Wraz z początkiem 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do ruchu nowy odcinek drogi ekspresowej S61. Od 3 stycznia 2022 r. kierowcy mogą już korzystać z fragmentu międzynarodowego korytarza Via Baltica pomiędzy węzłami Kalinowo i Raczki o długości 20,2 km. Jest to pierwszy z trzech zakończonych odcinków tej trasy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Jeszcze w 2022 r. kierowcy powinni pojechać kolejnym fragmentami S61, tj. na odcinku Szczuczyn–Ełk Południe oraz od Suwałk do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Najdłużej, bo do 2023 r., trzeba będzie poczekać na zakończenie budowy odcinka Ełk Południe–Wysokie.
Jak przekazała GDDKiA, zgodnie z podpisaną umową powstała dwujezdniowa droga ekspresowa wraz z drogami serwisowymi. Ponadto wyremontowane zostały niektóre drogi lokalne, a także powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo. Nowo wybudowany fragment drogi S61 w ciągu korytarza Via Baltica ma betonową nawierzchnię i dostosowany jest do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
W zamyśle droga ekspresowa S61 będzie łączyła się z drogą S8 Wrocław–Warszawa–Białystok, tworząc wspomniany międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica, który docelowo przejmie ruch tranzytowy pomiędzy krajami Bałtyckimi i Europą Zachodnią. GDDKiA przypomina, że do czasu zakończenia budowy pozostałych dwóch odcinków S61 w województwie warmińsko-mazurskim, tj. Szczuczyn–Ełk Południe oraz Ełk Południe–Wysokie ruch tranzytowy z węzła Raczki będzie kierowany tak jak dotychczas drogą krajową nr 8 w kierunku Augustowa.