Sportowa odmiana Focusa ma pod maską specjalnie opracowany dla wersji RS silnik EcoBoost o pojemności 2,3 litra i mocy 320 KM.

Ford Focus RS ma też nowy napęd na wszystkie koła z funkcją dynamicznego rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła.

Sterowany elektronicznie system analizuje sytuację 100 razy na sekundę i tak steruje napędem na obie nosie i na cztery koła, aby zapewnić maksymalną przyczepność i najlepsze zachowanie na szybko pokonywanych zakrętach.

Na tylną oś może być przekazane do 70 proc. momentu obrotowego. Jeśli zaistnieje taka potrzeba na jedno z tylnych kół może być przekazany cały moment napędowy (gdy np. drugie koło chwilowo nie ma przyczepności).

Ford Focus RS porusza się na oponach Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 235/35 R 19.

Pod maską nowego Focusa RS pracuje silnik 2,3 litra rozwijający moc 320 KM. Jednostka ma dostosowany do dużej mocy wydajny system chłodzenia.

Z silnikiem 320 KM współpracuje 6-biegowa przekładnia manualna.

Focus RS jest pierwszym modelem RS z funkcją Launch Control – pozwala ona na start z maksymalną mocą bez ingerencji układów elektronicznych (ASP, ESR). Ma też możliwość zmiany trybów jazdy (można np. wybrać tryb Drift pozwalający na jazdę bokiem z uślizgiem tylnych kół).

Z zewnątrz nowy Focus RS wyróżnia się dużym, trapezoidalnym grillem zapewniającym łatwy dopływ dużych ilości powietrza chłodzącego silnik. Dwa wloty po bokach służą do chłodzenia przednich tarcz hamulcowych.

Z tyłu pod zderzakiem wyróżnia się dyfuzor zapewniający szybki odpływ powietrza spod samochodu. Charakterystyczny jest też duży spoiler dachowy.

Nowy Ford Focus RS produkowany będzie od jesieni 2015 roku w Saarlouis w Niemczech, a sprzedawany na wszystkich rynkach świata, gdzie działają dilerzy Forda.