- GM wzywa do serwisu 877 tys. SUV-ów i pickupów z lat 2019–2024 z silnikami 6.2 V8 z powodu awarii łożysk
- Awaria może prowadzić do uszkodzeń silnika lub pęknięcia bloku, co skłoniło GM do wstrzymania sprzedaży części modeli
- Klienci mogą sprawdzić status akcji serwisowej pojazdu na stronie NHTSA, wprowadzając numer VIN
Chevrolet Silverado 1500, GMC Sierra 1500 z lat 2019–2024, Cadillac Escalade i Escalade ESV z lat 2021–2024, a także Chevrolet Suburban i Tahoe oraz GMC Yukon i Yukon XL — właściciele tych modeli muszą liczyć się z poważnym problemem, o ile ich auto napędzane jest 6,2-litrowym silnikiem V8 z serii L87. Jednostka została wprowadzona przez GM w 2019 r. i najpierw trafiała pod maski pickupów Chevroleta oraz GMC, a od 2021 r. również do SUV-ów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAwaria łożysk, która może prowadzić do pękania bloków silnika
Już w połowie stycznia 2025 r. NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) amerykańska agencja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak informuje "Rzeczpospolita", wszczęła dochodzenie w sprawie silników 6.2 V8 firmy GM. Do rządowej instytucji docierały sygnały od klientów, którzy zgłaszali awarie łożysk, co mogło skutkować awarią silników lub nawet pękaniem bloków silnika. Sprawa jest o tyle problematyczna, że uszkodzenie nie daje żadnych sygnałów ostrzegawczych przed awarią.
Sprawa z możliwymi pęknięciami korbowodu jest zaskakująca zważywszy na fakt, że koncern GM wprowadził silnik Small-Block V8 w 1955 r. Ten obecny zapewnia moc 426 KM i moment obrotowy 623 Nm. Jednostki oferowane od 1 czerwca 2024 r. mają być pozbawione potencjalnych wad zwiększających ryzyko uszkodzenia silnika, bo "wprowadzono szereg udoskonaleń w produkcji wałów korbowych i korbowodów, co pozwoliło wyeliminować problemy jakościowe" — informuje "Rzeczpospolita".
- Przeczytaj także: Chińscy producenci samochodów weszli do Europy tylnymi drzwiami
Sprawa dotyczy ponad 877 000 aut wyprodukowanych w latach 2019-2024
Konieczność sprawdzenia stanu silnika dotyczy aż 877 710 samochodów wyprodukowanych w latach 2019-2024. Wszyscy właściciele aut z jednostką 6.2 V8 mogą sprawdzić, czy ich egzemplarz objęty jest akcją serwisową. W tym celu wystarczy zalogować się na stronie internetowej NHTSA i wprowadzić numer VIN.
W notatce wysłanej do dealerów GM wskazuje na objawy, które mogą sugerować problem z jednostką V8. Wśród symptomów wymieniono m.in. stukanie, trzaski, jakieś inne nietypowe dźwięki jednostki napędowej, obniżoną wydajność silnika, pojawiająca się kontrolka check engine, problemy z rozruchem, a nawet nieprawidłowa zmiana biegów. Wszystkie auta, które już zostaną sprawdzone, mają m.in. dostać olej o wyższej lepkości (0W-40), bo ten w ocenie GM zapewni lepszą ochronę silnika.
Jak na razie nie wiadomo, jakie prace zostaną wykonane, aby wyeliminować ryzyko uszkodzenia silników. W grę wchodzi wymiana korbowodów, łożysk, a nawet wymiana wałów korbowych. Już teraz wiadomo natomiast, że skala akcji serwisowej doprowadziła do braku części zamiennych i zamiennych silników.