Auto Świat Wiadomości Aktualności Drogowcy wwiercają się głęboko w grunt. Na budowie S19 pojawiła się palownica

Drogowcy wwiercają się głęboko w grunt. Na budowie S19 pojawiła się palownica

Drogowcy przetransportowali na budowę trasy S19 (Via Carpatia) jedną z największych palownic w Europie. Gigantyczna maszyna wwierci się w ziemię na głębokość 5-piętrowego bloku. Budowa przeszło 10-kilometrowego odcinka S19 z trzema estakadami to jedno z największych wyzwań technologicznych na Podkarpaciu.

Budowa drogi S19 (Via Carpatia) na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla
Zobacz galerię (4)
GDDKiA Rzeszów
Budowa drogi S19 (Via Carpatia) na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla
  • Ruszyła budowa skomplikowanego odcinka Via Carpatii (S19) Miejsce Piastowe – Dukla
  • Ze względu na trudne warunku geologiczne pracownicy budowy korzystają z maszyn takich jak palownica
  • Wartość tej inwestycji drogowej to blisko pół miliarda złotych. Budową zarządza firma Strabag

Na powstającym między Miejscem Piastowym i Duklą odcinku Via Carpatii (S19) rozpoczął się etap trudnych prac budowlanych. Z uwagi na skomplikowane warunki geologiczne drogowcy muszą skorzystać tutaj z nietypowych maszyn. Jedną z nich jest imponująca wiertnica do palowania, dzięki której powstaną odpowiednie wzmocnienia dla podpór estakady w Równem. Na nieco ponad 10-kilometrowym odcinku łącznie zostaną wybudowane aż trzy takie obiekty.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kolos na placu budowy Via Carpatii (S19)

Najmniejsza z trzech estakad jest budowana w miejscowości Równe. Chociaż długością nie będzie przekraczała nawet 100 m (96,9 m), trzeba dla niej specjalnie wzmocnić podłoże. To dlatego na plac budowy została przywieziona wiertnica LB-44 510 o wadze porównywalnej z konstrukcją piramidy w Luwrze.

Palownica w stanie spoczynku
Palownica w stanie spoczynkuGDDKiA Rzeszów

Palownica, która pojawiła się na S19, to kolos zdolny do wiercenia dziur o głębokości nawet 94 m. W Równem będzie musiała wwiercić się "zaledwie" 20 m w grunt – to wysokość mniej więcej 5-piętrowego budynku mieszkalnego. Taka wiertnica najczęściej służy do budowy fundamentów wielkich wieżowców. Na Via Carpatii powstaną dzięki niej ogromne betonowe pale będące podporami pod estakady i palisady zabezpieczające teren przed osuwiskami.

Krótki, ale kosztowny odcinek S19 (Via Carpatii)

Prace budowlane na odcinku S19 Miejsce Piastowe – Dukla prowadzi wyłoniona w przetargu firma Strabag. W ramach umowy wybuduje 10,1-kilometrową drogę ekspresową z 20 obiektami inżynierskimi w tym trzema estakadami. Wśród nich znajdą się też elementy zwiększające bezpieczeństwo podróżnych i ochronę środowiska, a także węzeł drogowy w Dukli zaprojektowany tak, by usprawnić ruch lokalny.

Widok z powietrza na budowaną trasę S19
Widok z powietrza na budowaną trasę S19GDDKiA Rzeszów

Wartość umowy na realizację tego strategicznego odcinka Via Carpatii to blisko pół miliarda złotych. To jedna z większych inwestycji drogowych w tym regionie Polski. Przy okazji też jedna z najbardziej spektakularnych, bo wymagająca zastosowania najnowszych technologii budowlanych.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji