Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Pokazali inteligentne pasy bezpieczeństwa. Jednak można je jeszcze poprawić

Pokazali inteligentne pasy bezpieczeństwa. Jednak można je jeszcze poprawić

Pasy bezpieczeństwa to tak znany i stary system bezpieczeństwa, że wydawałoby się, że już nie ma co nowego w nim wymyślać. Jednak inżynierowie z firmy ZF zdołali unowocześnić ten system i sprawić, by był bezpieczniejszy niż do tej pory. Niedługo zapewne pojawi się w nowych samochodach.

Inteligentne pasy bezpieczeństwa ZF
Inteligentne pasy bezpieczeństwa ZFŹródło: ZF

Nowa technologia pasów bezpieczeństwa nazwana została wielostopniowym ogranicznikiem obciążenia (MSLL). Zadaniem tego systemu jest zminimalizowanie skutków wypadków drogowych, przez dostosowanie siły napinania pasa do wzrostu i masy ciała pasażera. Ma on pomóc w spełnianiu zaostrzonych wymagań NCAP Roadmap 2030.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mniej zaawansowany system już dziś jest stosowany w nowoczesnych samochodach, jednak ma on jedynie dwustopniową regulację siły dociskania ciała pasażera. MSLL oferuje z kolei możliwość indywidualnego dopasowania napinania pasa, a także interakcję z innymi systemami bezpieczeństwa pojazdu. W efekcie, pas bezpieczeństwa w przypadku nieuniknionego zderzenia, interweniuje już na wczesnym etapie, napinając pas wokół ciała przed zderzeniem, a następnie kontrolując jego luz po uderzeniu.

Pas będzie "wiedział" ile ważysz i jakie masz wymiary

W przyszłości planowane jest wykorzystanie rejestrowania wnętrza pojazdu, aby pas jeszcze lepiej "wiedział", jak dostosować siły napinania pasów do indywidualnych potrzeb pasażerów. System ten będzie korzystać z różnych źródeł danych, takich jak kamery wewnętrzne i czujniki w pasach bezpieczeństwa, które mogą dostarczyć informacji na temat obwodu ciała pasażera, a tym samym jego wzrostu i wagi.

Dostosuje moc działania do wieku

Na podstawie tych danych ochrona pasem bezpieczeństwa jest zindywidualizowana dla każdego pasażera. Dostosuje on ochronę dla małych i lekkich osób w razie wypadków o umiarkowanej intensywności, a także dla starszych osób, które mają większe ryzyko obrażeń ze względu na zmienioną strukturę kości. System ten potencjalnie poprawia również bezpieczeństwo pasażerów o dużej masie.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków