Podany przykład potwierdza ogólnie panujący trend powiększania aut. Zatem, jak bardzo zmieniły się wymiary niektórych modeli na przestrzeni kilku dekad?
Pierwsze egzemplarze BMW serii 3 (E21) trafiły do sprzedaży w 1975 r. Samochód oferowany był wyłącznie jako dwudrzwiowy sedan oraz kabriolet i miał nadwozie o długości 4355 mm, szerokości 1610 mm i wysokości 1380 mm. W zależności od wersji silnikowej i wyposażeniowej masa własna auta mieściła się w zakresie 990-1180 kg. Nadwozie obecnej, 7. już generacji modelu 3 (G20) ma wymiary 4709 x 1827 x 1444 mm, przy czym kombi (G21) jest tylko o 2 mm niższe od sedana. Nic dziwnego, że za sprawą powiększenia nadwozia, wzmocnienia konstrukcji i dodania wielu elementów wyposażenia zwiększyła się także masa własna auta - najlżejsza "trójka" waży teraz 1560 kg. Sprawę nieco komplikuje wydzielenie przez BMW dwudrzwiowej wersji nadwoziowej, która jeszcze kilka lat temu należała do serii 3, a teraz tworzy serię 4. Wymiary modelu BMW serii 4 Coupé to: 4768 x 1852 x 1383 mm.
Jak zmieniły się wymiary BMW serii 3
Długość: + 354 mm
Szerokość: + 217 mm
Wysokość: + 64 mm
Przedstawicielem BMW w klasie wyższej już od 1972 r. jest seria 5. Pierwsza "piątka" (E12) miała czterodrzwiowe nadwozie o wymiarach 4620 x 1690 x 1425 mm. Większe nadwozie oraz zastosowanie m.in. większego podstawowego silnika niż w przypadku BMW serii 3 przełożyło się na wyższą masę własną samochodu, która w zależności od wybranej mogła wynosić od 1230 do 1425 kg. Przy danych technicznych limuzyny BMW serii 5 siódmej generacji (G30) te wartości wydają się wręcz nierealne. Nadwozie dzisiejszej "piątki" ma wymiary 4963 x 1868 x 1479 mm, a minimalna masa własna auta wzrosła do 1685 kg.
Jak zmieniły się wymiary BMW serii 5
Długość: + 343 mm
Szerokość: + 178 mm
Wysokość: + 54 mm
Siedmiu generacji doczekała się także Fiesta. Początki tego niedużego, miejskiego auta sięgają 1976 r. Wtedy był to najmniejszy model w gamie Forda i oferowany był wyłącznie jako trzydrzwiowy hatchback. Pierwsza wersja tego bezpośredniego konkurenta Volkswagena Polo miała nadwozie o długości 3565 mm, szerokości 1567 mm oraz wysokości 1360 mm i ważyła 715 kg. Wraz z upływem czasu kolejne generacje Fiesty sukcesywnie rosły i ta dzisiejsza, przy wymiarach nadwozia (wersja pięciodrzwiowa) 4040 x 1735 x 1476 mm spokojnie mogłaby konkurować z dawnymi kompaktami. Nic dziwnego, że rozwój auta pociągnął za sobą również zwiększenie masy własnej, która teraz minimalnie wynosi 1136 kg.
Jak zmieniły się wymiary Forda Fiesty
Długość: + 475 mm
Szerokość: + 168 mm
Wysokość: + 116 mm
Jeżeli oglądaliście pierwszą część "Akademii policyjnej", to zapewne zwróciliście uwagę na scenę, kiedy to Moses Hightower, aby móc wygodnie zasiąść za kierownicą Hondy Civic, wyrywa przedni fotel. Nic dziwnego. Grający tę postać Bubba Smith miał dwa metry wzrostu, długość Civica (hatchback), który zadebiutował w 1972 r., wynosiła zaledwie 3405 mm (szerokość 1505 mm, wysokość 1325 mm). Niewielka była również masa własna auta - 615 kg. Tak, tak, pierwszy Civic był cięższy od popularnego Fiata 126 tylko o 35 kg. Ale dzisiejsza, 10. generacja japońskiego kompaktu to już zupełnie inna historia. Teraz pięciodrzwiowa Honda Civic ma nadwozie o długości 4518 mm, szerokości 1799 mm i wysokości 1434 mm, a jej minimalna masa własna wzrosła ponad dwukrotnie - do niebagatelnych 1281 kg.
Jak zmieniły się wymiary Hondy Civic
Długość: + 1113 mm
Szerokość: + 294 mm
Wysokość: + 109 mm
Ponad 40 lat, i to w perfekcyjnej formie - Mercedes Klasy G został zaprezentowany w 1979 r. O doskonałości auta może świadczyć fakt, że od początku produkcji do dzisiaj Mercedes opracował zaledwie trzy generacje modelu, przy czym druga była produkowana przez blisko 30 lat - od 1990 r. do 2018 r. Chociaż od strony wizualnej obecna wersja jest podobna do swojego pierwowzoru, to już pod względem rozmiarów nadwozia zmiany są wyraźnie widoczne. Pierwsza "Gelenda" dostępna była m.in. w krótkiej, trzydrzwiowej wersji z nadwoziem o wymiarach 4212 x 1760 x 1931 mm, a jej masa własna zaczynała się od 2275 kg. Dzisiejsi nabywcy nowej Klasy G mogą cieszyć się autem pięciodrzwiowym, i o ile z tego powodu trudno porównywać różnicę w długości nadwozia (4817 mm), to zauważalnie zwiększyła się jego szerokość (1931 mm), a nieznacznie także wysokość (1969 mm). Podobnie jak w niemal wszystkich pozostałych autach, nowszy model jest zauważalnie cięższy (od 2429 kg).
Jak zmieniły się wymiary Mercedesa Klasy G
Długość: + 605 mm
Szerokość: + 171 mm
Wysokość: + 38 mm
Tak, jak Klasa G stała się legendą wśród prawdziwych aut terenowych, tak Klasa S stała się synonimem prawdziwego luksusu wśród reprezentacyjnych limuzyn. Pierwszy z modeli tworzących tę klasę, W116, został zaprezentowany w 1972 r. Auto było dostępne w dwóch wersjach - standardowej o długości 4960 mm (to tyle, ile obecne BMW serii 5) oraz SEL ze zwiększonym o 100 mm rozstawem osi. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań jak na ówczesne standardy przełożyło się na dużą masę własną limuzyny Mercedesa - ta w podstawowej wersji wynosiła 1675 kg. Chociaż na przestrzeni lat kolejne wersje stały się dłuższe od pierwowzoru, to jednak różnica nie jest tak drastyczna, jak w przypadku mniejszych aut. Zaprezentowana w 2020 r. siódma generacja Klasy S ma nadwozie o długości 5179 mm, szerokości 1954 mm i wysokości 1503 mm, a minimalna masa własna auta teraz wynosi 1975 kg.
Jak zmieniły się wymiary Mercedesa Klasy G
Długość: + 219 mm
Szerokość: + 84 mm
Wysokość: + 78 mm
Patrząc na przykład Nissana, można odnieść wrażenie, że ten japoński producent wyrwał się z ogólnie panującego trendu na drastyczne zwiększanie rozmiarów aut miejskich. Micra zadebiutowała w 1982 r. w dwóch wersjach, jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Przez pierwsze cztery lata produkcji auto miało nadwozie o długości 3650 mm, szerokości 1560 oraz wysokości 1394 mm i ważąc 620 kg należało do najlżejszych aut w swojej klasie. Wraz z upływem czasu, a przede wszystkim koniecznością zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu, auto urosło i obecny model 5. generacji ma nadwozie o długości 3999 mm, szerokości 1743 mm i wysokości 1455 mm . Analogicznie jak w przypadku niemal wszystkich pozostałych aut, zwiększyła się również masa własna - Nissan Micra dostępny obecnie w salonach waży co najmniej 1001 kg.
Jak zmieniły się wymiary Nissana Micry
Długość: + 349 mm
Szerokość: + 183 mm
Wysokość: + 61 mm
Za pośrednictwem modelu Corsa niemiecki Opel wkroczył do klasy aut miejskich. Tym samym ten debiutujący w 1983 r. nieduży samochód stał się najmniejszą konstrukcją w ówczesnej gamie producenta. Doskonale znana także w Polsce, Corsa w trzy- i pięciodrzwiowej wersji hatchback miała nadwozie o długości 3622 mm, szerokości 1535 mm oraz wysokości 1375 mm i była o niemal 40 cm krótsza od swojego większego, kompaktowego brata - Kadetta. Mimo niedużego nadwozia, auto było stosunkowo ciężkie. W zależności od wersji silnikowej, wyposażeniowej i nadwoziowej (Corsa oferowana była również jako dwu- i czterodrzwiowy sedan) samochód ważył od 735 do 840 kg. Czas pokazał, że w kwestii rozmiarów i wagi Opel nie powiedział ostatniego słowa. Najnowsza, szósta już generacja ma nadwozie o wymiarach 4060 x 1765 x 1433 mm, a minimalna masa własna Corsy F wynosi 1055 kg.
Jak zmieniły się wymiary Opla Corsy
Długość: + 438 mm
Szerokość: + 230 mm
Wysokość: + 58 mm
Wydawać by się mogło, że o ile auta rodzinne mają prawo rosnąć, bo tego oczekują klienci, to samochody sportowe powinny mieć zwartą, niedużą konstrukcję. Rzeczywistość na przykładzie legendarnego Porsche 911 pokazuje, że tak nie jest, chociaż różnice pomiędzy pierwszą i obecną ósmą generacją nie są tak spektakularne, jak np. w przypadku samochodów miejskich. Pierwszą generację "911" świat ujrzał w 1963 r. podczas wystawy we Frankfurcie, a produkcja modelu ruszyła rok później. Produkowany przez 10 lat model miał długość 4290 mm (szerokość 1700 mm, wysokość 1300 mm) i w oferowanej na początku podstawowej wersji napędzanej sześciocylindrowym silnikiem 2.0 o mocy 130 KM ważył 1080 kg. Dzisiejsze Porsche 911 ma nadwozie o długości 4519 mm i szerokości 1852 mm i wysokości 1298 mm. Znacznie więcej przybrało na wadze w porównaniu ze swoim pierwowzorem i obecnie waży minimum 1505 kg. Ale masa własna nie bierze się z niczego. Podstawowa wersja ma trzylitrowy silnik oraz konstrukcję i wyposażenie, o jakim w 1963 r. nawet nikt nie marzył.
Jak zmieniły się wymiary Porsche 911
Długość: + 229 mm
Szerokość: + 152 mm
Wysokość: - 2 mm
Ranger Rover został zaprezentowany w 1970 r. i co ciekawe po swojej premierze stał się pierwszym samochodem zaprezentowanym w Musée du Louvre w Paryżu jako "wzorcowe dzieło wzornictwa przemysłowego". Przez aż 11 lat brytyjski SUV oferowany był wyłącznie z trzydrzwiowym nadwoziem - pięciodrzwiowa odmiana trafiła do sprzedaży dopiero w 1981 r. Co więcej, model pierwszej generacji jest jednym z najdłużej produkowanych aut bez dodatkowych modyfikacji - swojego następcy doczekał się dopiero w 1994 r. Przez te wszystkie lata brytyjski SUV miał nadwozie o długości 4470 mm oraz szerokości i wysokości wynoszących 1778 mm, a jego minimalna masa własna sięgała 1723 kg. Aż do dzisiaj Range Rover należy do najrzadziej modyfikowanych aut. Obecna, czwarta generacja modelu produkowana jest od 2012 r. Teraz standardem jest pięciodrzwiowe nadwozie o długości 5000 mm, szerokości 2073 mm i wysokości 1835 mm. Żadnym zaskoczeniem nie będzie z pewnością także większa masa własna obecnej generacji, która minimalnie wynosi 2342 kg.
Jak zmieniły się wymiary Range Rovera
Długość: + 530 mm
Szerokość: + 295 mm
Wysokość: + 57 mm
Tym, czym dla Niemców stał się Volskwagen Golf, tym dla Japończyków jest Toyota Corolla. Ten niedościgniony pod względem popularności wzór produkowany jest już od 1966 r. Początkowo dostępna jako dwudrzwiowe coupé i czterodrzwiowy sedan, wkrótce pojawiła się również w wersji kombi. Pierwsza generacja, z nadwoziem o wymiarach 3845 x 1491 x 1379 mm i masie własnej 710 kg, należała do stosunkowo niedużych i względnie lekkich aut. W kolejnych generacjach modelu do gamy nadwoziowej dołączyły również liftback oraz hatchback. Obecną, 12. generację modelu tworzą trzy wersje nadwoziowe: sedan, hatchback i kombi. Pod względem wymiarów najmniejszą odmianą jest hatchback (4370 x 1790 x 1435 mm), ale warto spojrzeć na wymiary sedana (4630 x 1780 x 1435 mm), bo to one pozwalają dostrzec różnicę, jaka dzieli pierwszą i obecną generacją modelu. Najlżejsza Toyota Corolla teraz waży 1295 kg.
Jak zmieniły się wymiary Toyoty Corolli
Długość: + 785 mm
Szerokość: + 289 mm
Wysokość: + 56 mm
Chociaż pierwsza terenówka Toyoty, model BJ, zadebiutowała w 1951 r., to nazwa Land Cruiser, na którą zmieniono symbol BJ, zaczęła obowiązywać od 1954 r. Nie zmienia to faktu, że ta ikona japońskiego producenta jest najdłużej produkowaną Toyotą w historii firmy. Model BJ stylistyką nawiązywał do amerykańskiego Willysa i był stosunkowo niewielkim autem o długości 3793 mm, szerokości 1575 mm, wysokości 1900 mm oraz wadze 1425 kg. O ile początkowo Toyota BJ, a później Land Cruiser była spartańską konstrukcją, to z czasem stawała się coraz bardziej komfortowa, zachowując przy tym swoje bardzo dobre własności terenowe. W 2021 r. zadebiutowała seria 300 Toyoty Land Cruiser, która jednak nie będzie oferowana na rynku europejskim. Nie zmienia to faktu, że najnowszy model wyprzedza swojego praprzodka o lata świetlne w niemal każdym aspekcie. Widać to również po wielkości auta, które teraz ma minimalną długość 4965 mm, szerokość 1980 mm, wysokość 1880 mm i masę własną 2360 kg.
Jak zmieniły się wymiary Toyoty Land Cruiser
Długość: + 1172 mm
Szerokość: + 405 mm
Wysokość: - 20 mm
Początki kompaktowego hitu Volkswagena przypadają na lata 60. XX wieku, kiedy to zarząd firmy zdecydował o stworzeniu niedużego auta z silnikiem umieszczonym z przodu i przednim napędem. Pierwsze egzemplarze Golfa zostały wyprodukowane w 1974 r. i wówczas samochód oferowany był jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback. Auto było rzeczywiście kompaktowe i miało nadwozie o wymiarach 3705 x 1610 x 1390 mm oraz ważyło 750-805 kg. Na przestrzeni wszystkich lat produkcji model Golf stał się prawdziwym bestsellerem, a każda jego kolejna generacja staje się punktem odniesienia dla pozostałych producentów aut w klasie kompaktów. Obecna, produkowana od dwóch lat 8. generacja modelu jest bardzo dojrzałą konstrukcją dostępną z nadwoziem hatchback i kombi. Najmniejsze nadwozie ma ta pierwsza - długość 4284 mm, szerokość 1789 mm i wysokość 1491 mm (masa własna 1255 kg).
Jak zmieniły się wymiary Volkswagena Golfa
Długość: + 579 mm
Szerokość: + 179 mm
Wysokość: + 101 mm
Zaledwie o rok wcześniej niż Golf debiutował drugi z ogromnych hitów sprzedażowych Volkswagena - model Passat - chociaż oficjalna prezentacja auta odbyła się już w 1972 r. Samochód został opracowany na płycie podłogowej Audi 80 i początkowo oferowany był jako dwu- i czterodrzwiowy fastback/limuzyna, trzy- i pięciodrzwiowy liftback oraz pięciodrzwiowe kombi. Auto miało długość 4200 mm (szerokość 1620 mm, wysokość 1360 mm) i ważyło niewiele jak na pojazd klasy średniej, bo zaledwie 880 kg. Dzisiaj nabywcy Passata mają do wyboru dwie wersje nadwoziowe, sedana i kombi, przy czym obie mają praktycznie taką samą długość i szerokość, tj. 4774 mm i 1832 mm, a różnią się głównie wysokością 1476 mm w sedanie i 1515 mm w modelu kombi (1530 mm Alltrack). Passat znacząco przybrał na wadze i w swojej najlżejszej odmianie waży teraz 1531 kg.
Jak zmieniły się wymiary Volkswagena Passata
Długość: + 574 mm
Szerokość: + 212 mm
Wysokość: + 116 mm