Auto Świat Wiadomości Aktualności Pokazali inteligentne pasy bezpieczeństwa. Jednak można je jeszcze poprawić

Pokazali inteligentne pasy bezpieczeństwa. Jednak można je jeszcze poprawić

Pasy bezpieczeństwa to tak znany i stary system bezpieczeństwa, że wydawałoby się, że już nie ma co nowego w nim wymyślać. Jednak inżynierowie z firmy ZF zdołali unowocześnić ten system i sprawić, by był bezpieczniejszy niż do tej pory. Niedługo zapewne pojawi się w nowych samochodach.

Inteligentne pasy bezpieczeństwa ZF
ZF
Inteligentne pasy bezpieczeństwa ZF

Nowa technologia pasów bezpieczeństwa nazwana została wielostopniowym ogranicznikiem obciążenia (MSLL). Zadaniem tego systemu jest zminimalizowanie skutków wypadków drogowych, przez dostosowanie siły napinania pasa do wzrostu i masy ciała pasażera. Ma on pomóc w spełnianiu zaostrzonych wymagań NCAP Roadmap 2030.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mniej zaawansowany system już dziś jest stosowany w nowoczesnych samochodach, jednak ma on jedynie dwustopniową regulację siły dociskania ciała pasażera. MSLL oferuje z kolei możliwość indywidualnego dopasowania napinania pasa, a także interakcję z innymi systemami bezpieczeństwa pojazdu. W efekcie, pas bezpieczeństwa w przypadku nieuniknionego zderzenia, interweniuje już na wczesnym etapie, napinając pas wokół ciała przed zderzeniem, a następnie kontrolując jego luz po uderzeniu.

Pas będzie "wiedział" ile ważysz i jakie masz wymiary

W przyszłości planowane jest wykorzystanie rejestrowania wnętrza pojazdu, aby pas jeszcze lepiej "wiedział", jak dostosować siły napinania pasów do indywidualnych potrzeb pasażerów. System ten będzie korzystać z różnych źródeł danych, takich jak kamery wewnętrzne i czujniki w pasach bezpieczeństwa, które mogą dostarczyć informacji na temat obwodu ciała pasażera, a tym samym jego wzrostu i wagi.

Dostosuje moc działania do wieku

Na podstawie tych danych ochrona pasem bezpieczeństwa jest zindywidualizowana dla każdego pasażera. Dostosuje on ochronę dla małych i lekkich osób w razie wypadków o umiarkowanej intensywności, a także dla starszych osób, które mają większe ryzyko obrażeń ze względu na zmienioną strukturę kości. System ten potencjalnie poprawia również bezpieczeństwo pasażerów o dużej masie.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków