hyundai i20, Ford Focus, Opel Astra, Hyundai Ioniq Hybrid, Mazda 2, VW Beetle, Mercedes GLA
555 mm - Audi A4 Allroad, Renault Megane Grandtour, Ford Mondeo, Kia cee'd
560 mm - Opel Insignia, Kia Picanto, Peugeot 308 SW, BMW 750d, Peugeot 308 SW
565 mm - Volkswagen Polo, Citroen C1
570 mm - Skoda Fabia, Mitsubishi Space Star, Skoda Octavia Combi, Honda Civic
575 mm - Hyundai i10, Peugeot 208, Suzuki Baleno
580 mm - DS3, Opel Corsa, Fiat Tipo, Volkswagen up!
585 mm - Ford Ka+, Infiniti Q30
600 mm - BMW 225i Active Tourer, Citroen C3, Kia Niro
605 mm - Fiat Panda
615 mm - BMW X1, Łada Kalina
620 mm - SssangYong XLV, SsangYong Tivoli, Suzuki Ignis, Audi Q2
630 mm - Toyota C-HR, Skoda Yeti
640 mm - Opel Zafira, Nissan Juke, Mercedes GLC, Seat Ateca, Renault Captur
650 mm - Dacia Duster, Ford EcoSport
660 mm - Ford Galaxy, Ford S-Max, Volkswagen Sharan, Renault Twingo
670 mm - Suzuki Vitara, Audi Q5, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Volkswagen Touran
675 mm - Nissan Qashqai
680 mm - Skoda Kodiaq, BMW X4, Mazda CX-5
690 mm - Tesla Model X, Hyundai Tucson, Renault Scenic
695 mm - Kia Sportage, Opel Mokka X
700 mm - BMW X3, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Tiguan, Porsche Macan, Ford Kuga
705 mm - Hyundai Grand Santa Fe
715 mm - Toyota RAV4
725 mm - Ford Edge
735 mm - Volvo XC90
740 mm - Audi Q7
755 mm - Bentley Bentayga
760 mm - BMW X5, Mercedes GLE
770 mm - Mercedes GLS
780 mm - Volkswagen Touareg
980 mm - Dodge RAM
Naszym zdaniem: kultura siedzenia w fotelu
Wstajemy z łóżka i za chwilę siadamy do śniadania. Potem jedziemy do pracy (znów siedzimy), docieramy do firmy i siadamy przy biurku. Po pracy powrót do domu, znów siadamy – do lekcji z dzieciakami, przed telewizorem, komputerem czy z książką. Tak czy inaczej, większość dnia spędzamy w pozycji siedzącej, która nie jest dla naszego ciała optymalna. Nic więc dziwnego, że wygoda tego siedzenia okazuje się dla nas bardzo ważna. Poza tym dochodzą jeszcze kwestie wsiadania do samochodu i wysiadania z niego, kiedy to wysokość siedziska jest decydująca, niezależnie od wieku kierowcy.