Auto Świat Wiadomości Aktualności Zastawią 500 fotopułapek na przejazdach kolejowych. To nowy bat na kierowców

Zastawią 500 fotopułapek na przejazdach kolejowych. To nowy bat na kierowców

Kiedy edukacja zawodzi, zostaje wymuszenie dyscypliny. W 2023 r. liczba wypadków na przejazdach kolejowych wzrosła, dlatego prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) zapowiedział zmiany. "Batem" na kierowców mają być fotopułapki monitorujące najbardziej niebezpieczne przejazdy. Pojawi się ich aż 500.

Przejazd kolejowy z zaporami i sygnalizacją
PhotoRK / Shutterstock
Przejazd kolejowy z zaporami i sygnalizacją
  • Jak się nie da po dobroci, to... pojawiają się kamery. Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury zapowiadają fotopułapki na 500 przejazdach kolejowych
  • Urządzenia mają stanąć przy najniebezpieczniejszych przejazdach, czyli tych, które "strzeżone" są tylko znakiem "stop" i krzyżem św. Andrzeja
  • System monitoringu na przejazdach mógłby być włączony do CANARD-u, a to oznaczałoby automatycznie wystawiane mandaty w wysokości 2-4 tys. zł
  • W 2023 r. na kolei doszło do 565 wypadków, z których 189 wydarzyło się na przejazdach kolejowo-drogowych. To więcej niż w 2022 r.

"Jestem przekonany, że liczba wypadków z prawie 190 spadnie do kilkudziesięciu" – powiedział podczas tegorocznego Forum Bezpieczeństwa Kolejowego Ignacy Góra, prezes UTK. Szansy w tak radykalnej poprawie statystyk upatruje we wprowadzeniu nowoczesnego systemu monitoringu. Urządzenia w 500 lokalizacjach miałyby działać tak, jak fotopułapki GITD włączone do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). System RedLight funkcjonuje już na trzech przejazdach kolejowych: w podwarszawskim Rembertowie, Radomsku i we Wrocławiu.

Przejazd kolejowy
Przejazd kolejowyPKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

500 nowych fotopułapek na przejazdach. Mandaty to nawet 4 tys. zł

Trzy główne wykroczenia popełniane przez kierowców na przejazdach kolejowych to:

  1. Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały;
  2. Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  3. Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone.

Zgodnie ze zaktualizowanym w 2022 r. taryfikatorem kierowca przyłapany na jednym z tych przewinień karany jest wysoką grzywną. Jeśli to jego "debiut", dostanie mandat w wysokości 2 tys. zł. Jeśli jednak dopuścił się wykroczenia na zasadzie "recydywy", mandat wzrośnie aż do 4 tys. zł. Zapowiedziany przez prezesa UTK system monitoringu miałby wystawiać te "kwitki" automatycznie.

W 2023 r. doszło do 189 wypadków na przejazdach kolejowych

Wprowadzenie takiego systemu to jednak nie "skok na kasę" kierowców, ale wymuszenie dyscypliny w niebezpiecznych miejscach. W 2023 r. doszło łącznie do 565 wypadków na kolei, z których 189 wydarzyło się na przejazdach kolejowo-drogowych – to o osiem więcej niż w 2022 r. (+4,4 proc.).

Mimo działań na rzecz bezpieczeństwa, wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych mamy coraz więcej. Jest też coraz więcej osób poszkodowanych, w tym personelu kolejowego. Musimy temu zapobiec

– przekazał Góra.

Niestrzeżony przejazd kolejowy kat. D
Niestrzeżony przejazd kolejowy kat. DNowaczyk / Shutterstock.com

Zaproponował, aby monitoring zainstalować na przejazdach kat. D, czyli najniebezpieczniejszych, bo tylko z krzyżem św. Andrzeja i znakiem "stop". Kamery pozwoliłyby łatwo identyfikować kierowców przejeżdżających przez tory bez zatrzymania się i sprawdzenia, czy nie nadjeżdża pociąg. Takie zachowanie naraża na utratę życia nie tylko ich samych, ale też maszynistów, obsługę pociągu i pasażerów.

500 urządzeń pozwoliłoby na zabezpieczenie w ten sposób co 10. przejazdu kat. D w Polsce. To ambitne przedsięwzięcie. Co stoi na przeszkodzie? Sama inicjatywa UTK nie wystarczy. Niezbędne są jeszcze zmiany legislacyjne, które pozwolą na włączenie takiego monitoringu np. do wspomnianego już CANARD-u. Odpowiednie ramy prawne musi przygotować Ministerstwo Infrastruktury, z którym prezes UTK kontaktował się w tej sprawie już w ubiegłym roku. Na Forum Bezpieczeństwa Kolejowego nie padły żadne konkretne daty.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków