- Niemcy chcą walczyć z przeładowanymi ciężarówkami
- Nowy system będzie sprawdzać wagę bez konieczności zatrzymywania się
- Pierwsze testy takich systemów ruszą w 2026 r.
Przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym to mandat w wysokości nawet 800 euro (ok. 3400 zł). Rozmowa przez telefon za kierownicą to mandat karny w wysokości minimum 100 euro (ok. 430 zł). Tak — niemieckie mandaty są wysokie. Właśnie dlatego, kierowcy w Niemczech tak bardzo obawiają się wszelkich wykroczeń — zwłaszcza kierowcy zawodowi, którzy zarabiają na życie, prowadząc pojazdy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: To już pewne. Nowe ceny obowiązkowych badań technicznych. Podrożeją wyraźnie, ale nie drastycznie
Na drogach pojawią się niewidzialne systemy
Niemieckie władze nie poprzestają jednak na "tradycyjnych" metodach "walki" z kierowcami nieprzestrzegającymi przepisów. Najnowsze "działa", które zamierzają wytoczyć w trakcie tej batalii, wymierzone są właśnie w zawodowych kierowców. Dlaczego?
Niemiecki Federalny Urząd do spraw Logistyki i Mobilności ( Bundesamt für Logistik und Mobilität — BALM) tylko w 2024 r. skontrolował ponad 146 tys. pojazdów ciężarowych. Ponad 16 tys. z nich było przeładowanych.
Dlatego właśnie, aby walczyć z tym zjawiskiem, na niemieckich drogach mają pojawić się niewidzialne systemy kontroli. Zautomatyzowane systemy wagowe będą zamontowane bezpośrednio w nawierzchni drogi. Pomiar wagi pojazdu będzie dokonywany "w locie" podczas przejazdu, bez konieczności zatrzymywania się.
Nowy system będzie sprawdzać wagę bez zatrzymywania się
Kiedy ciężarówka przejedzie przez takie miejsce, system, wykorzystujący czujniki piezoelektryczne, sprawdzi jej wagę. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej masy, kilkaset metrów dalej na tablicy LED, zamontowanej nad drogą, pojawią się numery rejestracyjne pojazdu, oraz nakaz zjechania na najbliższy parking.
W takim miejscu inspektorzy BALM dokonają dokładnego ważenia pojazdu (takiego jak dotychczas) na zalegalizowanej wadze.
Jeśli przeładowanie potwierdzi się - kierowcę czeka mandat w wysokości od 30 do 450 euro (od ok. 130 zł do ok. 1930 zł), ale jeśli masa będzie przekroczona o więcej niż 5 proc. dalsza jazda będzie możliwa dopiero po rozładowaniu nadmiarowego ładunku.
Pierwszy — jeszcze pilotażowy — system automatycznego pomiaru wagi powstaje aktualnie na niemieckiej autostradzie A4. Zamontowany będzie pomiędzy Akwizgranem a Kolonią, przed parkingiem Rur-Scholle-Sud. Testy systemu mają rozpocząć się w 2026 r. Dziennie ma on sprawdzać ok 500 pojazdów ciężarowych. Do 2028 r. na niemieckich (a raczej w) drogach ma być zamontowanych 16 takich stacji. Równocześnie mają powstawać dodatkowe miejsca dla przeciążonych pojazdów.