- Szkodę całkowitą orzeka się w przypadku, gdy naprawa auta kosztuje blisko tyle samo lub nawet przewyższa wartość pojazdu sprzed zdarzenia
- AutoDNA opublikowało raport, w którym sprawdzono, w których sprawdzanych samochodach szkoda całkowita występowała najczęściej
- W zestawieniu królują dwa modele z Bawarii z wynikiem ponad 12 proc.
- Jednak jeśli chodzi o średnią wartość takiej szkody, to najwyższa jest w przypadku popularnego SUV-a
Ciekawy raport przyszykowało AutoDNA, a więc serwis, który specjalizuje się w sprawdzaniu historii używanych samochodów. Takie raporty są bardzo pomocne, kiedy szukamy samochodu na rynku wtórnym. Właśnie pojawił się nowy raport o samochodach, które najczęściej miały szkodę całkowitą.
Przeczytaj także: Rynek używanych hybryd zdominowała jedna marka. Podano ich średni przebieg
Szkoda całkowita, czyli co dokładnie? Wyjaśniamy
Szkoda całkowita auta to szczególny przypadek zdarzenia w postaci np. wypadku, co ma wpływ na wartość auto. Szkodę całkowitą orzeka się w przypadku, gdy naprawa auta kosztuje blisko tyle samo lub nawet przewyższa wartość pojazdu sprzed zdarzenia. Oznacza to, że uszkodzenia pojazdu są tak rozległe, że praktycznie nie nadaje się on już do naprawy, np. po pożarze. Brak ekonomicznego uzasadnienia naprawy można policzyć. W przypadku polisy OC koszt naprawy pojazdu musi przekraczać jego wartość, aby szkoda została uznana za całkowitą. Przy AC koszt naprawy musi przekroczyć wskaźnik określony w umowę, zwykle to 70 proc. wartości pojazdu
- wyjaśniają eksperci AutoDNA. W swoich raportach również o niej informują. W popularnych modelach, które ściągamy do Polski odsetek samochodów po szkodzie całkowitej często przekracza... 10 proc. Rekordzistami pod tym względem są dwa modele BMW. W ich przypadku to nawet ponad 12 proc.
Najczęściej sprawdzane samochody ze szkodą całkowitą w 2024 r.
- BMW serii 5 - 12,34 proc.
- BMW serii 3 - 12,04 proc.
- Mazda 5 - 10,97 proc.
- Audi A6 - 10,06 proc.
- Audi A4 - 10,03 proc.
- Volkswagen Golf - 9,81 proc.
- Opel Insignia - 8,95 proc.
- Ford Focus - 8,92 proc.
- Opel Astra - 8,91 proc.
- Ford Mondeo - 7,98 proc.
W zestawieniu modeli o najwyższej wartości szkody w 2024 r. jest kilka niespodzianek w porównaniu do danych z 2023 r. Przede wszystkim nie ma już skrajnie wysokich wartości — najwyższa wycena szkody całkowitej w 2024 r. wynosiła ponad 42 tys. zł wobec ponad 74 tys. zł w 2023 r. Pozostałe wyceny kształtują się na poziomie 30-36 tys. zł, podczas gdy w 2023 r. podobny poziom miały dopiero modele na pozycji 7. i dalszych.
Średnia wartość szkody całkowitej dla najpopularniejszych modeli w 2024 r.
- Kia Sportage - 42 600 zł
- Opel Insignia - 36 600 zł
- BMW serii 5 - 35 600 zł
- Audi A6 - 35 300 zł
- Audi A4 - 34 500 zł
- Toyota Corolla - 33 900 zł
- Volkswagen Golf - 33 800 zł
- BMW serii 3 - 31 500 zł
- Volkswagen Passat - 31 500 zł
- Mazda 5 - 30 100 zł