Auto Świat Wiadomości Aktualności Seria gwałtów w Warszawie. Kierowcy taksówek z aplikacji molestują młode pasażerki

Seria gwałtów w Warszawie. Kierowcy taksówek z aplikacji molestują młode pasażerki

Prokuratura bije na alarm i mówi, że niezbędne są działania prewencyjne, aby powstrzymać plagę ataków na młode kobiety. W Warszawie toczy się już 20 śledztw przeciwko kierowcom taksówek z aplikacji. Sprawcy gwałtów w pojazdach zamawianych na ekranie smartfonu mają podobny sposób działania.

Od 2021 r. w Warszawie zgłoszono 20 gwałtów w Uberze i Bolcie - zdjęcie ilustracyjne
123rf
Od 2021 r. w Warszawie zgłoszono 20 gwałtów w Uberze i Bolcie - zdjęcie ilustracyjne

Pokrzywdzone z Warszawy tylko w tym roku zgłosiły dziewięć gwałtów, do których doszło w trakcie przejazdów taksówkami zamawianymi przez aplikację. W prokuraturze toczą się też śledztwa dotyczące 11 przypadków z ubiegłego roku, ale zdaniem śledczego, z którym rozmawiała "Rzeczpospolita", wiele ofiar nie zgłasza spraw, więc może być ich nawet kilkakrotnie więcej, niż wynika z oficjalnych danych.

Sprawcy gwałtów w taksówkach z aplikacji działają podobnie

Według informacji uzyskanych przez dziennik każda z 20 wytoczonych spraw dotyczy obcojęzycznych kierowców Ubera i Bolta działających w Warszawie. Ich ofiarami są młode kobiety – w większości Polki, ale również kilka cudzoziemek. Śledztwa toczą się przeciwko sześciu Gruzinom, dwóm Uzbekom, dwóm Tadżykom, Algierczykowi i Turkmenowi. Prokuraturze jeszcze nie udało się ustalić narodowości ośmiu sprawców.

Uber to popularna i chętnie wybierana opcja transportu. Bezpieczna?
Uber to popularna i chętnie wybierana opcja transportu. Bezpieczna?MOZCO Mateusz Szymanski / Shutterstock

Wiadomo natomiast, że gwałciciele mają ten sam modus operandi. Kierowcy wykorzystują seksualnie pasażerki podczas przejazdów nocą i o samym świcie. Zatrzymują samochód na odludnej lub cichej ulicy i przesiadają się na tylną kanapę, po czym najczęściej przechodzą do gwałtu. Tak było w 13 sytuacjach – w pozostałych przypadkach doszło do tzw. innej czynności seksualnej, a nagranie z monitoringu wykazało, że jedno zgłoszenie było bezzasadne, bo kierowca tylko pomagał nietrzeźwej kobiecie.

Zobacz: Przetestowaliśmy nową usługę FreeNow "Dla Niej". Panie wożą panie!

Prokuratura w Warszawie domaga się działań prewencyjnych

"Działania prokuratury siłą rzeczy mają charakter następczy. Potrzebna jest prewencja" – stwierdza rozmówca "Rz". W ramach tych działań mogłoby zostać zmienione prawo dotyczące nadawania licencji, a kierowcy mieliby przechodzić rozszerzone badania psychologiczne i egzaminy z języka polskiego. W postulatach do ministra infrastruktury śledczy rozważają też wprowadzenie odpowiedzialności cywilnej operatorów za czyny kierowców.

Pseudotaksówka wykryta przez ITD pod Dworcem Wschodnim w Warszawie
Pseudotaksówka wykryta przez ITD pod Dworcem Wschodnim w WarszawieITD

Sprawdź: Pseudotaksówka wyeliminowana. Kierowca nie miał ani licencji, ani prawka

Zmienić musi się także sposób działania aplikacji – obecnie zdarza się, że kilku kierowców korzysta z jednego konta. Tak właśnie było w przypadku 24-letniego Gruzina, który pod koniec kwietnia br. kierował autem Ubera na cudzej karcie i zgwałcił młodą cudzoziemkę. Został ujęty następnego dnia.

Uber i Bolt informują, że z troski o bezpieczeństwo pasażerów kierują się zasadą "zero tolerancji", a ich kierowcy muszą przedstawić nie tylko badania, kopie prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego, ale również zaświadczenie o niekaralności. Uber blokuje każdego zgłoszonego kierowcę, a Bolt współpracuje z Fundacją Feminoteka nad szkoleniami i edukacją prewencyjną. Mimo to wciąż dochodzi do opisywanych nadużyć.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków