• W drugiej połowie lutego rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka S19. To połączenie między węzłem Nisko Południe a Podgórze
  • Jeśli spełnią się obietnice GDDKiA, to już za dwa lata Rzeszów zyska ekspresowe połączenie z Lublinem i Warszawą
  • Krajowa S19 to część trasy Via Carpatia która połączy państwa nadbałtyckie z południem Europy

Ponad 700 km - tyle docelowo będzie liczyć w Polsce trasa Via Carpatia, czyli jeden z najważniejszych szlaków we wschodniej części kraju. Połączy państwa nadbałtyckie z południem Europy. W kraju zaś ułatwi komunikację na terenie czterech województw: podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W drugiej połowie lutego rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka S19. To połączenie między węzłem Nisko Południe a Podgórze, czyli trzeci z sześciu odcinków drogi ekspresowej na terenie województwa podkarpackiego. Dwujezdniową drogę z pasami awaryjnymi i rezerwą na trzeci pas ruchu wybuduje konsorcjum firm Mostostal Acciona Construccion w ramach umowy o wartości ponad 270 mln zł.

Obecnie w realizacji są jeszcze dwa inne odcinki trasy S19: Zdziary – Rudnik nad Sanem oraz z Rudnika do Podgórza. Łącznie w trybie „Projektuj i buduj” znajduje się niemal 130 km drogi pomiędzy Lublinem a Sokołowem Małopolskim (12 odcinków). Dla 6 odcinków wydano już zezwolenie na realizację (tzw. decyzja ZRID). Wszystkie zyskały dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 2,3 mld zł.

Foto: GDDKiA
Droga S19

Na udostępnienie kolejnych części trasy S19 trzeba będzie poczekać do przyszłego roku. Część inwestycji będzie ukończona w połowie 2021 roku. Cała trasa pomiędzy Lublinem a Sokołowem Małopolskim powinna być gotowa rok później (połowa 2022 roku). Jeśli zatem spełnią się obietnice GDDKiA to już za 2 lata Rzeszów zyska ekspresowe połączenie z Lublinem i Warszawą.