• W maju 2024 r. zarejestrowano prawie 4,5 raza więcej nowych MG niż zaledwie cztery miesiące wcześniej. Mało tego, w rankingu Samaru debiutuje marka kolejnego chińskiego koncernu
  • Choć pewna japońska marka ma niszowy status w Europie, to w Polsce w maju 2024 r. zanotowała prawie trzy razy więcej pierwszych rejestracji od Peugeota
  • BMW, Mercedes, Audi i Volvo mieli wspólnie więcej rejestracji nowych aut niż VW, Kia i Dacia razem wzięte
  • Przedstawiamy też największych wygranych i przegranych polskiego rynku nowych samochodów w maju 2024 r.

W polskich salonach sprzedaży samochodów aż buzuje od transakcji. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w maju 2024 r. zarejestrowano w Polsce 43 tys. 649 fabrycznie nowych aut osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. To aż o 13,2 proc. więcej niż w maju 2023 r. Mało tego, to już 13. z rzędu miesiąc wzrostów pierwszych rejestracji (liczony rok do roku). Na dodatek w maju 2024 r. aż co czwarte nowe auto w Polsce — a dokładnie 23,5 proc. — było samochodem premium. Bo wygląda na to, że my, Polacy, uwielbiamy nowe BMW, Mercedesy, Audi, Volvo i Lexusy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Przez pięć pierwszych miesięcy 2024 r. liczba rejestracji nowych aut premium wzrosła w Polsce aż o 23,1 proc., czyli znacznie bardziej niż cały rynek (+15 proc.). Przy czym udział firm w rejestracjach prestiżowych samochodów jest też znacznie wyższy niż w przypadku całego rynku (83,1 proc. vs 68,9 proc.). Trzeba jednak pamiętać, że — jak podkreśla Samar — "statystyka ta nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie >>osób fizycznych<<. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć".

Przeczytaj także: Jeździłem Omodą 5, chińskim SUV-em coupe za niecałe 130 tys. zł. Jednego jestem pewien

A oto kilkadziesiąt największych sensacji, jakie wyłowiłem z najnowszego raportu Samaru.

Toyota: miłość (lekko) słabnie

Zacznijmy od podstaw(y), czyli rankingu najczęściej rejestrowanych w Polsce marek nowych aut w maju 2024 r. Według IBRM Samar Top 10 wygląda następująco:

  1. Toyota: 7930 samochodów
  2. Skoda: 5538 samochodów
  3. VW: 2973 samochody
  4. Kia: 2840 samochodów
  5. Hyundai: 2550 samochodów
  6. BMW: 2277 samochodów
  7. Mercedes: 2230 samochodów
  8. Audi: 2051 samochodów
  9. Renault: 1690 samochodów
  10. Mazda: 1615 samochodów

Toyota wygrała nie tylko w maju. To również numer jeden za pięć pierwszych miesięcy 2024 r. Jej dominacja jest ewidentna. W okresie styczeń-maj 2024 r. w Polsce zarejestrowano więcej nowych Toyot (44,5 tys. sztuk) niż aut marek z 2. i 3. miejsca (czyli Skody i VW) razem wziętych. Tyle że ta dominacja zaczyna się lekko nadkruszać.

Przeczytaj też: Szef Toyoty w Polsce zapytany o auta elektryczne nie gryzie się w język

Bo jeszcze w styczniu 2024 r. przewaga Toyoty nad łącznym wynikiem marek z 2. i 3. pozycji wynosiła aż 2735 samochodów. W lutym 2024 r. zmalała już do 1732 aut (od stycznia 2. lokatę nieprzerwanie zajmuje Skoda; w styczniu i w lutym 3. była Kia, zaś w marcu, kwietniu i maju tę pozycję zajęło VW).

Toyota RAV4 (piąta generacja; od 2018 r.): najczęściej rejestrowana nowa Toyota w Polsce w maju 2024 r. Foto: Toyota
Toyota RAV4 (piąta generacja; od 2018 r.): najczęściej rejestrowana nowa Toyota w Polsce w maju 2024 r.

Do zmiany warty doszło w marcu 2024 r. Toyota nadal prowadziła, ale marki z 2. i 3. miejsca miały łącznie o 255 pierwszych rejestracji więcej. W kwietniu ich przewaga wzrosła do 273 aut, zaś w maju wynosiła już 581 samochodów. Na dodatek w maju miesięczna liczba pierwszych rejestracji Toyot pierwszy raz w 2024 r. spadła poniżej poziomu 8 tys. sztuk. Ciekawe, co będzie w czerwcu.

Przeczytaj także: Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Mimo wszystko, to i tak niesamowity triumf Toyoty. Na dodatek jej marka premium deklasuje kilku popularnych graczy z duuuużo dłuższymi tradycjami.

Lexus: w Europie nisza, w Polsce hit

Najświeższe dane o pierwszych rejestracjach samochodów osobowych w Europie pochodzą z kwietnia 2024 r. Dostarczyła je ACEA i obejmują Unię Europejską, Wielką Brytanię oraz państwa EFTA (czyli Islandię, Liechtenstein, Norwegię i Szwajcarię).

Lexus NX (druga generacja; od 2021 r.): najczęściej rejestrowane nowe auto premium w Polsce w maju 2024 r. Foto: Toyota
Lexus NX (druga generacja; od 2021 r.): najczęściej rejestrowane nowe auto premium w Polsce w maju 2024 r.

Wynika z nich, że w kwietniu 2024 r. na Starym Kontynencie zarejestrowano przeszło pięć razy więcej nowych Opli (liczonych z Vauxhallami) niż Lexusów. A także 8,5 raza więcej nowych Peugeotów niż Lexusów. I blisko 8,5 raza więcej Dacii od Lexusów.

Przeczytaj także: To był tajny projekt. Tym autem Japończycy zszokowali świat, ale popełnili dwa błędy

A w Polsce — wprost przeciwnie. W okresie styczeń-maj 2024 r. pod względem liczby rejestracji nowych aut Lexus okazał się numerem dwa wśród japońskich marek (po macierzystej Toyocie, oczywiście), a w samym maju 2024 r. — numerem trzy (po Toyocie i Maździe). W maju 2024 r. Lexus ustępował Dacii jedynie 128 rejestracjami, był za to pod tym względem prawie dwa razy lepszy od Opla, blisko trzy razy lepszy niż Peugeot i ponad cztery razy lepszy od Fiata.

Na dodatek Lexus NX był najczęściej rejestrowanym nowym autem premium w Polsce w maju 2024 r., wyprzedzając m.in. Volvo XC60 (2. miejsce) i Audi A3 (3. lokata).

A skoro już jesteśmy w kąciku premium...

Polska: królestwo marek premium

Według Samaru w okresie styczeń-maj 2024 r. w pierwszej dziesiątce najczęściej rejestrowanych marek nowych aut w Polsce znaleźli się aż czterej gracze premium. BMW było szóste, Mercedes siódmy, Audi ósme, a Volvo dziewiąte. Z kolei w maju 2024 r. łączna liczba rejestracji tych czterech marek była zaledwie o 73 auta niższa od Toyoty! Mało tego, BMW, Mercedes, Audi i Volvo wspólnie zanotowały wtedy więcej pierwszych rejestracji niż VW, Kia i Dacia razem wzięte.

BMW serii 3 (siódma generacja; wersja na 2024 r.): najczęściej rejestrowane nowe BMW w Polsce w maju 2024 r. Foto: BMW
BMW serii 3 (siódma generacja; wersja na 2024 r.): najczęściej rejestrowane nowe BMW w Polsce w maju 2024 r.

Osobny fenomen to Porsche. W maju 2024 r. Citroen wyprzedził tę niemiecką markę tylko o dwie pierwsze rejestracje (346 sztuk vs 344 sztuki). A samo Porsche pod tym względem okazało się ponad dwa razy lepsze niż Mitsubishi.

W maju 2024 r. zarejestrowano w Polsce aż dziewięć nowych Ferrari. To trzy razy więcej od Abartha.

Patrząc na majowy ranking Samaru, nie można też nie zauważyć sukcesu pewnej koreańskiej marki. I nie jest to ani Kia, ani Hyundai.

Producent Torresa wyprzedza Jeepa

W maju 2024 r. zarejestrowano w Polsce 221 nowych SsangYongów. Tym samym producent m.in. Torresa, Korando i Tivoli wyprzedził dwóch legendarnych graczy rynku SUV-ów: Land Rovera (209 rejestracji) i Jeepa (172 rejestracje). Pod względem majowej liczby pierwszych rejestracji w Polsce SsangYong okazał się też ponad 2-krotnie lepszy od Subaru (104 samochody).

SsangYong Torres Foto: Ssangyong
SsangYong Torres

W maju 2024 r. świetnie poszło też innej azjatyckiej marce. I tym razem nie chodzi o producenta z Chin.

Mazda deklasuje Peugeota

Piękny maj miała Mazda. W piątym miesiącu 2024 r. zarejestrowano w Polsce aż 1615 nowych samochodów tej japońskiej marki. To ponad półtora raza lepiej od Forda i blisko cztery razy więcej niż Peugeot!

Mazda CX-60 Foto: Mazda
Mazda CX-60

Niesamowite, ale w całej Europie jest na odwrót. W kwietniu 2024 r. pod względem liczby pierwszych rejestracji Mazda ustępowała Fordowi przeszło 2,5 raza, a Peugeotowi niemal 4-krotnie.

No i kwietniu 2024 r. Mazda nie była w Europie drugą japońską marką na rynku nowych aut (jak w maju 2024 r. w Polsce), ale dopiero czwartą — za Toyotą, Nissanem i Suzuki.

Mało tego, Mazda jest też wśród największych wygranych maja 2024 r.

Najwięksi wygrani i przegrani rynku nowych aut w Polsce

Oto pierwsza piątka marek nowych aut w Polsce, która w maju 2024 r. zanotowała największy wzrost pierwszych rejestracji w porównaniu z majem 2023 r. Uwaga: brałem pod uwagę tylko marki, które w zeszłym miesiącu przekroczyły poziom 100 rejestracji.

  1. Land Rover: +101 proc.
  2. SsangYong: +97,3 proc.
  3. Subaru: +70,5 proc.
  4. Mazda: +69 proc.
  5. Suzuki: +59 proc.

Teraz pora na nieco smutniejsze Top 5. Oto ranking marek samochodów z największymi spadkami pierwszych rejestracji wśród graczy z minimum 100 nowymi rejestracjami w maju 2024 r.

  1. MINI: -50,7 proc.
  2. Peugeot: -49,4 proc.
  3. VW: -16,8 proc.
  4. Jeep: -15,7 proc.
  5. Kia: -14,9 proc.

Proszę zwrócić uwagę na zaskakującą sytuację. W gronie pięciu przegranych mamy aż dwie marki z czołowej czwórki graczy z największą liczbą pierwszych rejestracji, czyli VW i Kię.

No to został jeszcze chiński fenomen.

MG popularniejsze od Opla

Maj 2024 r. zostanie na długo w pamięci brytyjsko-chińskiej marki MG, należącej do chińskiego koncernu SAIC Motor. MG zajęło bowiem wysokie, 17. miejsce w rankingu marek motoryzacyjnych z największą liczbą pierwszych rejestracji. W styczniu 2024 r. (czyli miesiąc po powrocie na polski rynek) było jedynie 30.

MG HS Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
MG HS

W maju 2024 r. zarejestrowano 671 fabrycznie nowych MG. Tym samym ta marka wyprzedziła m.in. Opla (647 rejestracji), Nissana (496 rejestracji) i Peugeota (434 rejestracje). Poza tym majowy wynik jest aż niemal 4,5 raza lepszy od styczniowego, kiedy zarejestrowano 152 nowe MG.

Miłość Polaków do MG jest naprawdę duża — znacznie większa niż w Europie. W kwietniu 2024 r. na Starym Kontynencie cały koncern SAIC Motor zanotował bowiem aż blisko trzy razy mniej pierwszych rejestracji od Peugeota oraz niemal dwa razy mniej od Opla. W Europie SAIC ustąpił też Nissanowi (17,1 tys. vs 21,7 tys. pierwszych rejestracji).

Omoda 5 Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
Omoda 5

Tymczasem w majowym rankingu Samaru zadebiutowała marka kolejnego chińskiego koncernu. W maju 2024 r. należąca do Chery Holding Group Omoda pojawiła się na 38. miejscu, z 12 pierwszymi rejestracjami. To o jedną mniej niż Bentley i o trzy więcej od Ferrari. Nie wydaje się jednak, żeby Omoda długo pozostawała w czwartej dziesiątce rankingu Samaru.