- Odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem to część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która w Polsce liczy już ponad 233 km długości
- Na budowę drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów wydano 4,5 mld zł (ponad 2,2 mld zł dołożyła Unia Europejska w ramach dofinansowania)
- Docelowo S19 połączy przejście graniczne z Białorusią w Kużnicy z przejściem w Barwinku na granicy ze Słowacją. Z trasy o długości 577 km w realizacji jest ponad 221 km, w przetargu 923 km a w przygotowaniu 84 km.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Kierowcy wreszcie otrzymali do użytku ostatni odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem. To bitumiczny fragment o długości 20 km pomiędzy Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem. Tym samym czas podróży pomiędzy dwoma stolicami województw udało się skrócić o połowę. Przejazd powinien zająć ok. 90 min.
Dla mieszkańców Lublina i Rzeszowa droga ekspresowa S19 oznacza także inne udogodnienia. Z Lublina łatwiej będzie dotrzeć do autostrady A4 i dalej do Krakowa i Katowic. Z kolei ruszając z Rzeszowa, można liczyć na wygodniejsze połączenie z Warszawą, kierując się S19 i S17 zamiast drogą krajową 9 i ekspresową S7. Na tak wygodne połączenie kierowcy czekali wiele lat (pierwszy odcinek S19 oddano do użytku w 2012 r. a kolejne w latach 2017 – 2021).
Droga ekspresowa S19 - w sumie 12 odcinków
Nowy fragment S19 oddany do ruchu to jeden z kilkunastu odcinków, jakie zaplanowano w województwach lubelskim i podkarpackim. Budowę drogi S19 pomiędzy dwiema stolicami województw podzielono bowiem na 12 odcinków o łącznej długości ok. 130 km (75 km przypada na woj. lubelskie). Odcinek Niedrzwica Duża – Kraśnik to najdłuższy wśród wszystkich wybudowanych w woj. lubelskim. Wyróżnia się także w innych kategoriach niż długość.
GDDKiA chwali się, że wykonano ok. 1.4 mln m3 wykopów co stanowi odpowiednik 400 basenów olimpijskich. Na nasypy zużyto zaś tyle materiału, że starczyłoby na wypełnienie niemal w połowie piramidy Cheopsa. Masy bitumicznej (2,25 mln m2) starczyłoby zaś na pokrycie 315 boisk piłkarskich a stali (2,5 tys. ton) na budowę ok. 1/4 wieży Eiffla. Zużyto także sporo betonu (23 m3), co stanowi wypełnienie sześciu basenów olimpijskich.
Drogowcy nie kryją kolejnych planów. Docelowo cała droga ekspresowa S19 będzie liczyć ok. 577 km długości. Połączy przejście graniczne z Białorusią w Kużnicy z przejściem w Barwinku na granicy ze Słowacją.
– oznajmił podczas otwarcia 20 maja Tomasz Żuchowski, kierujący GDDKiA.