Tegoroczne wakacje były rekordowe pod względem zainteresowania kamperami. Nic dziwnego, przez pandemię nabraliśmy dystansu do zorganizowanych wyjazdów i międzynarodowych lotów. Jak będzie w przyszłym roku, nie wie nikt. Możliwe jest jednak, że nadal będziemy chcieli spędzać wakacje po swojemu, a pewne – że jesień jest tym czasem, kiedy robi się zamówienia na kampery.
Kompaktowe kampery mają wszystko, co trzeba
Kampery, które tu pokazujemy, nie przekraczają 3,5-tonowej granicy dopuszczalnej masy całkowitej (dmc), mogą być więc bez przeszkód prowadzone przez użytkownika z prawem jazdy kategorii B. Jednocześnie są wystarczająco kompaktowe, żeby łatwo było nimi manewrować, a nawet zaparkować w mieście. To nadaje im walor wszechstronności – okazują się przydatne do codziennego użytkowania. Trend wzrostowy notują zwłaszcza kampery z rozkładanymi namiotami na dachu.
Producenci kamperów dostrzegli te zalety. Prezentują coraz szerszą ofertę modeli w tym segmencie. Część z nich ze swoimi premierowymi propozycjami pojawiła się w Düsseldorfie. Nowe kampery z rozkładanymi sypialniami na dachu znanych marek – Knaus, Karmann, Malibu i Wesfalia – prezentujemy w naszej galerii. Dodatkowo z uwagi na kompaktową zabudowę, pokazujemy także nowość Schwabenmobil, którego dachowa sypialnia zainstalowana jest na stałe.
Westfalię Nugget Plus zbudowano na Fordzie Transicie. Dotychczas oferowana była przedłużona wersja z podwyższonym dachem. Z nowego wariantu z podnoszonym dachem ucieszą się zwłaszcza użytkownicy, którzy chcą parkować w garażu. Nowa wysokość auta to 2,09 m.
Po rozłożeniu sypialni na dachu, w której znajduje się miejsce do spania dla dwóch osób, wysokość pojazdu rośnie do 2,40 m. Poniżej można kanapę zmienić w dodatkowe łóżko.
Producent zabudowy stawia na sprawdzone rozwiązanie z podziałem przestrzeni na dwie części – sypialniana oddzielona jest od kuchni i łazienki. Ceny (Niemcy): od 56 669 euro.
Wcale nie taki kompaktowy: Family-for-4 to rodzinna wersja nowego Malibu Vana z rozkładanym namiotem dachowym.
W namiocie jest miejsce do spania o powierzchni 1,35 x 2,0 m z oświetleniem do czytania. Izolację zapewnia konstrukcja sandwiczowa z pianką i aluminium.
Do sypialni dachowej wchodzi się po drabinie z luksusowo wyposażonego wnętrza, w którym oprócz kuchni i miejsca do siedzenia znajduje się również sypialnia i łazienka. Ceny dla wersji z podniesionym dachem jeszcze nie podano. Podstawowy Malibu Van kosztuje w Niemczech od 54 890 euro.
Boxstar otrzymał opcjonalny unoszony dach z pokrywą i siatką chroniącą przed owadami.
Zastosowanie siatki umożliwia bliski kontakt z naturą, np. oglądanie gwiazd z łóżka. Łóżko ma wymiary 2,0 x 1,35 m i materac z kanalikami wentylacyjnymi.
Jeśli chcemy się odgrodzić od otoczenia, Boxstar daje też taką możliwość. Przestrzeń sypialniana jest ogrzewana, a dach izolowany, co czyni Knausa przydatnym nawet do zimowego karawaningu. Czas uprzyjemnia oświetlenie ambientowe. Jest tu też gniazdko USB. Ceny: od 42 384 euro (Niemcy).
Karmann Mobil zmodyfikował model Davis, dodając mu opcjonalny namiot dachowy.
Dzięki temu kamper zyskał dodatkową sypialnię z łóżkiem o wymiarach 1,20 x 1,80 m.
Duże okna wpuszczają światło, ale mogą być też zakryte, jak w każdym namiocie.
Unoszony dach nie zmienia wygodnej wysokości wnętrza na dole, wynoszącej 1,97 m, co pozwala wyprostować się nawet bardzo wysokim użytkownikom. Na początek Karman oferuje trzy podstawowe rozkłady. Ceny: od 46 710 euro (Niemcy).
Na koniec zamiast łóżka w namiocie – sypialnia pod sztywnym dachem. Producent od dźwięcznej nazwie Schwabenmobil pokazał na targach kampera z podwyższonym dachem zbudowanego na Volkswagenie Crafterze.
Dzięki temu jest w nim nie tylko miejsce do spania na wysoko umieszczonym łóżku, lecz także wysocy użytkownicy mogą się w nim wygodnie wyprostować. W kamperze jest miejsce do siedzenia, część kuchenna z dwupalnikową kuchenką gazową, zlew i 69-litrowa lodówka.
Łazienka z WC, umywalką i prysznicem znajduje się z tyłu kampera. Zbiorniki na wodę i ścieki mają pojemność odpowiednio – 100 i 80 l.