• Koszty eksploatacji samochodu mogą wynosić nawet prawie połowę jego wartości
  • W przypadku aut nowych roczna eksploatacja oczywiście jest droższa, to może być kilkadziesiąt tysięcy złotych
  • Choć kosztów eksploatacji nie musimy czuć co miesiąc, to zwykły serwis, paliwo i obowiązkowe opłaty mogą kosztować nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie

Praktycznie każdy współczesny samochód to skarbonka, bo nawet jeśli nie trzeba go naprawiać i remontować, to cały czas trzeba go tankować, ubezpieczać i serwisować. To kosztuje wcale nie tak mało, choć koszty ponoszone miesięcznie nie pokazują tego tak jasno jak roczne podsumowanie wydatków.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

W internecie można obliczyć koszty eksploatacji

Sprawdziła to polska firma Omni Calculator, która ma darmowe narzędzie do obliczania rocznego kosztu utrzymania auta. Eksperci wzięli pod uwagę dwa scenariusze: pierwszy dotyczył samochodu nowego, a drugi — używanego.

By obliczyć roczny koszt użytkowania auta nowego, posłużono się danymi z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR za 4 pierwsze miesiące 2023 r. Wynika z nich, że średnia wartość nowego samochodu kupowanego przez Polaków to 167 tys. zł.

Ponad 25 proc. wartości nowego auta rocznie

Parametry zadane w kalkulatorze są dość precyzyjne — w formularzu uwzględniono roczny przebieg na poziomie 15 tys. km, pojemność silnika między 1,4 a 1,8 litra oraz roczną składkę ubezpieczeniową na poziomie 4 tys. zł (taka wysokość zapewne uwzględniała OC i AC). Założenia użytkowania samochodu to: codzienne dojazdy do pracy oddalonej o 15 km od domu, 10 weekendowych wyjazdów poza miasto (50 km w jedną stronę), a także wyjazd na urlop, na który założono 500 km w jedną stronę.

Wynik może zaskoczyć. Koszt utrzymania auta, z uwzględnieniem jego utraty wartości, kosztów przeglądów technicznych, serwisu i wymiany opon oraz opłat ponoszonych na zakup paliwa wyniósł 43 tys. 667 zł, czyli nieco ponad 26 proc. wartości samochodu. To bardzo dużo, a przecież przebieg na poziomie 15 tys. km nie jest niczym wyjątkowym.

Kierowca Foto: Shutterstock
Kierowca

Oczywiście, można znaleźć tańsze ubezpieczenie, choć w przypadku nowego samochodu rezygnacja z AC nie jest najlepszym pomysłem. Można też ograniczyć koszty na wymianie opon, wybierając wielosezonowe. Cały czas jednak wydatek na poziomie 40 tys. zł to ogromna kwota, która mocno uszczupla portfel. Uśredniając, miesięcznie to ponad 3,5 tys. zł.

Eksploatacja auta używanego? Jest jeszcze gorzej

No dobrze, nie wszyscy z nas korzystają z nowych aut. Jak wygląda sytuacja w przypadku starszego samochodu? Też niezbyt kolorowo, a w porównaniu do jego wartości jest jeszcze gorzej. Takie same parametry, oprócz ubezpieczenia, którego wartość obniżono do 1000 zł, zadano dla auta wartego 29 tys. 900 zł (mediana ceny auta używanego w maju 2023 r.). Roczny koszt utrzymania takiego pojazdu wyniósł 12 tys. 607 zł, czyli nieco ponad 1000 zł miesięcznie. To ponad 42 proc. jego wartości.

I choć miesięcznie może się wydawać, że na samochód nie wydaje się aż tak dużo, przypomnijmy sobie koszty serwisu, które nierzadko wynoszą kilka tys. zł, paliwo, które miesięcznie może kosztować 250-300 zł, badania techniczne i przeglądy oraz ubezpieczenie i nagle okazuje się, że w skali roku spokojnie można osiągnąć takie wydatki na własne cztery kółka.

Serwis samochodowy Foto: Studio 72 / Shutterstock
Serwis samochodowy