- Rozpoczął się przetarg na budowę obwodnicy Mierzyna na drodze krajowej DK10
- Projekt realizują wspólnie GDDKiA i Miasto Szczecin, dzieląc się kosztami prac
- Obwodnica Mierzyna połączy Szczecin z Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu trasy S6
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wysłała już do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna. Znajdować się ona będzie w ciągu drogi krajowej DK10. Inwestycję wspólnie prowadzą GDDKiA oraz Miasto Szczecin.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Podali procent ukończenia prac na Via Carpatia. Jest też data. Na tę drogę czeka wschód Polski
Nowa obwodnica Mierzyna zapewnić ma dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która z kolei znajduje się w ciągu trasy ekspresowej S6. ZOS również aktualnie jest w trakcie przetargu na jej budowę. We wtorek 13 maja na platformie zakupowej GDDKiA zostanie opublikowana dokumentacja postępowania przetargowego.
- "Obwodnica Mierzyna będzie kluczowym połączeniem Szczecina z Zachodnią Obwodnicą miasta w ciągu S6. Dzięki tej inwestycji również tranzyt z drogi krajowej nr 10 ominie zakorkowany w godzinach szczytu Mierzyn. Wspólna realizacja tej inwestycji przez GDDKiA i Miasto Szczecin to wręcz modelowy przykład współpracy rządu i samorządu przy inwestycjach infrastrukturalnych" – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Obwodnicę Mierzyna buduje wspólnie GDDKiA i Miasto Szczecin
Jak informuje GDDKiA, nowa droga będzie w połowie przebiegała na terenie miasta Szczecin. Drogami na tym terenie zarządza Prezydent Miasta. Dlatego właśnie inwestycję GDDKiA prowadzi wspólnie ze szczecińskim samorządem.
Porozumienie w sprawie przeprowadzenia prac przygotowawczych podpisano już w 2022 r. W oparciu o nie został przygotowany projekt budowlany. Dokumentacja dla drogi była gotowa w ubiegłym roku, co pozwoliło na rozpoczęcie procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Teraz, na początku tego roku GDDKiA podpisała z Miastem Szczecin porozumienie, które obejmuje etap prac budowlanych. Zgodnie z nim każda ze stron poniesie koszty prac, prowadzonych na swoim terenie.
Z kolei w marciu tego roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID. Zrobił to zarówno dla odcinków miejskich, jak i dla odcinków podlegających GDDKiA. Tym samym ostatecznie zatwierdzono wszystkie rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości.
Jak informuje GDDKiA, roboty będą mogły ruszyć wkrótce po podpisaniu umowy z wykonawcą, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 r.
Tak będzie wyglądać dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina
W tej chwili doga krajowa DK10, która wychodzi ze Szczecina w kierunku granicy polsko-niemieckiej przebiega przez Mierzyn. Jak informuje GDDKiA obecnie na tej drodze codziennie w godzinach szczytu, tworzą się korki. Nowa obwodnica ma za zadanie je rozładować - wyprowadzając ruch z miasta. Dlatego na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina. Nowy przebieg drogi konieczny jest, bo biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu.
Jak informuje GDDKiA, początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Początkowy fragment, o długości ponad 200 m, to teren Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna już GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa droga krajowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje). Za ten ostatni fragment ponownie odpowiada GDDKiA.