• Od Gdańska do Płońska jest już 275 km drogi, a 35-kilometrowy odcinek Płońsk-Czosnów ma być gotowy w 2025 r
  • Kierowcy mają już 250 km od Warszawy na południe, a w 2024 r. będą mieli do dyspozycji 293 km z Krakowa do Warszawy
  • Warszawski odcinek ma być najtrudniejszym fragmentem na całej trasie. Prowadzi przez zurbanizowane tereny, gdzie powstaną tunele
  • GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie S7, a wykonawca będzie miał 41 miesięcy na przygotowanie dokumentacji budowlanej i uzyskanie decyzji

Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej S7 od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Dalej jest w realizacji 35-kilometrowy odcinek Płońsk-Czosnów, który ma być gotowy w 2025 r. W połowie listopada 2023 r. drogowcy podpisali też umowę na odcinek Czosnów-Kiełpin.

Z kolei patrząc od południa Polski, kierowcy mogą przejechać drogą S7 już prawie 250 km od Miechowa w woj. małopolskim do węzła Warszawa Lotnisko. W realizacji są jeszcze odcinki Miechów - Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy korzystają też z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice - Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego fragmentu od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Jeszcze przed końcem 2024 r. trasa z Krakowa do Warszawy będzie miała 293 km.

Mapa z przebiegiem drogi ekspresowej S7 Foto: GDDKiA
Mapa z przebiegiem drogi ekspresowej S7

Trasa S7. Warszawski odcinek połączy północ z południem

Do ukończenia całej trasy nie zostało już wiele. Trwają jeszcze prace nad 35-kilometrowym odcinkiem od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją oraz drogą Kraków - Myślenice. Do budowy pozostał także centralny odcinek, łączący Kraków z Gdańskiem — niemal 13-kilometrowa trasa wiodąca przez Warszawę.

Droga ekspresowa S7 w Warszawie ma mieć trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przebieg trasy przez zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) będzie wymagał budowy dwóch tuneli o długości 1000 i 1100 m. Oprócz tego, na trasie znajdą się wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne. Będą też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy. W planach są trzy węzły:

  • Warszawa Wólka Węglowa
  • Warszawa Chomiczówka
  • Warszawa Północ 
S7 Kiełpin-Warszawa. Plan orientacyjny Foto: GDDKiA
S7 Kiełpin-Warszawa. Plan orientacyjny

Prace nad S7 w Warszawie trwają, ale do budowy jeszcze daleko

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie tej drogi ekspresowej. Złożone oferty cenowe mieszczą się w przedziale od 20 mln 468 tys. 758 zł do 53 mln 634 tys. 691 zł. Budżet GDDKiA wynosi 29 mln 840 tys. 937 zł.

Oczywiście budżet wiąże drogowców, ale ciekawostką jest to, że przy wyborze wykonawcy, GDDKiA nie będzie kierować się tylko zaproponowaną kwotą. Cena to kryterium, które stanowi jedynie 40 proc., a reszta to kryteria jakościowe.

Drogowcy planują, że podpisanie umowy z wybranym biurem projektowym będzie możliwe w pierwszej połowie 2024 r. Wykonawca będzie miał 41 miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dokumentacja będzie gotowa w 2026 r., a następnie ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę prac budowlanych.