Pilotaż trwał od maja 2018 do października 2019 roku. Przez ten okres motocykliści mogli poruszać się po wybranych buspasach - na ul. Radzymińskiej i al. Solidarności oraz na Trasie Łazienkowskiej. Już niedługo motocykle będą mogły jeździć po wszystkich buspasach w stolicy – dziś to łącznie prawie 53 km tras – oraz tych planowanych.
- W praktyce sprawdziliśmy, jak dopuszczenie ruchu motocykli wpłynęło na bezpieczeństwo i funkcjonowanie buspasów. Nasze obserwacje prowadziliśmy przez dwa sezony. Ich wynik był jak najbardziej pozytywny. Motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Kto może jeździć po buspasach?
Należy jednak pamiętać, że jazda po buspasie jest legalna tylko wtedy, gdy pozwalają na to znaki drogowe (musi się na nich znajdować się napis „MOTOCYKLE”). Poruszanie się po buspasach, na których stosowna organizacja ruchu nie została jeszcze wprowadzona stanowi wykroczenie drogowe i grozi mandatem. Proces przystosowania buspasów dla motocykli odbędzie się w kwietniu i maju tego roku.
Motocykle powiększają grupę pojazdów uprzywilejowanych do jazdy po tzw. buspasach w Warszawie. Oczywiście poza autobusami komunikacji miejskiej mogą z nich korzystać jeszcze taksówki i Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych (MTON).