Logo
WiadomościAktualnościNa niemieckich drogach będą niewidzialne systemy sprawdzające masę pojazdów. Mandat to prawie 2 tys. zł

Na niemieckich drogach będą niewidzialne systemy sprawdzające masę pojazdów. Mandat to prawie 2 tys. zł

Mandaty w Niemczech nie należą do niskich. Wie to każdy, komu zdarzyło się przekroczyć prędkość za naszą zachodnią granicą. Nic dziwnego więc, że kierowcy jak ognia obawiają się niemieckich sposobów na walkę z osobami, które nie przestrzegają tamtejszych przepisów. Niemcy zamiar wytoczyć przeciwko nim kolejne działa.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Niemiecka autostrada - zdjęcie ilustracyjne
StephanBecker.photography / Shutterstock
Niemiecka autostrada - zdjęcie ilustracyjne

Przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym to mandat w wysokości nawet 800 euro (ok. 3400 zł). Rozmowa przez telefon za kierownicą to mandat karny w wysokości minimum 100 euro (ok. 430 zł). Tak — niemieckie mandaty są wysokie. Właśnie dlatego, kierowcy w Niemczech tak bardzo obawiają się wszelkich wykroczeń — zwłaszcza kierowcy zawodowi, którzy zarabiają na życie, prowadząc pojazdy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie mandaty grożą za przeładowanie ciężarówki w Niemczech?
Kiedy rozpoczną się testy nowych systemów kontrolnych?
Jakie technologie będą wykorzystywane w nowym systemie kontroli?
Gdzie powstanie pierwszy system automatycznego pomiaru wagi?

Na drogach pojawią się niewidzialne systemy

Niemieckie władze nie poprzestają jednak na "tradycyjnych" metodach "walki" z kierowcami nieprzestrzegającymi przepisów. Najnowsze "działa", które zamierzają wytoczyć w trakcie tej batalii, wymierzone są właśnie w zawodowych kierowców. Dlaczego?

Niemiecki Federalny Urząd do spraw Logistyki i Mobilności ( Bundesamt für Logistik und Mobilität — BALM) tylko w 2024 r. skontrolował ponad 146 tys. pojazdów ciężarowych. Ponad 16 tys. z nich było przeładowanych.

Dlatego właśnie, aby walczyć z tym zjawiskiem, na niemieckich drogach mają pojawić się niewidzialne systemy kontroli. Zautomatyzowane systemy wagowe będą zamontowane bezpośrednio w nawierzchni drogi. Pomiar wagi pojazdu będzie dokonywany "w locie" podczas przejazdu, bez konieczności zatrzymywania się.

Nowy system będzie sprawdzać wagę bez zatrzymywania się

Kiedy ciężarówka przejedzie przez takie miejsce, system, wykorzystujący czujniki piezoelektryczne, sprawdzi jej wagę. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej masy, kilkaset metrów dalej na tablicy LED, zamontowanej nad drogą, pojawią się numery rejestracyjne pojazdu, oraz nakaz zjechania na najbliższy parking.

W takim miejscu inspektorzy BALM dokonają dokładnego ważenia pojazdu (takiego jak dotychczas) na zalegalizowanej wadze.

Jeśli przeładowanie potwierdzi się - kierowcę czeka mandat w wysokości od 30 do 450 euro (od ok. 130 zł do ok. 1930 zł), ale jeśli masa będzie przekroczona o więcej niż 5 proc. dalsza jazda będzie możliwa dopiero po rozładowaniu nadmiarowego ładunku.

Pierwszy — jeszcze pilotażowy — system automatycznego pomiaru wagi powstaje aktualnie na niemieckiej autostradzie A4. Zamontowany będzie pomiędzy Akwizgranem a Kolonią, przed parkingiem Rur-Scholle-Sud. Testy systemu mają rozpocząć się w 2026 r. Dziennie ma on sprawdzać ok 500 pojazdów ciężarowych. Do 2028 r. na niemieckich (a raczej w) drogach ma być zamontowanych 16 takich stacji. Równocześnie mają powstawać dodatkowe miejsca dla przeciążonych pojazdów.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium