Jak zapowiedziała Komisja Europejska, od 4 lipca zostaną wprowadzone cła wyrównawcze na pojazdy elektryczne pochodzące z Chin. Sprawa ta jest efektem dochodzenia, w którego trakcie KE wstępnie stwierdziła, że "przemysł pojazdów elektrycznych (BEV) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania, które stwarza ryzyko wyrządzenia szkody gospodarczej unijnym producentom samochodów elektrycznych".

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dlatego też na trzech chińskich producentów — BYD, Geely i SAIC — KE zamierza nałożyć wyrównawcze cła:

  • BYD zostanie objęty stawką 17,4 proc.,
  • Geely — 20 proc.,
  • SAIC (właściciel MG) — 38,1 proc.

Inni chińscy producenci, którzy współpracowali z KE podczas dochodzenia, ale nie zostali objęci próbą, mają podlegać średniemu ważonemu cłu w wysokości 21 proc., a producenci, którzy nie współpracowali w dochodzeniu, podlegaliby cłu rezydualnemu: 38,1 proc.

W odpowiedzi na tymczasowe nałożenia cła na import pojazdów elektrycznych pochodzących z Chin MG Motor Europe opublikowało oświadczenia, gdzie "wyraża poważne zaniepokojenie w związku z dodatkowym cłem w wysokości do 38,1 proc., jakim zostaną objęte auta marki MG".

MG4 Foto: Auto Bild
MG4

Oświadczenie MG Motor Europe w sprawie wstępnego ujawnienia przez KE tymczasowych ceł wyrównawczych, które mają zostać nałożone na chińskie pojazdy BEV (przytaczamy je w całości).

W odpowiedzi na ogłoszenie przez Komisję Europejską (KE) zamiaru nałożenia tymczasowych ceł wyrównawczych na import pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym (BEV) pochodzących z Chin, MG Motor Europe wyraża poważne zaniepokojenie w związku z dodatkowym cłem w wysokości do 38,1 proc., jakim zostaną objęte auta marki MG.

MG sprzeciwia się tego typu protekcjonistycznym praktykom handlowym i uważa, że będą one stanowiły znaczącą barierę rynkową. Jednocześnie MG Motor Europe wyraża głębokie zaniepokojenie nieuchronnym wpływem, jaki cła będą miały na konsumentów. Wysoka stawka celna będzie miała również znaczący negatywny wpływ na łańcuchy dostaw, rozwój innowacji i współpracy rynkowej.

Stały wzrost sprzedaży aut i ponadprzeciętne wyniki MG na terenie Unii Europejskiej oparte są na posiadanej szerokiej gamie światowej klasy modeli samochodów, zastosowanych innowacyjnych funkcjach technologicznych, bezpieczeństwie i niezawodności oraz wysokim poziomie usług oferowanych przez europejskich partnerów, w ramach sieci dealerskiej MG. Tylko w ciągu ostatniej dekady firma SAIC zainwestowała prawie 20 miliardów euro w badania i rozwój, rejestrując ponad 26 tysięcy patentów, rozwijając przy tym dynamicznie łańcuchy dostaw.

W opini MG, jako jednego z wiodących dostawców pojazdów elektrycznych w UE, powyższe osiągnięcia odgrywają istotną rolę w budowaniu szerokiej dostępności pojazdów z napędem elektrycznym i wspieraniu rozwoju zrównoważonego transportu. To kluczowy element zielonej transformacji mającej na celu zwalczania globalnych zmian klimatycznych.

Mając na uwadze możliwe skutki nałożonych ceł, MG apeluje do Komisji Europejskiej o staranne rozważenie swojej decyzji i zaangażowania się w konstruktywny dialog z partnerami z globalnego przemysłu motoryzacyjnego, w tym z Chin, w celu wypracowania wspólnych rozwiązań wspierających uczciwą konkurencję i zrównoważony rozwój.

MG podtrzymuje swoje zobowiązanie dostarczania przystępnych cenowo i jakościowych produktów mobilności elektrycznej i tym samym wspiera proces transformacji w kierunku zrównoważonego transportu. Marka pragnie wyrazić szczerą wdzięczność wobec swoich klientów, partnerów oraz mediów, którzy okazali jej wsparcie i obdarzyli zaufaniem.