- Użytkownicy będą odbierać jazdę EQS-em wszystkimi zmysłami – Mercedes przygotował nie tylko atrakcje wizualne i akustyczne, lecz także dotykowe i węchowe
- Wirtualna asystentka („Hej, Mercedes”) wspomagana przez sztuczną inteligencję uczy się, jak najprzyjemniej i najbezpieczniej dowieźć podróżnych do celu
- Elektryczna limuzyna powstaje w tych samych zakładach w Sindelfingen, co klasa S i Mercedes Maybach klasy S
Mercedes EQS celować ma w klientelę Tesli Modelu S i trzeba przyznać, że niemiecki producent z właściwą sobie solidnością przygotował się do tego zadania. Powiedzieć o EQS, że to urządzenie high-tech, to jakby nic nie powiedzieć. Mercedes zawarł w nim wszystkie najnowocześniejsze systemy, jakimi dysponuje. Budując napięcie przed czekającą nas w połowie kwietnia premierą, podaje kilka szczegółowych informacji, a przede wszystkim – pokazuje wnętrze.
Wiemy już, że współczynniki oporów powietrza Cx osiąga rekordową dla seryjnych samochodów wartość 0,20, co przełożyć ma się na niższe zużycie prądu i zwiększenie zasięgu. Mercedes stworzył dla EQS-a coś, co nazywa „Designem dla wszystkich zmysłów”, w ramach którego pasażerowie mogą odbierać spektakularne wrażenia wzrokowe, słuchowe, węchowe i dotykowe. Co to konkretnie znaczy?
Mercedes EQS – takiego megawyświetlacza nikt jeszcze nie ma
Za wrażenia wzrokowe odpowiada przede wszystkim kunsztownie uformowany wyświetlacz, zwany MBUX Hyperscreen, składający się z trzech ekranów, płynnie przechodzących jeden w drugi. Jego szerokość to 141 cm, a powierzchnia – 2.432,11 cm². Wygięta w skomplikowanym procesie odporna na zarysowanie powierzchnia szklana rozciągająca się pomiędzy przednimi słupkami jak fala zachwycić ma nie tylko wielkością, lecz także wyszukanymi detalami.
Pod powierzchniami dotykowymi tego megawyświetlacza (czyli pod ekranami pośrodku i po stronie pasażera) znajduje się 12 siłowników, które zapewniają intuicyjną obsługę dotykową z haptyczną informacją zwrotną. Dotknięcie palcem określonych miejsc na ekranie wywołuje odczuwalne wibracje, co ma imitować obsługę klasycznych przełączników. Gdy ekran Hyperscreen nie jest używany, może wyświetlać różne tła, które współgrają z oświetleniem otoczenia w całej kabinie.
Mercedes EQS będzie też oferowany w mniej spektakularnej wersji z 12,3-calowym wyświetlaczem za kierownicą i 12,8-calowym ekranem dotykowym przypominającym tablet, wbudowanym w konsolę środkową, służącym do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego. W tym układzie część deski rozdzielczej przed pasażerem pokryta jest różnymi dostępnymi wykończeniami, takimi jak drewno i metal. Niezależnie od wersji wyświetlacza konsola środkowa jest zawieszona w przestrzeni, pod nią znajduje się dodatkowa półka.
Mercedes EQS - nie musisz słuchać tylko ciszy
Wrażenia słuchowe, jakie zapewni Mercedes EQS, mieszczą się w przedziale od komfortowej ciszy do jak najbardziej samochodowego brzmienia. Tu eksperci od akustyki mieli duże pole do popisu. Kierowca i pasażerowie są witani odpowiednio dobranymi dźwiękami zaraz po podejściu do pojazdu i wejściu do środka. Opuszczaniu i zamykaniu EQS towarzyszy również odpowiedni dźwięk. Opcjonalny dźwięk jazdy, który jest odtwarzany przez głośniki we wnętrzu może mieć, według życzenia podróżnych, również różne działanie – energetyzujące lub kojące. Stosownie do tego dobierane są programy akustyczne. Za wszelkie wrażenia dźwiękowe we wnętrzu odpowiada opcjonalny 15-głośnikowy 710-watowy system dźwięku przestrzennego Burmester.
O właściwą percepcję węchową dba duży filtr HEPA, który skutecznie oczyszcza powietrze z zewnątrz z drobnego pyłu, dwutlenku siarki i tlenków azotu, eliminując także nieprzyjemne zapachy. W filtrze HEPA EQS zastosowano około 600 gramów węgla aktywnego o powierzchni adsorpcji równej ok. 150 boiskom piłkarskim. Tak oczyszczone powietrze może być jeszcze nasycone specjalnie dla Mercedesa EQS skomponowanym zapachem.
Wrażenia dotykowe to nie tylko informacja zwrotna płynąca z powierzchni dotykowych Hyperscreenu. Przyjemność sprawi kontakt z skórzaną tapicerką z misternymi przeszyciami lub perforacją i elementy wykończeniowymi z naturalnego drewna. Poza tym użytkownicy Mercedesa EQS będą mieli do wyboru 10 programów masażu.
Mercedes EQS uczy się zwyczajów swoich użytkowników
Nowy topowy elektryk Mercedesa przemawia do (prawie) wszystkich zmysłów, ale to nie koniec jego możliwości uprzyjemniania czasu podróżnym. Asystuje kierowcy i pasażerom dzięki wielu czujnikom (do 350 sztuk!), które mierzą odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperatury, zajętość miejsc, a także mrugnięcia okiem kierowcy lub wypowiedzi pasażerów. Informacje przetwarzane są przez sterowniki, które stanowią mózg samochodu. Nowy EQS może rozszerzać swoje możliwości w oparciu o nowe doświadczenia, ponieważ dzięki sztucznej inteligencji (AI) jest zdolny do uczenia się. System MBUX oferuje użytkownikowi odpowiednie funkcje we właściwym czasie. Świadomość kontekstowa jest stale optymalizowana zarówno przez zmiany otoczenia, jak i zachowanie użytkownika. Warto dodać, że specyfikacja sprzętowa MBUX obejmuje 8 rdzeni procesora, 24 GB pamięci RAM oraz przepustowość pamięci RAM na poziomie 46,4 GB na sekundę.
Mercedes EQS - kiedy premiera?
Mercedes EQS wejdzie do sprzedaży latem tego roku. Produkowany będzie razem z klasą S i Mercedesem-Maybachem klasy S w nowej części fabryki w Sindelfingen koło Stuttgartu, zwanej Factory 56 – to nowoczesne, ekologiczne zakłady, neutralne pod względem emisji CO2.