Auto Świat Wiadomości Aktualności Ilu kierowców skorzystało z najdłuższego tunelu w Polsce?

Ilu kierowców skorzystało z najdłuższego tunelu w Polsce?

Po długiej epopei budowlanej pod koniec 2021 r. udało się w końcu otworzyć tunel pod warszawskim Ursynowem na trasie S2 i spiąć południową część obwodnicy Warszawy. Po trzech miesiącach użytkowania przyszedł czas na podsumowanie. Liczby robią wrażenie.

Siedziba Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym zlokalizowana będzie w budynku przy wlocie do tunelu pod Ursynowem na S2 od strony Poznania
Siedziba Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym zlokalizowana będzie w budynku przy wlocie do tunelu pod Ursynowem na S2 od strony PoznaniaGDDKiA

Blisko 2,3-kilometrowy tunel pod Ursynowem był jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji aglomeracji Warszawy. Był to jednocześnie ostatni fragment S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2.

Kierowcy użytkują ten najdłuższy tunel w kraju zaledwie od 20 grudnia 2021 r., a już dziś trudno sobie wyobrazić życie bez tej przeprawy. Od oddania do ruchu przez tunel przejechało ponad 5 mln 300 tys. pojazdów. Co ciekawe, więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola – to ok. 2,9 miliona. W kierunku Poznania to nieco ponad 2,4 miliona. Na szczęście mimo tak dużego natężenia przez ponad trzy miesiące w tunelu nie odnotowano żadnego wypadku. Zapewne spora w tym zasługa monitoringu i odcinkowego pomiaru prędkości.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tunel POW na S2 - niby wszyscy wiedzą o kontroli prędkości, a mandaty się sypią

Obok opery mydlanej dotyczącej budowy i późniejszych problemów z uzyskaniem pozwoleń, toczyła się także gorąca dyskusja na temat umieszczenia w tunelu fotoradarów. Zakończyło się na budowie odcinkowego pomiaru prędkości. Sprawa była nagłośniona w całym kraju, wszyscy o tym mówili i pisali, a mimo to mandaty sypały się szerokim strumieniem.

W pierwszym miesiącu działania odcinkowego pomiaru prędkości w warszawskim tunelu S2 przejechało przez niego ponad 1,2 mln pojazdów, a system odnotował 8 tysięcy naruszeń prędkości obowiązującego limitu 80 km/h. Największą liczbę naruszeń prędkości odnotowano na trasie do Poznania (5 113), w kierunku Terespola było ich znacznie mniej (2 891). W większości przypadków kierowcy przekraczali prędkość o 11-20 km/h ponad obowiązujący limit 80 km/h.

Tunel POW na S2 - przejazd pod Ursynowem zajmuje tylko 5 minut

4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, można pokonać w ciągu niespełna pięciu minut. Z kolei przejazd tranzytem przez Warszawę, pomiędzy węzłami Konotopa i Lubelska, zajmuje mniej niż pół godziny.

Tunel POW na S2 - monitoring ze sztuczną inteligencją

W tunelu na S2 zamontowano aż 134 kamery. Znajdują się one wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Dostęp do monitoringu, oprócz pracowników obsługujących monitoring, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

pik
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków