- Laboratoria GDDKiA badają nie tylko jakość nawierzchni, ale także m.in. podłoża gruntowe, odblaskowość oznakowania poziomego i pionowego, a nawet skład soli drogowej.
- Od 2011 r. drogowcy posiadają system Monitoringu Jakości Robót, w którym istotną rolę mają właśnie laboratoria, prowadzące bieżącą kontrolę nad jakością realizowanych prac.
- W ciągu ostatnich trzech lat laboratoria drogowe wykonały prawie 640 tys. badań na prowadzonych przez GDDKiA inwestycjach. Pojazdy diagnostyczne pokonały odległość ok. 150 tys. km.
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Drogi krajowe spowite łatami i dziurami to już przeszłość. Dodatkowo kierowcy mogą korzystać z coraz większej ilości dróg ekspresowych i autostrad. To powoduje, że laboratoria badające jakość dróg są potrzebne dla zachowania bezpieczeństwa każdemu użytkownikowi.
Szeroki zakres badań
Sprawdzanie tras nie kończy się wyłącznie na nawierzchni. Laboratoria mają pełne ręce roboty, gdyż weryfikują podłoża gruntowe, kruszywa, jakość betonu i mieszanek bitumicznych, odblaskowość oznakowania poziomego i pionowego, a nawet skład soli drogowej. Wyniki badań są podstawą do odbioru robót, a czasem również do przeprowadzenia przez wykonawcę działań naprawczych.
Duża liczba realizowanych inwestycji wymaga odpowiedniej kontroli, dlatego urządzenia, w które są wyposażone laboratoria, muszą być najnowocześniejsze. W ciągu kilkunastu lat powstało 14 laboratoriów, a kolejne zacznie swoje działanie w 2022 r. Na potrzeby realizowanych badań zakupiono nowy sprzęt laboratoryjny i pomiarowy, w tym również specjalistyczne pojazdy. Każdy pracownik jest przeszkolony w zakresie wykonywania badań zgodnie z procedurami i normami powszechnie funkcjonującymi w Unii Europejskiej.
Jakość najważniejsza
W 2011 r. drogowcy wprowadzili system Monitoringu Jakości Robót, w którym istotną rolę mają właśnie laboratoria, prowadzące bieżącą kontrolę nad jakością realizowanych prac. W ramach systemu gromadzone są dane z poszczególnych kontraktów oraz publikowane są raporty techniczne. Dane są następnie analizowane i stanowią podstawę do wydawania poleceń, m.in. w zakresie wdrożenia potrzebnych programów naprawczych na poszczególnych inwestycjach.
Laboratoria drogowe uczestniczą także w procesie oceny i odbioru technicznego ukończonych robót drogowych, a konkretnie w sprawach finansowego rozliczenia robót i kontraktów. Wyniki prowadzonych przez nie pomiarów przekładają się w niektórych przypadkach na działania naprawcze, gdzie wykonawcy muszą na własny koszt wymienić np. nawierzchnię drogi.
Stała weryfikacja
W ciągu ostatnich trzech lat laboratoria drogowe wykonały prawie 640 tys. badań na prowadzonych przez GDDKiA inwestycjach. Były one prowadzone zarówno na początkowym etapie realizacji inwestycji (np. odcinki testowe, zatwierdzanie materiałów), jak i na etapie wdrożenia oraz trwania okresu gwarancyjnego.
Liczba ta uwzględnia badania diagnostyczne, odnoszące się do stanu oraz cech powierzchniowych nawierzchni istniejącej sieci dróg. W ramach tego typu działań prowadzone są pomiary równości podłużnej, głębokości kolein, ugięć i nośności. Sprawdzane są także właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni oraz ocena wizualna jej stanu technicznego. W ostatnich trzech latach, pojazdy diagnostyczne realizujące te badania pokonały odległość ok. 150 tys. km.
Laboratoria sprawdzają zgodność ze specyfikacją
Wykonawcy prowadzą swoje prace zgodnie z określonymi przez GDDKiA wzorcowymi warunkami wykonania i odbioru robót budowlanych. Zawarte są w nich wymagania dotyczące materiałów i mieszanek użytych do wykonania poszczególnych warstw konstrukcyjnych oraz gotowych nawierzchni drogowych. Rolą laboratoriów drogowych GDDKiA jest sprawdzenie zgodności uzyskanych wyników z wymaganiami podanymi w specyfikacjach.
Wyniki badań kontrolnych są podstawą do odbioru wykonanych i zakończonych robót. Stanowią o tym zapisy w odpowiednich dokumentach technicznych GDDKiA, które wzorowane są na własnych doświadczeniach oraz tych pochodzących z innych krajów. Dzięki ich wykorzystaniu nastąpiła zdecydowana poprawa jakości wykonywanych robót.