Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Drogowcy wwiercają się głęboko w grunt. Na budowie S19 pojawiła się palownica

Drogowcy wwiercają się głęboko w grunt. Na budowie S19 pojawiła się palownica

Drogowcy przetransportowali na budowę trasy S19 (Via Carpatia) jedną z największych palownic w Europie. Gigantyczna maszyna wwierci się w ziemię na głębokość 5-piętrowego bloku. Budowa przeszło 10-kilometrowego odcinka S19 z trzema estakadami to jedno z największych wyzwań technologicznych na Podkarpaciu.

Budowa drogi S19 (Via Carpatia) na odcinku Miejsce Piastowe – DuklaŹródło: GDDKiA Rzeszów
  • Ruszyła budowa skomplikowanego odcinka Via Carpatii (S19) Miejsce Piastowe – Dukla
  • Ze względu na trudne warunku geologiczne pracownicy budowy korzystają z maszyn takich jak palownica
  • Wartość tej inwestycji drogowej to blisko pół miliarda złotych. Budową zarządza firma Strabag

Na powstającym między Miejscem Piastowym i Duklą odcinku Via Carpatii (S19) rozpoczął się etap trudnych prac budowlanych. Z uwagi na skomplikowane warunki geologiczne drogowcy muszą skorzystać tutaj z nietypowych maszyn. Jedną z nich jest imponująca wiertnica do palowania, dzięki której powstaną odpowiednie wzmocnienia dla podpór estakady w Równem. Na nieco ponad 10-kilometrowym odcinku łącznie zostaną wybudowane aż trzy takie obiekty.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kolos na placu budowy Via Carpatii (S19)

Najmniejsza z trzech estakad jest budowana w miejscowości Równe. Chociaż długością nie będzie przekraczała nawet 100 m (96,9 m), trzeba dla niej specjalnie wzmocnić podłoże. To dlatego na plac budowy została przywieziona wiertnica LB-44 510 o wadze porównywalnej z konstrukcją piramidy w Luwrze.

Palownica w stanie spoczynku
Palownica w stanie spoczynkuŹródło: GDDKiA Rzeszów

Palownica, która pojawiła się na S19, to kolos zdolny do wiercenia dziur o głębokości nawet 94 m. W Równem będzie musiała wwiercić się "zaledwie" 20 m w grunt – to wysokość mniej więcej 5-piętrowego budynku mieszkalnego. Taka wiertnica najczęściej służy do budowy fundamentów wielkich wieżowców. Na Via Carpatii powstaną dzięki niej ogromne betonowe pale będące podporami pod estakady i palisady zabezpieczające teren przed osuwiskami.

Krótki, ale kosztowny odcinek S19 (Via Carpatii)

Prace budowlane na odcinku S19 Miejsce Piastowe – Dukla prowadzi wyłoniona w przetargu firma Strabag. W ramach umowy wybuduje 10,1-kilometrową drogę ekspresową z 20 obiektami inżynierskimi w tym trzema estakadami. Wśród nich znajdą się też elementy zwiększające bezpieczeństwo podróżnych i ochronę środowiska, a także węzeł drogowy w Dukli zaprojektowany tak, by usprawnić ruch lokalny.

Widok z powietrza na budowaną trasę S19
Widok z powietrza na budowaną trasę S19Źródło: GDDKiA Rzeszów

Wartość umowy na realizację tego strategicznego odcinka Via Carpatii to blisko pół miliarda złotych. To jedna z większych inwestycji drogowych w tym regionie Polski. Przy okazji też jedna z najbardziej spektakularnych, bo wymagająca zastosowania najnowszych technologii budowlanych.

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków