- W 2023 r. organizacja Euro NCAP zaostrzyła kryteria oceny bezpieczeństwa aut dostawczych, co odbiło się na uzyskanych wynikach
- Ocenie poddano 18 pojazdów i tylko dwa z nich zdobyły ocenę "Złota"
- Euro NCAP zwraca uwagę, że chociaż auta dostawcze nie wykazują się większą wypadkowością niż inne pojazdy, to zdarzenia z ich udziałem mają poważniejsze konsekwencje
W 2021 r. Euro NCAP wprowadziła ocenę bezpieczeństwa samochodów dostawczych. W ten sposób z jednej strony starano się poprawić informacje dotyczące bezpieczeństwa, które docierały do menadżerów flot, a z drugiej zwiększyć poczucie bezpieczeństwa samych kierowców pojazdów dostawczych oraz innych użytkowników dróg.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Kiedy rok później Euro NCAP ponownie zbadało auta dostawcze, zauważono istotną poprawę skuteczności. W 2023 r. organizacja zrobiła kolejny krok i zaostrzyła kryteria ocen. Z tymi zmierzyło się 18 pojazdów dostawczych, które przetestowano już w nowych warunkach.
Na czele i na końcu stawki bez zmian
Jak podkreśla organizacja, Fiat Ducato, ubiegłoroczny zdobywca Platyny, w tym roku również uplasował się na czele stawki, ale zgodnie z ostrzejszym tegorocznym protokołem już jako zdobywca Złota. Swoją pozycję zachował również Nissan Interstar i ze względu na brak systemów unikania kolizji wciąż oceniany jest jako niezalecany.
Zgodnie z planami Euro NCAP do 2026 r. auta dostawcze mają mieć takie same zaawansowane systemy wspomagania kierowcy ADAS (Advance Driver Assistance Systems) jak samochody osobowe. Co więcej, zmieni się także ocena furgonetek — ta będzie uwzględniała wyłącznie standardowe wyposażenie na wszystkich rynkach europejskich. Na tym nie koniec, bo Euro NCAP wkrótce rozszerzy rozwiązania bezpieczeństwa na rynku flotowym i wprowadzi system oceny dla pojazdów ciężarowych.
- Przeczytaj także: Cenne przedmioty na budowie nowej drogi. Drogowcy pokazali zdjęcia
Podobna wypadkowość, ale groźniejsze skutki
Spośród całej stawki aut dostawczych, które zostały przetestowane w 2023 r., ocenę Złotą oprócz Fiata Ducato uzyskał również Ford Transit. Mercedes Vito spadł oczko niżej i zamiast Złotej, jak w ubiegłym roku, dostał ocenę Srebrną. Taką samą uzyskały również Mercedes Sprinter, Volkswagen Transporter, Renault Trafic, Nissan Primastar oraz Volkswagen Crafter. Ocenę Brązową zdobyły Citroën Jumpy, Citroën Jumper, Iveco Daily, Opel Vivaro, Opel Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master i Toyota PROACE.
O tym, że testy zderzeniowe aut dostawczych są równie ważne, jak w przypadku aut osobowych, może świadczyć fakt, że chociaż te pierwsze nie mają wyższego wskaźnika wypadkowości w porównaniu z innymi pojazdami, to skutki tych wypadków są poważniejsze. Dotyczy to zarówno innego pojazdu uczestniczącego w zdarzeniu, jak i niechronionych użytkowników dróg.
Jak zauważyła organizacja Euro NCAP systemy ADAS mogą skutecznie pomagać w zapobieganiu lub łagodzeniu zdarzeń z udziałem aut dostawczych. Problem w tym, że wiele tych pojazdów często nie ma na pokładzie najnowszych rozwiązań. Dlatego też nowe kryteria oceny furgonów kładą większy nacisk na zapewnienie bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu drogowego, w tym pieszy i rowerzystom. Ponadto wprowadzono nowy scenariusz zderzenia samochodu dostawczego z autem osobowym.
Ocena: niezalecany
Wynik ogólny: 18 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: niedostępne
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 20 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 15,0/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 3,5/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: niedostępne
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 22 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 16,0/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 3,5/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 22 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 16,0/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 3,5/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 23 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 13,7/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 0,4/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 6,6/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 24 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 13,7/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,3/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 6,6/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 25 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 7,0/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 30 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 12,7/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,3/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 14,1/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 31 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 13,7/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,3/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 14,1/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Ocena: Brąz
Wynik ogólny: 35 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 8,8/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 10,0/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Ocena: Srebro
Wynik ogólny: 40 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 10,3/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 12,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: niedostępne
Ocena: Srebro
Wynik ogólny: 40 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 10,3/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 12,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów
Ocena: Srebro
Wynik ogólny: 40 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 9,5/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: niedostępne
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: niedostępne
Systemy wykrywania pasa ruchu: 16,3/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 5,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Ocena: Srebro
Wynik ogólny: 43 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 10,4/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 1,8/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 3,8/10 punktów
Systemy wykrywania pasa ruchu: 16,3/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 11,0/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 0,0/15 punktów
Ocena: Srebro
Wynik ogólny: 48 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 16,9/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 3,8/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 4,0/10 punktów
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 6,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów
Ocena: Srebro
Wynik ogólny: 52 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 11,8/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 3,4/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 4,4/10 punktów
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 15,0/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów
Ocena: Złoto
Wynik ogólny: 60 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 23,6/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 4,8/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 4,5/10 punktów
Systemy wykrywania pasa ruchu: 2,5/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 15,0/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 10,0/15 punktów
Ocena: Złoto
Wynik ogólny: 63 proc.
Autonomiczne hamowanie awaryjne — samochód-samochód: 15,5/30 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — pieszy: 3,0/10 punktów
Autonomiczne hamowanie awaryjne — rowerzysta: 5,0/10 punktów
Systemy wykrywania pasa ruchu: 13,8/20 punktów
Systemy wspomagania prędkości: 11,3/15 punktów
Monitorowanie stanu pasażerów: 15,0/15 punktów