Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Droga S10 - nie tak szybko pojedziemy ekspresowo ze Szczecina do Warszawy

Droga S10 - nie tak szybko pojedziemy ekspresowo ze Szczecina do Warszawy

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Na zmianę najdogodniejszego drogowego połączenia Warszawy ze Szczecinem poczekamy jeszcze wiele lat. Droga ekspresowa S10 wciąż jest dopiero w fazie planowania. Póki co najwygodniejszą trasą pozostaje zatem autostrada A2 oraz droga S3. Sprawdziliśmy, co dzieje się z tą długo oczekiwaną inwestycją.

Droga ekspresowa S10
Droga ekspresowa S10Źródło: GDDKiA / GDDKiA
  • Z planowanej drogi ekspresowej o długości ponad 500 km wybudowano zaledwie nieco ponad 60 km
  • Trasa S10 docelowo połączy się z planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej
  • GDDKiA wspomina o latach 2027-2028, dopiero wówczas zakończą się roboty budowlane na niektórych częściach trasy w północnej części Polski
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Droga ekspresowa S10 to wciąż jedna z najbardziej wyczekiwanych tras w Polsce. To bowiem drogowe połączenie kilku dużych miast - Szczecina, Piły, Bydgoszczy, Torunia, Włocławka czy Płocka - z aglomeracją warszawską. Obecnie kierowcy mogą korzystać ze starej i dość niebezpiecznej drogi krajowej nr 10 oraz nielicznych odcinków trasy ekspresowej.

Z planowanej drogi o długości ponad 500 km wybudowano zaledwie nieco ponad 60 km. Oddany do użytku został odcinek S10 m.in. w okolicach Szczecina (od granicy miasta do obwodnicy Stargardu). GDDKiA wskazała na mapie także odcinki nieopodal Wałcza (udostępniony pod koniec 2020 r.) i Wyrzyska (obecnie trwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej na dobudowę drugiej jezdni). Można także podróżować pomiędzy węzłami Bydgoszcz Zachód i Bydgoszcz Południe w ramach dwujezdniowej obwodnicy miasta.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Co z pozostałymi odcinkami trasy? Niestety, wciąż są one dopiero w fazie przygotowań. Oznacz to, że nawet na rozpoczęcie prac budowlanych trzeba będzie poczekać kilka lat. W komunikacie prasowym GDDKiA wspomina o latach 2027-2028. Dopiero wówczas zakończą się roboty budowlane na niektórych częściach trasy.

S10 od Szczecina po Mazowsze

Początek drogi to węzeł Szczecin Kijewo, czyli połączenie S10 z autostradą A6. Póki co istnieje na papierze, gdyż dopiero złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka o długości 6 km (do węzła Szczecin Zdunowo). W planach jest przebudowa istniejącej dwujezdniowej trasy oraz nowy przebieg drogi, by ominąć osiedle Płonia.

S10 droga ekspresowa
S10 droga ekspresowaŹródło: Auto Świat / GDDKiA

Droga S10 na odcinku Stargard – Piła (łącznie 108 km) znajduje się na etapie określania korytarza przebiegu trasy (nie licząc wybudowanej obwodnicy Wałcza oddanej do ruchu w 2020 r.). Jeszcze w lipcu można spodziewać się decyzji środowiskowej. A co dalej? GDDKiA wyjaśnia, że na brakujące odcinki S10 na Pomorzu Zachodnim zapewniono środki na prace przygotowawcze (ok. 40 mln zł). Póki co jednak nie zapewniono środków na realizację drogi w ramach przetargu w trybie "projektuj i buduj".

Przeczytaj też:

Na kolejne odcinki S10 na wschód od Piły również poczekamy. Połączenie Piły z Wyrzyskiem (28 km długości) znajduje się dopiero na etapie opracowania studium korytarzowego, techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej. Złożenie wniosku o zatwierdzenie przebiegu drogi nastąpi dopiero w trzecim kwartale 2021 r. Jeśli nie będzie żadnych opóźnień, to prace budowlane rozpoczną się dopiero za 4 lata i zakończą się w 2027 r. Rok później powinny zaś zakończyć się roboty na drugim odcinku S10 w wielkopolskim, czyli obwodnicy Wyrzyska, która wymaga dobudowy drugiej jezdni o długości ok 8 km.

S10 – projektuj i buduj

Trudno określić, jak długo poczekamy na fragment S10 łączący Wyrzysk z Bydgoszczą (ok. 41 km). GDDKiA ogranicza się jedynie do informacji o oczekiwaniu na decyzję środowiskową (wniosek ma być gotowy jeszcze w czerwcu 2021 r.) i zapewnieniu środków na przetarg w trybie projektuj i buduj.

Ekspresowe połączenie Bydgoszczy z Toruniem (odcinek S10 o długości ponad 50 km) znajduje się także na etapie prac z dokumentacją. Uzyskano już decyzję środowiskową a rząd zdecydował o finansowaniu ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (wcześniej planowano formułę partnerstwa publiczno-prywatnego co spotkało się z protestami lokalnych samorządów obawiających się budowy płatnej drogi). Połączenie obu miast podzielono na cztery odcinki do realizacji. Przetarg na pierwszy z nich (Bydgoszcz – Emilianowo) zostanie ogłoszony "w najbliższych dniach".

Trasa S10
Trasa S10Źródło: GDDKiA / GDDKiA

S10 na Mazowszu – wciąż odległa wizja

Odcinki S10 bliżej Mazowsza to wciąż faza planów i tzw. studium korytarzowego (pod uwagę brane są 4 warianty przebiegu trasy w korytarzach o szerokości ok. 5 km) w którym uwzględniono planowaną dopiero Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej (więcej o projekcie w osobnej publikacji). Preferowanym wariantem jest połączenie węzła Włocławek Północ z nowym mostem na Wiśle, gminą Fabianki oraz gminą Tuchowo. GDDKiA stawia na S10 w sąsiedztwie Płocka (m.in. by skomunikować się z rafinerią) oraz przecięciu obecnej drogi krajowej nr 50 na odcinku Wyszogród – Płońsk.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAW
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - OAWŹródło: GDDKiA / GDDKiA

Drogowcy nie pozostawiają złudzeń, szczegółowy przebieg S10 zostanie wskazany dopiero na etapie opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R). Wniosek o decyzję środowiskową będzie składany najwcześniej w 2025 r. "Dalsze prace będzie można prowadzić po pozyskaniu na nie środków finansowych" – czytamy w komunikacie GDDKiA. Czy zatem doczekamy się całej S10 do końca obecnej dekady? Nie pozostaje nic innego, jak tylko kibicować.

Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków