- W ciągu najbliższych kilku tygodni poznamy pięć lokalizacji, w których staną fotoradary
- System kamer GITD będzie zintegrowany z sygnalizacją świetlną przed torami
- Fotoradary na przejazdach kolejowych to jeden z elementów dużej rozbudowy systemu CANARD
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
Kolejarze mają dość kierowców, którzy łamią przepisy, ryzykując bezpieczeństwem własnym i innych uczestników ruchu. To się jednak skończy, bo fotoradary na przejazdach kolejowych mają działać tak jak system rejestrujący wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle, czyli w pełni automatycznie. Będzie to możliwe dzięki zintegrowaniu kamer GITD z sygnalizacją.
Próbujesz pokonać przejazd kolejowy przed opuszczeniem rogatek, ale już po uruchomieniu czerwonego sygnału świetlnego? Fotoradar zrobi ci zdjęcie, a ty dostaniesz wezwanie do zapłaty mandatu. Ta metoda kontroli zapewne zadziała dużo skuteczniej niż kilka kampanii społecznych razem wziętych.
Dalsza część materiału pod wideo
Gdzie pojawią się nowe fotoradary?
Urządzenia rejestrujące zlokalizowane w pobliżu przepraw przez tory to część projektu rozbudowy systemu fotoradarowego. GITD chce zamontować nowe urządzenia w 100 miejscach, które do tej pory nie były objęte zasięgiem CANARD-u (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym). Kilka z nich to właśnie skrzyżowania dróg z liniami kolejowymi.
Zobacz też: 358 nowych fotoradarów, w tym odcinkowe pomiary prędkości
Lokalizacje są wybierane na podstawie konsultacji z ekspertami z PKP Polskich Linii Kolejowych SA i danych przygotowanych przez Instytut Transportu Samochodowego. "Na razie planowanych jest pięć systemów, bo trudno tu mówić o pojedynczych urządzeniach. Są wstępne typy, ale to jeszcze nie jest ten etap, abyśmy mogli mówić o konkretnych lokalizacjach. Myślę, że informacja o nich pojawi się w ciągu kilku najbliższych tygodni" — przekazała nam Monika Niżniak, rzeczniczka prasowa GITD.
"To jeden z etapów rozbudowy systemu automatycznej kontroli z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących. Będą nowe fotoradary stacjonarne, odcinkowe pomiary prędkości i więcej tzw. »redlightów«, czyli kontroli skrzyżowań, które obserwujemy pod kątem wjazdu na czerwonym świetle. Analogicznie będzie na przejazdach kolejowo-drogowych" — uzupełniła.
Kiedy zaczną działać kamery?
Jak przekazała nam rzeczniczka, realizacja całego projektu ma potrwać do końca 2023 r. Konkretne terminy uruchomienia fotoradarów na przejazdach kolejowych poznamy dopiero po wyłonieniu wykonawcy. "Projekt jest teraz na etapie składania zamówień" — poinformowała Niżniak.
Czy takie urządzenia dyscyplinujące kierowców są konieczne? Wystarczy spojrzeć na statystyki wypadków, by samemu odpowiedzieć sobie na to pytanie. Tylko w październiku 2021 r. w wyniku wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych życie straciły cztery osoby. Łącznie od początku tego roku w 168 takich kolizjach zginęło 41 osób, a 13 zostało ciężko rannych. Fotoradary mogą więc dosłownie uratować komuś życie.