Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Przez jeden przycisk spędzisz u diagnosty więcej czasu. Zmiany już od listopada

Przez jeden przycisk spędzisz u diagnosty więcej czasu. Zmiany już od listopada

Zmiany w badaniach technicznych zaczną obowiązywać już 1 listopada br. Spóźnialscy mogą na razie spać spokojnie, nie chodzi bowiem o zapowiadane od dawna kary za zbyt późne stawienie się na obowiązkowy przegląd w SKP (stacji kontroli pojazdów). Diagnosta nie będzie też jeszcze musiał wykonywać zdjęć pojazdu. Sprawdzi za to... przycisk.

Zmiany w badaniach technicznych już od 1 listopada 2022 r.
Zmiany w badaniach technicznych już od 1 listopada 2022 r.Źródło: Auto Świat / Piotr Czypionka
  • Wydłużone badanie techniczne będzie efektem dostosowania polskich przepisów do prawa unijnego
  • Diagności będą mieli do sprawdzenia dodatkowy element wyposażenia. Problem w tym, że brakuje im do tego odpowiedniego narzędzia
  • Oprócz tego wykryte usterki będą inaczej nazywane. Projekt wprowadzenia kar dla spóźnialskich i obowiązku robienia zdjęć na razie utknął w Sejmie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Od 1 listopada 2022 r. powiększy się lista elementów do sprawdzenia podczas badania technicznego. Zmiany zostaną wprowadzone na mocy opublikowanego w dzienniku ustaw rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 27 września br. To efekt konieczności dostosowania polskich przepisów do prawa unijnego. W związku z tym pojawi się też nowa klasyfikacja usterek.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Zmiany w badaniach technicznych. Nowy obowiązek diagnostów

Pracownicy stacji kontroli pojazdów będą mieli więcej pracy przez obowiązkowy od 1 kwietnia 2018 r. element wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Mowa tu o systemie automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku (eCall) i związanym z nim przyciskiem z piktogramem słuchawki i napisem "SOS". W praktyce od 1 listopada 2022 r. diagności będą tylko musieli sprawdzić, czy... jest na pokładzie, a nie czy działa.

Diagności będą musieli sprawdzić obecność przycisku SOS
Diagności będą musieli sprawdzić obecność przycisku SOSŹródło: Auto Świat

Absurd? Rozporządzenie nakłada, co prawda, również obowiązek sprawdzenia działania systemu eCall, ale tylko wówczas, "jeśli jest to możliwe". Kontrola organoleptyczna ("Przycisk? Jest!") ma być rozszerzona o kontrolę systemu przy użyciu "elektronicznego interfejsu" umożliwiającego diagnoście dostęp do bazy danych i sprawdzenie ewentualnych usterek systemu eCall (tych przewidziano w rozporządzeniu aż 10, np. awarię modułu GPS, uszkodzenie komputera sterującego lub niepodłączenie do zestawu audio).

Problem w tym, że nikt nie określił, jak ma wyglądać nowe urządzenie, w które powinny wyposażyć się stacje kontroli pojazdów. W lipcu tego roku przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów zwrócili uwagę na inną przeszkodę – aby uzyskać dostęp do takich danych, konieczne jest skorzystanie z oprogramowania przeznaczonego do obsługi samochodów konkretnych marek, a takiego nie ma na wyposażeniu SKP.

Stacja Kontroli Pojazdów
Stacja Kontroli PojazdówŹródło: Auto Świat

Zmiany w badaniach technicznych. Co ze zdjęciami i karami?

Poza tym, że od 1 listopada 2022 r. proces inspekcji zajmie więcej czasu, z perspektywy kierowców nic się nie zmienia. Projekt zakładający wprowadzenie ważniejszych dla nich zmian jest na etapie poprawek wprowadzanych przez Sejm – posłowie już raz głosowali nad odrzuceniem projektu w całości. Kary dla spóźnialskich i obowiązek robienia zdjęć w trakcie inspekcji najwcześniej mogą zacząć obowiązywać od stycznia 2023 r.

Już 1 listopada 2022 r. pojawi się nowa klasyfikacja usterek – także przewidziana w rozporządzeniu resortu infrastruktury. Zmiany są czysto kosmetyczne, chodzi bowiem o ujednolicenie nomenklatury w państwach członkowskich UE. Dotychczasowe usterki drobne (UD), usterki istotne (UI) i usterki stwarzające zagrożenie (USZ) zostaną zastąpione kolejno usterkami drobnymi, poważnymi i niebezpiecznymi.

Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków