• Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z autem miejskim, czy ciężkim SUV-em, różnica mas samochodu i lokomotywy jest kolosalna
  • To oznacza, że jeśli pociąg uderzy w samochód nawet przy niewielkiej prędkości, auto zostanie zmasakrowane już od pierwszego uderzenia, a następnie będzie wleczone przez pociąg na dystansie co najmniej kilkudziesięciu metrów
  • Podpowiadamy, co robić, jeśli utknęliśmy samochodem na przejeździe

PKP radzi: jeśli utknąłeś na przejeździe kolejowym pomiędzy rogatkami, a samochód jest w stanie jechać, nie wahaj się wyłamać autem rogatek. Szlabany tylko pozornie są solidną konstrukcją, bardzo łatwo je wyłamać. Co więcej, nowoczesne rogatki są konstruowane w taki sposób, aby nie stawiały dużego oporu, a gdy zostaną wyłamane, bardzo łatwo da się przywrócić je do działania. Czy samochód w trakcie wyłamywania szlabanu na przejeździe kolejowym bardzo się uszkodzi? Raczej nie. Być może po takiej "szarży" wykonanej z niewielką prędkością nie będzie w ogóle śladu.

Nie kombinuj, nie próbuj stanąć wzdłuż torów!

W Internecie można znaleźć wiele nagrań zarejestrowanych przez monitoring na przejazdach kolejowych, na których widać, jak kierowcy, którzy utknęli pomiędzy zamkniętymi szlabanami, próbują ustawić auto wzdłuż torów, chcą za wszelką cenę uniknąć uszkodzenia rogatek i samochodu. Jedno z takich zdarzeń o szczególnie tragicznych konsekwencjach miało miejsce w Puszczykowie pod Poznaniem: karetka wjechała na przejazd podczas opuszczania rogatek, a następnie kierowca przez dłuższą chwilę próbował ratować się, ustawiając auto wzdłuż torów. Niestety, nie udało się. Były ofiary śmiertelne. A wystarczyło wyłamać autem plastikowy szlaban.

Konsekwencje wyłamania szlabanu to...

Wbrew pozorom największe konsekwencje dotyczą pociągów, które do momentu przyjazdu ekipy i uruchomienia rogatek są zobowiązane do ograniczenia prędkości w okolicy przejazdu. Kierowca nie zapłaci za uszkodzenie rogatek – gdyby rzeczywiście zostały poważnie uszkodzone (co wcale nie musi nastąpić), straty pokryje polisa OC. Nie jest oczywiście tak, że wjazd na przejazd kolejowy przy zamykających się rogatkach albo przy migającym czerwonym świetle pozostanie bezkarny: mandat za takie wykroczenie wynosi 2000 zł. Przejazdy są jednak monitorowane, tak więc niezależnie od tego, czy zdecydujemy się przejechać przez zamknięty szlaban, czy też nie, kara jest realna. PKP radzi: wyłam go koniecznie! Konsekwencje zderzenia z pociągiem są nieporównywalnie bardziej dramatyczne niż mandat.

A gdy samochód zepsuł się na przejeździe...

...natychmiast dzwoń na numer 112, podaj numer skrzyżowania widoczny na żółtej naklejce umieszczonej na krzyżu św. Andrzeja od strony torów, ewentualnie na obudowie mechanizmu napędzającego rogatkę – również od strony torów. Na naklejce znajdziesz numer, o który zapyta osoba odbierająca zgłoszenie. To pozwoli szybko zlokalizować miejsce zdarzenia i wstrzymać ruch pociągów w okolicy – nawet po 90 sekundach od zgłoszenia.

Pociąg rozjeżdża SUV-a

SUV – auto o znacznej masie i uznawane za bezpieczne w zderzeniach z mniejszymi samochodami – nie oparł się lokomotywie. Już pierwsze uderzenie w prawy bok pojazdu mogło okazać się śmiertelne dla pasażerów siedzących z prawej strony. To, czy pasażerowie przeżyją taki wypadek, czy też nie, to trochę kwestia szczęścia, niemniej ryzyko odniesienia znacznych obrażeń i śmierci jest ogromne.

Pociąg, który uderzył w auto z niewielką prędkością, wlókł SUV-a jeszcze kilkadziesiąt metrów.