Logo
WiadomościAktualnościLuka w przepisach o fotoradarach. Kierowcy wysyłają wnioski

Luka w przepisach o fotoradarach. Kierowcy wysyłają wnioski

Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) ponownie wskazuje na brakujące przepisy wykonawcze dotyczące stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszenia zasad ruchu drogowego. Do biura Rzecznika napływają kolejne wnioski w tej sprawie. Zastępca RPO Stanisław Trociuk zwrócił się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który nadzoruje fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości, o wskazanie sposobu dokonywania pomiarów.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Fotoradar w Polsce
Auto Świat
Fotoradar w Polsce
  • Rzecznik Praw Obywatelskich wskazuje na brak przepisów wykonawczych dotyczących urządzeń rejestrujących naruszenia zasad ruchu drogowego
  • RPO zwrócił się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wyjaśnienie sposobu dokonywania pomiarów prędkości
  • Brak regulacji budzi wątpliwości co do prawidłowości pomiarów i zasadności nakładanych mandatów
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Problem dotyczy urządzeń rejestrujących, takich jak fotoradary, które mają kontrolować przestrzeganie ograniczeń prędkości na polskich drogach. Kluczowe w tej kwestii są przepisy regulujące sposób działania tych urządzeń z uwzględnieniem marginesu błędu kierowcy do 10 km na godz. oraz przetwarzanie zarejestrowanych danych. Jak się jednak okazuje, od 2016 r. brakuje odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego, co tworzy istotną lukę prawną.

Brakuje przepisów wykonawczych do ustawy

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie przepisy są brakujące dotyczące fotoradarów?
Kto zwrócił się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego?
Od kiedy brakuje odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego?
Jakie obawy mają kierowcy dotyczące pomiarów prędkości?

W 2018 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na problem w piśmie do ministra infrastruktury. Wskazywał, że uchylenie wcześniejszego rozporządzenia w 2016 r. nie zostało zastąpione nowymi regulacjami. Odpowiedź resortu sugerowała, że kwestie te mogą być ujęte w innych aktach prawnych, jednak, jak zauważył RPO, tak się nie stało.

Art. 129h ust. 5 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym brzmi:

Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.

Kierowcy skarżą się do RPO

Do biura RPO regularnie wpływają skargi od obywateli, którzy podają w wątpliwość funkcjonowanie tych przepisów w praktyce. Brak jednoznacznych regulacji może rodzić obawy o prawidłowość pomiarów prędkości i przetwarzania danych, co może prowadzić do nakładania nieuzasadnionych mandatów. RPO, analizując sprawę, potwierdził istnienie istotnych luk prawnych.

Fotoradar w Warszawie
Fotoradar w WarszawieJan Krava / Shutterstock

Czy pomiary uwzględniają margines błędu?

Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuk skierował zapytanie do Głównego Inspektora Transportu Drogowego Artura Czapiewskiego o wyjaśnienie sposobu dokonywania pomiarów prędkości przez stacjonarne urządzenia kontrolne. To inspektorat nadzoruje sieć fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce. Czekamy na odpowiedź.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium