Blisko 2,3-kilometrowy tunel pod Ursynowem był jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji aglomeracji Warszawy. Był to jednocześnie ostatni fragment S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2.

Kierowcy użytkują ten najdłuższy tunel w kraju zaledwie od 20 grudnia 2021 r., a już dziś trudno sobie wyobrazić życie bez tej przeprawy. Od oddania do ruchu przez tunel przejechało ponad 5 mln 300 tys. pojazdów. Co ciekawe, więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola – to ok. 2,9 miliona. W kierunku Poznania to nieco ponad 2,4 miliona. Na szczęście mimo tak dużego natężenia przez ponad trzy miesiące w tunelu nie odnotowano żadnego wypadku. Zapewne spora w tym zasługa monitoringu i odcinkowego pomiaru prędkości.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Tunel POW na S2 - niby wszyscy wiedzą o kontroli prędkości, a mandaty się sypią

Obok opery mydlanej dotyczącej budowy i późniejszych problemów z uzyskaniem pozwoleń, toczyła się także gorąca dyskusja na temat umieszczenia w tunelu fotoradarów. Zakończyło się na budowie odcinkowego pomiaru prędkości. Sprawa była nagłośniona w całym kraju, wszyscy o tym mówili i pisali, a mimo to mandaty sypały się szerokim strumieniem.

W pierwszym miesiącu działania odcinkowego pomiaru prędkości w warszawskim tunelu S2 przejechało przez niego ponad 1,2 mln pojazdów, a system odnotował 8 tysięcy naruszeń prędkości obowiązującego limitu 80 km/h. Największą liczbę naruszeń prędkości odnotowano na trasie do Poznania (5 113), w kierunku Terespola było ich znacznie mniej (2 891). W większości przypadków kierowcy przekraczali prędkość o 11-20 km/h ponad obowiązujący limit 80 km/h.

Tunel POW na S2 - przejazd pod Ursynowem zajmuje tylko 5 minut

4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, można pokonać w ciągu niespełna pięciu minut. Z kolei przejazd tranzytem przez Warszawę, pomiędzy węzłami Konotopa i Lubelska, zajmuje mniej niż pół godziny.

Tunel POW na S2 - monitoring ze sztuczną inteligencją

W tunelu na S2 zamontowano aż 134 kamery. Znajdują się one wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Dostęp do monitoringu, oprócz pracowników obsługujących monitoring, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.