• Komisja Nadzwyczajna przygotowała projekt, który zakłada zmianę przepisów ustawy "Prawo o ruchu drogowym"
  • Jeśli proponowane przepisy wejdą w życie, możliwe będzie czasowe wycofanie z ruchu dowolnego pojazdu, przy czym maksymalny okres wycofania z ruchu nie może przekroczyć 4 lat
  • Ze zmian powinni być zadowoleni przede wszystkim właściciele pojazdów wykorzystywanych sezonowo, np. motocykli, kamperów lub przyczep kempingowych, bo w ten sposób ograniczą koszt ubezpieczenia OC

W lipcu 2021 r. Sejm powołał Komisję Nadzwyczajną do spraw deregulacji, której zadaniem m.in. jest rozpatrywanie ustaw deregulacyjnych, ale też przegląd i analiza przepisów regulujących kwestie społeczne, ekonomiczne i gospodarcze, a także eliminowanie przepisów zbędnych lub nadmiernie regulujących. Najnowszym efektem prac komisji jest przyjęty 5 lipca 2023 r. projekt "Ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych", który przewiduje szereg zmian prawnych, w tym ustawy "Prawo o ruchu drogowym" (PRD).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Auto osobowe teraz można wycofać, gdy jest mocno uszkodzone

W myśl obowiązującego art. 78a ust. 2 PRD "wycofaniu czasowemu, na wniosek podmiotów, o których mowa w ust. 1, podlegają zarejestrowane:

1) samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t;

2) ciągniki samochodowe;

3) pojazdy specjalne;

4) autobusy;

5) samochody osobowe w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:

a) w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6,

b) w przypadku wystąpienia szkody istotnej".

Zgodnie z ustępem 4 ustawy dowolny z wyżej wymienionych pojazdów można czasowo wycofać z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Przepisy dopuszczają również przedłużenie tego okresu, ale łączny okres wycofania pojazdu nie może przekroczyć 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu.

Projekt przewiduje możliwość czasowego wycofania dowolnego pojazdu

Jeśli proponowane przez Komisję Nadzwyczajną zmiany wejdą w życie, możliwe będzie czasowe wycofanie z ruchu dowolnego pojazdu. To dlatego, że przygotowany projekt przewiduje uchylenie, przywołanego wyżej ust. 2, a także ust. 4a-4c. To ważna zmiana, bo w myśl wciąż obowiązującego ust. 4a "samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu".

Dla właścicieli wielu pojazdów wprowadzenie projektowanych zmian — o ile faktycznie zostaną wprowadzone — może przełożyć się na istotne oszczędności. Uchylając ust. 4b i 4c zniknie bowiem obowiązek składania oświadczenia wymaganego w przypadku wycofywania z ruchu samochodu osobowego, a także późniejszego dodatkowego badania technicznego pojazdu.

Oszczędność na ubezpieczeniu OC może sięgnąć nawet 95 proc.

Na przewidzianych w projekcie zmianach zyskają z pewnością także użytkownicy okazjonalnie lub faktycznie czasowo wykorzystywanych pojazdów. Dobrym przykładem mogą być motocykle oraz kampery. Zgodnie z przepisami nawet w przypadku czasowego wycofania pojazdu z ruchu nie można zrezygnować z obowiązkowej polisy OC. Można natomiast wystąpić do firmy ubezpieczeniowej o 95-procentową bonifikatę na okres wycofania pojazdu z ruchu.

"Proponowane zmiany wychodzą naprzeciw szerokim oczekiwaniom społecznym poprzez umożliwienie czasowego wycofania z ruchu dowolnego zarejestrowanego pojazdu. Dzięki temu również właściciele samochodów osobowych (ale także np. przyczep) będą mogli w sposób pełniejszy realizować przysługujące im prawo własności i czasowo wycofać z ruchu swój pojazd, a tym samym przede wszystkim ograniczyć koszty obligatoryjnego obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych" — wyjaśnia Komisja Nadzwyczajna w uzasadnieniu wprowadzenia zmian.