- Na drodze pojawił się największy transport w historii kraju
- Kluczowy element kompleksu petrochemicznego waży ponad 850 ton i ma prawie 100 m wysokości
- Z nabrzeża Wisły trafi do zakładu produkcyjnego w Płocku
Transport ten jest częścią największej inwestycji w sektorze petrochemicznym ostatnich dwóch dekad, jaką podjęto w Europie, czyli projektu budowy przez PKN Orlen Kompleksu Olefin III.
Do portu w Gdańsku dostarczono już ponad 786 ładunków. 11 statków przypłynęło z m.in. Chin, Korei, Indii, Hiszpanii czy Belgi. Największym i najcięższym z nich jest Wash Tower. To najważniejszy element całej inwestycji. Do Płocka kolumna dotarła w ramach największego transportu Wisłą w historii — przypłynęła na pozyskanych z Europy Zachodniej specjalnych barkach.
Cały transport to największa taka operacja w historii Polski. Realizacja tylko jej rzecznego etapu wymagała od specjalistów z DSV Projects — firmy odpowiedzialnej za całą operację — przeprowadzenia szeregu inwestycji infrastrukturalnych. Konieczne było m.in. przeprowadzenie ekspertyz nabrzeży w Gdańsku i Płocku, wzmocnienie nabrzeża i budowa placu magazynowego w Płocku, jak i pozyskanie specjalistycznych dźwigów. Maszyny mają udźwig 650 i 1200 ton. To właśnie one umożliwiły załadunek i rozładunek wszystkich elementów projektu z barek.
- Transport Wash Tower to z pewnością jeden z największych transportów, które kiedykolwiek zrealizowano drogami publicznymi w Polsce. – powiedział Grzegorz Samoć, dyrektor działu Projects DSV i szef całego projektu – Warto podkreślić, że wieża jest jedynie elementem ogromnego i wyjątkowego projektu realizowanego dla PKN ORLEN przez międzynarodowe konsorcjum Hyundai Engineering oraz Tecnicas Reunidas. Z Gdańska do Płocka, Wisłą, trafi w sumie ponad 1500 ładunków. Spodziewamy się łącznie blisko 80 transportów barkowych oraz kilkuset samochodowych. Będzie to rekord dla tej rzeki, który długo nie zostanie pobity: mam tu na myśli zarówno cały projekt, jak i transport poszczególnych elementów, które zostały przewiezione. Wystarczy wspomnieć, że jeszcze przed nami jest choćby transport dwóch elementów ważących po 600 ton każdy – dodał.
- Przeczytaj także: Jechałem w konwoju transportującym elementy maszyny TBM. Nie wszystko poszło zgodnie z planem
Kolumna petrochemiczna Wash Tower na drodze
Etap drogowy całego projektu rozpoczął się 9 maja. Kolumna Wash Tower ma trafić z nabrzeża Wisły do rafinerii Orlenu w Płocku. Do transportu wykorzystywany jest 72-osiowy zestaw SPMT, liczący łącznie 576 kół skrętnych. Obrazowo mówiąc — długość transportowanego ładunku wraz z zestawem przekracza wysokość 10-piętrowego budynku.
Na trasie przejazdu trzeba było zmian w infrastrukturze drogowej. Transport wymagał przebudowy ośmiu rond, modyfikacji ponad 20 linii energetycznych i czasowego demontażu kilkudziesięciu latarni ulicznych oraz wielu znaków drogowych, które ograniczałyby przepustowość trasy przejazdu.
- Przeczytaj także: Więcej "kolosów" na polskich drogach. GDDKiA zdradza szczegóły
Wash Tower jest największym i najcięższym elementem transportowanym na budowę Kompleksu Olefin III. Kolejne pod względem wagi to Reactor/Gas Coolers (2 szt.) o wadze 600 t, pod względem długości to Purification Column – 89 m, pod względem szerokości to Reactor Steam Drum – 9,60 m oraz pod względem wysokości to Gas Dryer – 8,07 m