GDDKiA informuje, że na etapie realizacji jest obecnie 14 obwodnic o łącznej długości 109,7 km, a ich wartość to w sumie 1,9 mld zł.

Są to obwodnice:

  • Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), 
  • Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), 
  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), 
  • Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), 
  • Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), 
  • Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), 
  • Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), 
  • Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), 
  • Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie), 
  • Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie), 
  • Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), 
  • Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie), 
  • Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie), 
  • Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie). 

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Ponadto w fazie przetargu są dwie trasy:

  • obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie), 
  • obwodnica Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK79 (woj. małopolskie) - przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. 

Dla 84 kolejnych tras, których długość to około 700 km, prowadzone są prace przygotowawcze, m.in. opracowywane STEŚ-R czy wykonanie Koncepcji programowej.

Program budowy 100 obwodnic Foto: GDDKiA
Program budowy 100 obwodnic

Program budowy 100 obwodnic: w planach głównie drogi jednojezdniowe

Obwodnice będą drogami klasy GP (głównie ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie trasami jednojezdniowymi, choć w przypadku, gdy w ramach prac przygotowawczych przewidywane jest duże natężenie ruchu, będą powstawać jako drogi dwujezdniowe.

Takie będą m.in. obwodnice:

  • Wąchocka (DK42), 
  • Nowego Targu (DK49), 
  • Chrzanowa i Trzebini (DK79), 
  • Kalisza (DK25), 
  • Pułtuska (DK61), 
  • Głogowa (DK12), 
  • Legnicy (DK94). 

W programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 jest również lista rezerwowa dla obwodnic, które mają szansę powstać jedynie w przypadku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych. Jeśli któraś z inwestycji rezerwowych zostanie uruchomiona, wówczas drogowcy opracują Program Inwestycyjny i przystąpią do prac projektowych.