Auto Świat Wiadomości Aktualności Spore opóźnienie budowy odcinka drogi S7. Pasjonaci zauważyli poważne błędy w projekcie łącznika

Spore opóźnienie budowy odcinka drogi S7. Pasjonaci zauważyli poważne błędy w projekcie łącznika

Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec

Łączniki S7 i Północnej Obwodnicy Krakowa zostały wadliwie zaprojektowane wynika z ekspertyzy naukowców z Politechniki Krakowskiej wykonanej na zlecenie GDDKiA po interwencji pasjonatów drogownictwa. Drogi nie wytrzymałby prognozowanego natężenia ruchu, dlatego zlecono wprowadzenie zmian w projekcie, co znacznie opóźni całą inwestycję informuje "Gazeta Wyborcza".

Obecnie obwodnicą Krakowa przejeżdża w ciągu doby od 40 tys. do 85 tys. pojazdów
Obecnie obwodnicą Krakowa przejeżdża w ciągu doby od 40 tys. do 85 tys. pojazdówHausstudio / Shutterstock

W lutym informowaliśmy, że projektanci planujący przebieg łącznika drogi S7 i Północnej Obwodnicy Krakowa nie ustrzegli się błędów, na które zwrócili uwagę pasjonaci drogownictwa. Wskazali m.in. że węzeł został zaprojektowany bez uwzględnienia natężenia ruchu. Na kluczowym odcinku 450 m krzyżować się miały według planów dwie główne trasy przelotowe, co mogłoby doprowadzić do powstania "wąskiego gardła" i potężnych zatorów drogowych.

Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo

Sprawdź: Naklejka CC potrafi ułatwić życie. Kto może ją mieć na samochodzie?

Naukowcy potwierdzają wątpliwości pasjonatów

Sprawa stała się na tyle poważna, że inwestor Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poprosił Politechnikę Krakowską o przygotowanie ekspertyzy. Okazało się, że ustalenia naukowców pokrywają się z uwagami pasjonatów. Jak zaznacza w rozmowie z "Gazetą Wyborczą" Monika Skrzydlewska z GDDKiA, analiza wykazała, że łącznice S7–S52 w kierunku południe–zachód oraz S52–S7 kierunek na południe, muszą zostać przeprojektowane. Każda z nich ma mieć po dwa pasy w obu kierunkach.

Czytaj: Wrak auta straszy na polskiej granicy. Nikt nie potrafi zająć się sprawą

Konieczność przeprojektowania węzła Mistrzejowice nie tylko zwiększy te koszty, ale oddali termin realizacji całego odcinka S7. Na razie zaawansowanie prac projektowych wynosi 67 proc., a budowlanych tylko 1 proc.

Drogowcy nie mają szczęścia do podkrakowskiej inwestycji. Najpierw GDDKiA rozwiązała kontrakt z pierwotnym wykonawcą firmą Webuild, która budował drogę ślimaczym tempie. Kontrakt opiewał na miliard zł. Nowy wykonawca konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź za realizację zażyczył sobie 1,5 mld zł.

Zerknij: Nie tylko rosnące koszty zniechęcają do zdobywania prawa jazdy

GDDKiA obecnie zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości blisko 17,8 tys. km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 3,8 tys. km, na co składa się 1,2 tys. km autostrad i 2,5 tys. km dróg ekspresowych.

Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków