W Polsce dostępnych jest już kilka chińskich marek samochodów. Niewykluczone, że z czasem pojawią się kolejne. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Multirent, klientów do chińskich samochodów przyciągają przede wszystkim wysoki standard wyposażenia, konkurencyjne ceny i atrakcyjny design.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

A jak jest z och rozpoznawalnością? Okazuje się, że 29 proc. polskich kierowców zna chińskie marki samochodów, które można kupić w Polsce. Nieco mniej, bo 23 proc. nie jest pewna czy je zna.

Polacy wiedzą, że na rynku są chińskie auta, ale ich nie rozpoznają

Inaczej sprawa wygląda, jeśli chodzi nie ogólnie o chińskie auta, ale o konkretne marki. Ponad połowa Polaków w ogóle ich nie rozpoznaje (52 proc. badanych), przy czym żadnej z marek nie zna 63 proc. kobiet oraz 42 proc. mężczyzn.

Trzy najbardziej rozpoznawalne chińskie marki samochodów w Polsce to:

  • MG - 20 proc.;
  • Maxus - 14 proc.;
  • BYD - 13 proc.
MG HS Foto: Tomasz Kamiński / Auto Świat
MG HS

Trzy marki o najniższej rozpoznawalności:

  • Seres - 4 proc.;
  • Omoda - 5 proc.;
  • BAIC - 6 proc.

Polacy stopniowo odkrywają potencjał tkwiący w autach z rynku chińskiego. Wyniki naszego badania pokazują, że ich największą znajomością wykazują się trzydziestolatkowie. To właśnie ta grupa – z jednej strony otwarta na innowacje, a z drugiej o ugruntowanych opiniach i rozbudowanych doświadczeniach konsumenckich wie najwięcej w tym temacie. Z kolei najmniejszą świadomość mają osoby między 50 a 59 rokiem życia. Z obserwacji rynku można wnioskować jednak, że sytuacja będzie stopniowo się zmieniać, a popularność pojazdów z Chin będzie rosła – komentuje Agnieszka Gawlik, Regionalna Dyrektorka ds. Kluczowych Klientów z Santander Consumer Multirent.

Kraj pochodzenia jednak ma znaczenie

Jak wynika z pierwszej części raportu, kraj pochodzenia ma znaczący wpływ na to, jak Polacy postrzegają daną markę. Aż 47 proc. odpowiadających w ankiecie stwierdziło, że na ten czynnik zwraca uwagę przy wyborze samochodu i do zakupu zniechęca ich brak zaufania do pojazdów z Chin. Nieufność do chińskich aut najczęściej deklarują osoby o zarobkach do 3 tys. złotych (71 proc. badanych).

Polacy obawiają się ponadto, że chińskie auta są niskiej jakości, co deklaruje jedna trzecia badanych. Dla 25 proc. osób zniechęcające jest przekonanie, że do chińskich samochodów brakuje części zamiennych. 23 proc. jest przekonanych o braku testów bezpieczeństwa europejskich instytucji. Kolejnymi argumentami wymienianymi przeciwko chińskim samochodom są: trudność w odsprzedaży (16 proc.), słabe opinie o serwisie (15 proc.), kwestie związane z bezpieczeństwem oraz obawy przed udostępnieniem swoich danych (9 proc.).

Polacy przy zakupie kierują się głównie ceną samochodu

Dla Polaków podstawowym czynnikiem, którym kierują się przy wyborze samochodu, jest cena i inne kwestie finansowe. Dlatego też badani zwracali uwagę, że to właśnie atrakcyjna cena mogłaby ich skusić na zakup chińskiego samochodu. Kwestia ta jest ważniejsza dla mężczyzn (64 proc.) niż dla kobiet (53 proc.).

Kolejnymi wymienianymi czynnikami sprzyjającymi zakupowi chińskich aut są: dobre wyposażenie (28 proc. badanych), nowoczesne technologie (25 proc.), testy zderzeniowe wykonane przez europejskie instytucje (17 proc.) i wygląd (15 proc.). Z badania wynika, że 8 proc. badanych przekonałoby, gdyby chińskie marki oferował dealer z lokalnego rynku. Blisko jedna piąta twierdzi jednak, że żaden czynnik by ich nie przekonał do zakupu chińskiego samochodu (19 proc.).