Auto Świat Wiadomości Aktualności Silniki V8 6.2 od GM z poważną wadą. Ponad 877 tys. aut musi jechać do serwisu

Silniki V8 6.2 od GM z poważną wadą. Ponad 877 tys. aut musi jechać do serwisu

GM wzywa do serwisu ponad 877 tys. SUV-ów i pickupów napędzanych silnikami 6.2 V8. Przyczyną akcji przywoławczej są awarie łożysk, które mogą prowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej lub nawet pęknięcia bloku silnika. Problem jest na tyle poważny, że producent zdecydował się nawet na wstrzymanie sprzedaży modeli, których dotyczy akcja serwisowa.

Cadillac Escalade (zdj. ilustracyjne)
Auto Świat
Cadillac Escalade (zdj. ilustracyjne)
  • GM wzywa do serwisu 877 tys. SUV-ów i pickupów z lat 2019–2024 z silnikami 6.2 V8 z powodu awarii łożysk
  • Awaria może prowadzić do uszkodzeń silnika lub pęknięcia bloku, co skłoniło GM do wstrzymania sprzedaży części modeli
  • Klienci mogą sprawdzić status akcji serwisowej pojazdu na stronie NHTSA, wprowadzając numer VIN

Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500 z lat 2019–2024, Cadillac Escalade i Escalade ESV z lat 2021–2024, a także Chevrolet Suburban i Tahoe oraz GMC Yukon i Yukon XL — właściciele tych modeli muszą liczyć się z poważnym problemem, o ile ich auto napędzane jest 6,2-litrowym silnikiem V8 z serii L87. Jednostka została wprowadzona przez GM w 2019 r. i najpierw trafiała pod maski pickupów Chevroleta oraz GMC, a od 2021 r. również do SUV-ów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Awaria łożysk, która może prowadzić do pękania bloków silnika

Już w połowie stycznia 2025 r. NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) amerykańska agencja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak informuje "Rzeczpospolita", wszczęła dochodzenie w sprawie silników 6.2 V8 firmy GM. Do rządowej instytucji docierały sygnały od klientów, którzy zgłaszali awarie łożysk, co mogło skutkować awarią silników lub nawet pękaniem bloków silnika. Sprawa jest o tyle problematyczna, że uszkodzenie nie daje żadnych sygnałów ostrzegawczych przed awarią.

Sprawa z możliwymi pęknięciami korbowodu jest zaskakująca zważywszy na fakt, że koncern GM wprowadził silnik Small-Block V8 w 1955 r. Ten obecny zapewnia moc 426 KM i moment obrotowy 623 Nm. Jednostki oferowane od 1 czerwca 2024 r. mają być pozbawione potencjalnych wad zwiększających ryzyko uszkodzenia silnika, bo "wprowadzono szereg udoskonaleń w produkcji wałów korbowych i korbowodów, co pozwoliło wyeliminować problemy jakościowe" — informuje "Rzeczpospolita".

Sprawa dotyczy ponad 877 000 aut wyprodukowanych w latach 2019-2024

Konieczność sprawdzenia stanu silnika dotyczy aż 877 710 samochodów wyprodukowanych w latach 2019-2024. Wszyscy właściciele aut z jednostką 6.2 V8 mogą sprawdzić, czy ich egzemplarz objęty jest akcją serwisową. W tym celu wystarczy zalogować się na stronie internetowej NHTSA i wprowadzić numer VIN.

W notatce wysłanej do dealerów GM wskazuje na objawy, które mogą sugerować problem z jednostką V8. Wśród symptomów wymieniono m.in. stukanie, trzaski, jakieś inne nietypowe dźwięki jednostki napędowej, obniżoną wydajność silnika, pojawiająca się kontrolka check engine, problemy z rozruchem, a nawet nieprawidłowa zmiana biegów. Wszystkie auta, które już zostaną sprawdzone, mają m.in. dostać olej o wyższej lepkości (0W-40), bo ten w ocenie GM zapewni lepszą ochronę silnika.

Jak na razie nie wiadomo, jakie prace zostaną wykonane, aby wyeliminować ryzyko uszkodzenia silników. W grę wchodzi wymiana korbowodów, łożysk, a nawet wymiana wałów korbowych. Już teraz wiadomo natomiast, że skala akcji serwisowej doprowadziła do braku części zamiennych i zamiennych silników.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków