Logo
WiadomościAktualnościKrach w Rosji. Sprzedaż nowych aut mocno spada

Krach w Rosji. Sprzedaż nowych aut mocno spada

Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Rosyjski rynek znajduje się w zapaści. Brakuje nie tylko nowych samochodów, ale i chętnych na nie. Rekordziści odnotowali spadki sięgające nawet 89 proc.! Okazuje się jednak, że nie wszyscy notują straty. Na kryzysie najlepiej korzystają firmy z Chin, które ustanawiają nowe rekordy na tamtejszym rynku.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Łada Vesta Sport
Łada
Łada Vesta Sport

Nie wszyscy tracą na zachodnich sankcjach nałożonych na Rosję za rozpętanie wojny z Ukrainą. Świetnie odnajdują się Chińczycy, którzy na rosyjskich rynku motoryzacyjnym radzą sobie coraz lepiej. Chińskie marki sprzedają więcej w sytuacji, gdy większość zagranicznych i lokalnych firm notuje gigantyczne spadki sprzedaży. Jednym z liderów jest koncern Shacman/Shaanxi, który w kwietniu 2022 r. zwiększył sprzedaż swoich ciężarówek w Rosji aż o 506 proc. (dane Autostat). O 180 proc. wzrosły także wyniki innej chińskiej marki, czyli Howo. Niestety nie podano, ile egzemplarzy trafiło do rosyjskich klientów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są przyczyny spadku sprzedaży samochodów w Rosji?
Które chińskie marki odnotowują wzrost sprzedaży?
Jakie straty notują zagraniczne firmy w Rosji?
Jak wygląda sytuacja sprzedaży ciężarówek w Rosji?

Zainteresowanie ciężarówkami w Rosji wzrosło na tyle, że po raz pierwszy od wielu lat sprzedaż najcięższych pojazdów przewyższyła segment aut dostawczych (odpowiednio 5.5 tys. i 4,9 tys. sztuk). Na tle aut osobowych to jednak wciąż skromny wynik. Sama Łada sprzedała więcej aut niż wszystkich ciężarówek razem wziętych. Choć wynik 8,5 tys. samochodów Łady może wydawać się bardzo dobry, to jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza ogromny spadek, sięgający aż 78 proc.

Nie tylko Łada zmaga się z ogromnymi spadkami. Na liście rekordzistów znaleźli się także: Kia (-76 proc.), Hyundai (-73 proc.), Renault (-84 proc.) czy Skoda (-89 proc.). Cały segment aut osobowych skurczył się już o 78,5 proc. W kolejnych miesiącach będzie zapewne jeszcze gorzej, gdy wyczerpią się już wszystkie zapasy. W Rosji większość koncernów motoryzacyjnych wstrzymała bowiem produkcję i import aut. Coraz bardziej doskwiera także brak dostaw części zamiennych, co oznacza ogromne kłopoty dla serwisów i realizacji nie tylko bieżących przeglądów, ale i napraw gwarancyjnych.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium