Auto Świat Wiadomości Aktualności Uwaga na clickbait! Wyjaśniamy, dlaczego ze stacji nie znikną ceny za litr paliwa

Uwaga na clickbait! Wyjaśniamy, dlaczego ze stacji nie znikną ceny za litr paliwa

Z niemieckich stacji paliw zaczną znikać tablice informujące o cenach za litr paliwa, zastąpią je plansze z kosztem przejechania 100 km – grzmią media. Tymczasem to nieprawda. Stare, dobre pylony z cenami za litr danego paliwa pozostaną na swoich miejscach. Nowe tablice pojawią się na stacjach tylko w formie uzupełnienia.

Totem z cenami za litr danego paliwa jeszcze trochę z nami zostanie
PKN Orlen
Totem z cenami za litr danego paliwa jeszcze trochę z nami zostanie
  • Na niemieckich stacjach paliw od października br. pojawią się nowe tablice informacyjne, ale nie zastąpią pylonów cenowych
  • Obowiązkowe plansze będą w przejrzysty sposób informować kierowców o uśrednionym koszcie przejechania 100 km na benzynie, "ropie", gazie czy prądzie
  • Przedstawione na nich wartości mają być aktualizowane co kwartał na podstawie danych katalogowych najpopularniejszych modeli w segmencie
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Chociaż wyjaśniliśmy to już pod koniec stycznia br., niektóre media dalej wprowadzają w błąd swoich odbiorców. Nikt nie planuje pozbywania się totemów z cenami paliw po to, żeby zastąpić je tablicami informującymi o koszcie przejechania 100 km na różnych "nośnikach" energii. Nowe plansze faktycznie będą wymagane na większości niemieckich stacji paliw już od 1 października 2021 r., ale nie zastąpią tradycyjnych pylonów cenowych.

Ceny paliw i energii – proste porównanie

Co dokładnie zmieni się od przyszłego miesiąca? 25 czerwca 2021 r. niemiecki Bundestag przegłosował ustawę nakładającą na operatorów stacji paliw obowiązek wyświetlania zestawienia kosztów przejechania 100 km z użyciem różnych typów paliw. Wymóg ten będzie dotyczyć od przyszłego miesiąca wszystkich punktów, które oferują więcej niż sześć pomp paliwa.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Tabelka porównawcza obejmuje benzynę, olej napędowy, gaz płynny (LPG), gaz ziemny (CNG), energię elektryczną oraz wodór (H2) i musi zostać umieszczona w widocznym miejscu na dystrybutorze albo przy kasach. Nowa plansza ma zwiększyć świadomość klientów w obszarze alternatywnych napędów i nośników energii, bo pozwala w prosty sposób porównać koszty przejechania 100 km autem z konwencjonalnym silnikiem i np. autem z napędem elektrycznym.

Do tej pory nie było to proste, w obliczeniach trzeba bowiem było opierać się na różnych jednostkach – litrach, kilogramach, kilowatogodzinach, metrach sześciennych itd. Dodatkowa tablica przygotowana przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii pozwala łatwiej zrozumieć różnice w średnim zużyciu paliwa i prądu, bo przedstawia wyniki, które da się od razu ze sobą zestawić. Kierowcy nie muszą się już głowić.

Tabelka porównująca koszt przejazdu 100 km na różnych rodzajach paliwa i energii
Tabelka porównująca koszt przejazdu 100 km na różnych rodzajach paliwa i energiiBMWi

Ministerstwo uznało, że taka plansza jest niezbędna, gdy zakończyło przeprowadzanie ankiet konsumenckich w ramach projektu pilotażowego. Wyniknęło z niego, że ponad 80 proc. respondentów ocenia swoją wiedzę o paliwach alternatywnych jako niewystarczającą. Nieco lepiej wyglądała sytuacja w przypadku napędu bateryjnego – tu tylko 50 proc. badanych czuje się niepewnie ze swoją wiedzą. Za to 55 proc. wszystkich respondentów stwierdziło, że dodatkowe informacje o kosztach paliwa i energii mogą wpłynąć na wybór ich kolejnego pojazdu.

Jak wyliczany jest koszt 100 km?

Wartości przedstawione na nowej tablicy mają być aktualizowane raz na kwartał. Aby je uzyskać, trzeba wziąć trzy najpopularniejsze modele z danej kategorii (samochody dzielone są na małe i duże) i wyciągnąć średnią z ich katalogowego zużycia paliwa na 100 km według normy WLTP. Potem należy pomnożyć to przez średnią cenę danego paliwa z ostatniego kwartału et voilà – mamy koszt przejechania 100 km!

Nieco trudniej jest z autami elektrycznymi. Reguła jest ta sama (śr. zużycie energii trzech najpopularniejszych modeli pomnożone przez koszt 1 kWh), ale trzeba ustalić średnią cenę jednej kilowatogodziny. Ta jest wyliczana na podstawie cen prądu domowego i kosztu ładowania pojazdu na stacjach publicznych w proporcjach: 50 proc. (prąd domowy) / 33 proc. (publiczne Stacje ładowania) / 17 proc. (publiczne stacje szybkiego ładowania).

Prawda, że proste? No właśnie... To jest ten powód, dla którego ktoś zdecydował się wprowadzić dodatkową tabelkę. Bez skomplikowanych wyliczeń kierowcy wyciągają z niej czytelną informację. Przykładowo: przejazd 100 km małym benzyniakiem kosztuje średnio 40,57 zł, dieslem – 29,80 zł, na LPG – 23,15 zł, a "elektrykiem" – 21,50 zł.

Dla jednych takie dane mogą być zachętą do wybrania ekonomiczniejszego środka transportu, a dla innych do pozostania przy swoim, jeśli uwzględni jeszcze np. wyższe koszty zakupu "elektryka" lub założenie instalacji gazowej. Niemiecki ustawodawca dopuszcza wywieszenie plakatu albo wyświetlenie informacji na ekranie na dystrybutorze lub "w dobrze widocznym miejscu w obszarze płatności". Bardzo przepraszam, ale które z tych miejsc wymusza usunięcie totemów z cenami za litr paliwa?

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków