- Rzecznik Praw Obywatelskich wskazuje na brak przepisów wykonawczych dotyczących urządzeń rejestrujących naruszenia zasad ruchu drogowego
- RPO zwrócił się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o wyjaśnienie sposobu dokonywania pomiarów prędkości
- Brak regulacji budzi wątpliwości co do prawidłowości pomiarów i zasadności nakładanych mandatów
Problem dotyczy urządzeń rejestrujących, takich jak fotoradary, które mają kontrolować przestrzeganie ograniczeń prędkości na polskich drogach. Kluczowe w tej kwestii są przepisy regulujące sposób działania tych urządzeń z uwzględnieniem marginesu błędu kierowcy do 10 km na godz. oraz przetwarzanie zarejestrowanych danych. Jak się jednak okazuje, od 2016 r. brakuje odpowiedniego rozporządzenia wykonawczego, co tworzy istotną lukę prawną.
Brakuje przepisów wykonawczych do ustawy
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW 2018 r. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił uwagę na problem w piśmie do ministra infrastruktury. Wskazywał, że uchylenie wcześniejszego rozporządzenia w 2016 r. nie zostało zastąpione nowymi regulacjami. Odpowiedź resortu sugerowała, że kwestie te mogą być ujęte w innych aktach prawnych, jednak, jak zauważył RPO, tak się nie stało.
Art. 129h ust. 5 pkt 3 Prawa o ruchu drogowym brzmi:
Minister właściwy do spraw transportu, mając na względzie przyczyny i lokalizację wypadków drogowych, przeciwdziałanie tym wypadkom oraz wdrażanie kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.
Kierowcy skarżą się do RPO
Do biura RPO regularnie wpływają skargi od obywateli, którzy podają w wątpliwość funkcjonowanie tych przepisów w praktyce. Brak jednoznacznych regulacji może rodzić obawy o prawidłowość pomiarów prędkości i przetwarzania danych, co może prowadzić do nakładania nieuzasadnionych mandatów. RPO, analizując sprawę, potwierdził istnienie istotnych luk prawnych.
Czy pomiary uwzględniają margines błędu?
Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuk skierował zapytanie do Głównego Inspektora Transportu Drogowego Artura Czapiewskiego o wyjaśnienie sposobu dokonywania pomiarów prędkości przez stacjonarne urządzenia kontrolne. To inspektorat nadzoruje sieć fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce. Czekamy na odpowiedź.