Nowoczesny silnik zadebiutował 18 miesięcy temu w modelu ECO Speedster, zdobywcy licznych nagród. Jest on standardowo oferowany z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Zadebiutuje w trakcie targów samochodowych RAI Amsterdam Motor Show, które odbędą się w dniach 10-20 lutego 2005 r. Produkcja rozpocznie się w kwietniu, a późną wiosną klienci, początkowo w Niemczech, będą mogli składać zamówienia na wyposażoną w nowy silnik Astrę (pięciodrzwiową lub GTC). Następnie jednostka ta będzie także dostępna w wersji kombi.

Opracowany przez Fiat-GM Powertrain szesnastozaworowy silnik o pojemności 1.248 cm3 i stopniu sprężania 18:1, oferuje najnowocześniejsze technologie wysokoprężne. Jego wysokociśnieniowy (1.600 bar) układ wtrysku bezpośredniego common-rail zapewnia do pięciu wtrysków na cykl, co gwarantuje doskonałą dystrybucję paliwa. Mocowanie i głowica cylindrów wykonane są ze stopów aluminium. W przeciwieństwie do jednostki 1.3 CDTI oferowanej w modelach Corsa, Tigra, Combo i Agila, sprężarka tej jednostki zapewnia zmienną geometrię łopat turbiny, co umożliwia podwyższenie momentu obrotowego do 200 Nm. Silnik ten osiąga maksymalną moc 90 KM przy 4.000 obrotów na minutę.

Pięciodrzwiowa Astra z nowym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 172 km/h (GTC: 174 km/h) i przyspieszenia od zera do 100 km/h w 13,7 sekundy. Dzięki umieszczonemu tuż za silnikiem katalizatorowi i chłodzonemu zaworowi recyrkulacji spalin Astra 1.3 CDTI spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4.

Astra 1.3 CDTI ma być także oszczędna, nie tylko dzięki niewielkiej pojemności skokowej silnika i niskiemu zużyciu paliwa (miasto/poza miastem/cykl łączony: 6,2/4,0/4,8 litra na 100 km), ale także dzięki wyjątkowo długim okresom międzyprzeglądowym (do dwóch lat /50.000 km) i bezobsługowemu rozrządowi łańcuchowemu.