Logo

Nowy prototyp polskiego auta elektrycznego

Adam Włodarz
Adam Włodarz

Ciekawostką jest fakt, że jeżdżący prototyp zaprezentowała firma, która nie zakwalifikowała się do dalszych etapów konkursu ElektroMobility Poland. Oznacza to, że nie korzysta ze wsparcia i dofinansowanie z żadnych funduszów.

Prototypowy iXAR ma zostać w przyszłości homologowany jako pojazd kategorii L7e, czyli jako mikrosamochód. Oznacza to, że pojazd ten będzie miał masę ok. 450 kg, niewielką moc i ograniczoną prędkość maksymalną. Dzięki temu będzie można się nim poruszać posiadając kategorię prawa jazdy B1 i będzie on dostępny dla osób od 16 roku życia.

Oczywiście, aby udało się szybko homologować prototypowy model firma z Nysy musiała wykorzystać elementy z pojazdów, które już ją posiadają. Mowa tutaj nie tylko o hartowanej szybie przedniej czy reflektorach, ale także o całym układzie jezdnym.

Przed producentem jeszcze spore wyzwanie, bo na razie model nie mieści się w limicie wagowym 450 kg, ale firma pracuje jeszcze nad jego sporym odchudzeniem. Docelowo zmniejszona ma być też moc silnika, która w tej chwili wynosi 25 kW, a powinna się zmieścić w ustawowym limicie 15 kW.

Prace mają zostać zakończone jesienią 2019 r. i wtedy też kolejny, tym razem już lżejszy i słabszy prototyp trafi do jazd próbnych.

Ubezpiecznie auta w najniższej cenie - porównaj oferty towarzystw ubezpieczeniowych i wybierz najlepszą ofertę!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu