Najpopularniejsze SUV-y w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR niedawno podsumował sprzedaż nowych samochodów w 2024 r. Wśród crossoverów liderem okazała się mała Toyota Yaris Cross, której cennika przejrzeliśmy, a odnośnik do niego wklejamy tuż pod tym akapitem. Od stycznia do końca sierpnia Polacy zarejestrowali 10 717 SUV-ików Toyoty. Numerem dwa jest o rozmiar większa Kia Sportage. W 2024 r. kupiliśmy już 9 057 sztuk tego modelu. Niewiele gorszym wynikiem może się pochwalić jej brat Hyundai Tucson - 8 593 rejestracji. Dzisiaj pod lupę weźmiemy jednak Kię.
Zobacz także: Toyota Yaris Cross ma nowy cennik. Z niższymi cenami… Bierzemy go pod lupę
Kia Sportage - wymiary. Co to w ogóle za samochód?
Kia Sportage, solidny gracz w segmencie C, prezentuje się jako SUV, który z łatwością wpisuje się w potrzeby rodziny. Z rozmachem mierzy 4515 mm długości, 1865 mm szerokości i 1645 mm wysokości, co czyni go jednym z bardziej przestronnych przedstawicieli w swojej klasie.
Rozstaw osi wynoszący bardzo przyzwoite 2680 mm gwarantuje, że pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie mogą cieszyć się wygodą i przestrzenią, której często brakuje w konkurencyjnych modelach. Jeśli chodzi o przestrzeń bagażową, Kia Sportage nie pozostawia wątpliwości, że jest gotowa na duże zakupy czy długie wyjazdy. W standardowej konfiguracji oferuje 591 litrów pojemności, a kiedy zajdzie potrzeba przewiezienia większych przedmiotów, złożenie tylnej kanapy pozwala zwiększyć tę przestrzeń aż do 1780 litrów.
Kia Sportage - silnik. Nie ma mowy o wabikach cenowych
Kia oferuje swojego bestsellerowego SUV-a w kilku wersjach, ale my dzisiaj szukamy przystępnej i dobrze wyposażonej odmiany, która zadowoli każdego, a przy okazji nie zdewastuje domowego budżetu. Dlatego skupimy się na bazowej propozycji. Bardzo podoba nam się, że Kia nie bawi się w półśrodki i wabiki cenowe.
Bazowym silnikiem w gamie SUV-a Sportage jest od razu czterocylindrowa jednostka 1.6 T-GDI. Bez żadnych dodatkowych dopłat dostajemy więc spory (jak na dzisiejsze standardy) silnik o mocy 160 KM. Kia Sportage legitymuje się dobrymi osiągami. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 194 km/h. Deklarowane zużycie paliwa to 6,7-7,2 litra na 100 km. Jak na bazową propozycję, to liczby więcej niż wystarczające. Jeśli zależy wam na SUV-ie do codziennej jazdy, to podstawowa propozycja powinna spełnić wszystkie wasze wymagania.
Cennik Kii Sportage otwiera wersja z sześciobiegową manualną skrzynią. Silnik 1.6 T-GDI można oczywiście sparować także z automatem. To siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia DCT. Z nią na pokładzie Sportage rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,4 sekundy, a na niemieckiej autostradzie pomknie 192 km/h. Spalanie? Deklarowane to 7,0-7,4 litra na 100 km. W bazowych odmianach Kia Sportage ma napęd na przód. Dostępna jest oczywiście także konfiguracja AWD.
Przeczytaj także: Google Maps ukrywa pod małym plusem funkcję, którą kochają kierowcy. Zacząłem jej używać
Kia Sportage - ceny. Od 132 900 złotych
Pod lupę bierzemy najnowszy, regularny cennik, jaki aktualnie znajduje się na stronie producenta. W salonach Kii pewnie uda wam się z tych cen trochę zejść. Cieszy jednak, że kompaktowy SUV ze 160-konnym silnikiem nawet bez promocji i rabatów ma na dzisiejsze standardy naprawdę niezłe ceny. Oto wyjściowe ceny Kii Sportage:
- Kia Sportage 1.6 T-GDI 160 KM 6MT - od 132 900 zł
- Kia Sportage 1.6 T-GDI 160 KM 7DCT - od 145 900 zł
- Kia Sportage 1.6 T-GDI 160 KM 7DCT AWD - od 161 900 zł (od wersji L)
- Kia Sportage 1.6 T-GDI 210 KM 6AT Hybrid - od 165 900 zł (od wersji L)
- Kia Sportage 1.6 T-GDI 245 KM 6AT Plug-in Hybrid AWD - od 199 900 zł (od wersji L)
Kia Sportage - wyposażenie
Koreański SUV dostępny jest w kilku wersjach wyposażenia. Jak przystało na producenta z Azji już totalnie bazowa wersja wyposażenia ma sporo do zaoferowania. Tak prezentują się najważniejsze elementy bazowego wyposażenia wersji M:
- System autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów FCA ▪
- Asystent utrzymania auta pośrodku pasa ruchu
- 7 poduszek powietrznych, w tym centralna poduszka powietrzna w fotelu kierowcy
- Światła dziennie, mijania i drogowe wykonane w technologii LED
- System powiadamiania ratunkowego E-Call
- Elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold
- Elektrycznie regulowane i składane oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazem LED
- Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
- Kierownica skórzana z przyciskami do sterowania systemem audio i obsługi systemu Bluetooth
- Elektroniczny zestaw wskaźników kierowcy z 4,2-calowym kolorowym wyświetlaczem komputera pokładowego
- Kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie
- 17-calowe felgi aluminiowe
- Relingi dachowe
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Czujnik deszczu z automatycznymi wycieraczkami
- 12,3-calowy centralny ekran nawigacji satelitarnej, radio DAB, interfejs Apple CarPlay / Android Auto, usługi cyfrowe Kia Connect
- Wielofunkcyjny panel dotykowy dostosowujący przyciski w zależności od wybranego trybu - multimedia / klimatyzacja
- Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z nawiewami dla drugiego rzędu
Kia Sportage L - od 139 900 zł
- Przednie światła przeciwmgielne wykonane w technologii LED
- Dwa porty USB-C w oparciach przednich foteli
- Przyciemniane szyby tylne
- Podgrzewane fotele przednie z trójstopniową regulacją oraz podgrzewane skrajne tylne siedzenia
- Podgrzewana kierownica
- Elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa fotela kierowcy ▪ Pokrętło wyboru biegów typu Shift By Wire dla automatycznej przekładni, łopatki do zmiany biegów (dla DCT i AT)
- System autonomicznego hamowania na skrzyżowaniach FCA-JX (tylko dla HEV i PHEV)
- Tempomat aktywny z funkcją Stop & Go (tylko dla HEV i PHEV)
- Asystent jazdy po autostradzie HDA (tylko dla HEV i PHEV)
- 19-calowe felgi aluminiowe (tylko dla PHEV)
Kia Sportage Anniversary - od 149 900 zł
- Światła tylne wykonane w technologii LED
- Elementy w zderzaku przednim oraz tylnym, dolna listwa ochronna tylnego zderzaka oraz część zewnętrznej listwy progowej drzwi wykończone w kolorze ciemnego chromu
- Dolne listwy szyb lakierowane na czarno
- Lakierowane na czarno lusterka zewnętrzne
- Czarna podsufitka
- Tapicerka materiałowo - skórzana (skóra ekologiczna) w kolorze zielono - czarnym Midnight Green
- Zakrzywiony ekran z 12,3-calowym wyświetlaczem zegarów cyfrowych „Supervision Cluster” zintegrowanych z 12,3-calowym centralnym ekranem nawigacji
- System otwierania i uruchamiania pojazdu bez użycia kluczyka Smart Key
- Elektryczna regulacja foteli przednich
- Regulacja wysokości fotela pasażera
- Czarne 19-calowe felgi aluminiowe (wzór typ 1), grafitowe 18-calowe felgi aluminiowe dla HEV (wzór jak dla wersji GT-Line)
W polskim cenniku znajdziemy także dwa popisowe wydania Kii Sportage: nastawioną na luksus Business Line oraz topowe, usportowione wydanie GT Line. Przyjrzymy się im kiedy indziej, dzisiaj wszak szukamy SUV-a w przystępnej cenie.
Kia Sportage - to jakiego SUV-a wybrać?
W tym przypadku bardzo łatwo o odpowiedź. Bazowy silnik jest w zupełności wystarczający dla znakomitej większości kierowców. Jeśli szukacie przestronnego SUV-a w dobrej cenie, to w przypadku Kii nie musicie się obawiać, że bazowa jednostka złapie zadyszkę. Azjatyccy producenci słyną z tego, że mają wąską, albo bardzo uczciwą ofertę. 160-konny silnik 1.6 T-GDI radzi sobie ze Sportage bez problemu. Zastanowiłbym się nad dopłatą do automatu. To w aktualnym cenniku 13 tysięcy złotych. Sporo, ale... komfort jazdy znacznie wzrośnie.
Również w przypadku wersji wyposażenia nie trzeba się specjalnie głowić. Już wersja M oferuje naprawdę sporo. Jeśli szukałbym SUV-a w dobrej cenie dla siebie pewnie zainteresowałbym się wersją L. Nie jest dużo droższa, a oferuje wszystko, co do szczęścia w codziennej jeździe potrzebne. Warto też sprzedawcę pomęczyć o jakieś promocyjne pakiety. Na pewno ma coś w zanadrzu.