Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Mazda wraca do projektu Iconic SP. "Zaprojektowany z myślą o produkcji"

Mazda wraca do projektu Iconic SP. "Zaprojektowany z myślą o produkcji"

Ciekawostka prosto z Japonii. Szef projektantów Mazdy przypomniał o koncepcie Mazda Iconic SP, mówiąc, że nie jest to "pusty" prototyp przygotowany z myślą tylko o pokazywaniu go publiczności. Samochód "zaprojektowano z myślą o produkcji". Brzmi co najmniej intrygująco.

Mazda Iconic SP
Mazda Iconic SPŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
  • O projekcie Mazda Iconic SP przypomniał Masashi Nakayama, bardzo ważna osoba w całej marce. Jego słów nie można więc brać tylko za plotkę
  • Możliwe, że z koncepcyjnej Iconic SP wyrośnie nowy sportowy model japońskiego producenta
  • Koncept ma 370-konny układ napędowy. Koła napędzają silniki elektryczne, a silnik Wankla pełni rolę generatora. Mazda wykorzystuje już podobny system w produkcyjnej MX-30, choć oczywiście w małym crossoverze nie ma aż tyle mocy

Mazdę Iconic SP pokazano szerszej publiczności na zeszłorocznych targach motoryzacyjnych w Japonii. Pewnie byśmy szybko o nim zapomnieli i do tej pory traktowali jako przepiękny popis możliwości japońscy projektantów. Jednak Masashi Nakayama rzucił na Iconic SP nowe światło. Z jego słów wynika, że samochód powstał z myślą o produkcji. Zapewne nie będzie przeniesiony na drogi jeden do jednego, ale brzmi to bardzo ciekawie. Czy tak może wyglądać MX-5 przyszłości? A może nowa Mazda RX?

Przeczytaj także: Najsłynniejszy zakręt w Polsce zniknie. Koniec z "idiotami" na S1

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mazda Iconic SP jest większa od klasycznej Mazdy MX-5. I ma zupełnie inny napęd

Koncepcyjna Mazda Iconic SP mierzy 4180 mm długości, 1850 mm szerokości i 1150 mm wysokości. Jest więc większa od MX-5, ale mniejsza od RX-7. Na pokładzie pracuje nowoczesny układ napędowy, ale inżynierowie zrobili wszystko, żeby auto pozostało zgrabne i stosunkowo lekkie. Masa własna to 1450 kg, a więc o 50 kg więcej niż w przypadku Mazdy RX-8. Producent za to chwali się idealnym rozkładem masy 50:50.

Mazda Iconic SP ma silnik Wankla, który znany już jest z produkcyjnej Mazdy MX-30 R-EV. W tym przypadku zastosowano jednak dwa rotory (tak samo było w RX-7), co powiększyło pojemność jednostki napędowej do 1,6 litra. Co ciekawe, może być ona napędzana zarówno benzyną, wodorem, jak i paliwem syntetycznym.

Za napędzanie kół (nie wiemy, czy tylko tylnej osi, czy może obu) odpowiadają silniki elektryczne. Silnik Wankla pełni rolę generatora. Łączna moc układy to 370 KM.

Mazda Iconic SP - galeria

Mazda Iconic SP - kiedy premiera?

Tego oczywiście nie wiemy. Słowa szefa designu Mazdy miały pewnie podkręcić atmosferę i przypomnieć o tym nietuzinkowym projekcie. Mazda słynie z tego, że idzie pod prąd i lubi zaskoczyć resztę samochodowej stawki. Z łączeniem Wankla z napędem elektrycznym Japończycy eksperymentują już w miejskiej Mazdzie MX-30.

Nikogo wcale nie zdziwi, jeśli taki napęd w końcu trafi do sportowego modelu producenta. Miłośnicy Mazdy wciąż czekają na następcę modeli z linii RX. Nowoczesny napęd z konceptu pozwoliłby stworzy taki samochód zgodnie z aktualnymi trendami. Zachowałby jednak swój charakter.

Mazda Iconic SP
Mazda Iconic SPŹródło: Mazda
Mazda Iconic SP
Mazda Iconic SPŹródło: Mazda
Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków