Auto Świat Wiadomości Aktualności Chińscy producenci samochodów weszli do Europy tylnymi drzwiami

Chińscy producenci samochodów weszli do Europy tylnymi drzwiami

Unia Europejska obłożyła chińskie samochody elektryczne cłami sięgającymi ponad 45 proc. Ale firmy z Państwa Środka szybko znalazły sposób na ominięcie barier. "Chińscy producenci samochodów, w tym BYD i Chery, sprzedają więcej hybryd typu plug-in" — wyjaśnia Reuters.

BYD Atto 2
BYD
BYD Atto 2
  • Unia Europejska nałożyła w listopadzie 2024 r. wyższe cła na chińskie samochody elektryczne
  • Producenci z Chin zwiększyli sprzedaż modeli hybrydowych typu plug-in, dzięki czemu uniknęli znaczącego wzrostu cen aut
  • Chińskie firmy planują dalsze zwiększanie oferty hybryd plug-in w Europie, m.in. BYD wprowadzi dwa nowe modele w Niemczech w 2025 r.

W listopadzie 2024 r. weszły w życie unijne cła na chińskie samochody elektryczne. Te sięgają nawet 45,3 proc. i mają chronić rynek UE przed zalewem tanich aut. Tyle że producenci z Państwa Środka szybko dostosowali swoją ofertę do wyższych ceł, a przy okazji również do słabszej od spodziewanej sprzedaży modeli elektrycznych zasilanych z akumulatorów (BEV).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

UE wprowadziła wyższe cła na BEV-y, Chińczycy zaczęli sprzedawać PHEV-y

Tylko w marcu br. BYD i Chery sprzedały odpowiednio 3269 i 757 samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in. Liczby same w sobie nie robią być może dużego wrażenia, ale warto odnieść je do danych z lipca 2024 r. Wtedy sprzedaż tego typu aut tych dwóch marek była bliska zeru, co potwierdzają dane opublikowane w raporcie Rho Motion, na które powołuje się Reuters.

Bardzo możliwe, że chińskie firmy w ciągu przyszłych miesięcy będą notowały dalszy wzrost sprzedaży. Zaledwie kilka dni temu BYD poinformował, że jeszcze w 2025 r. wprowadzi na niemiecki rynek dwa kolejne modele PHEV. Trudno zresztą się dziwić.

Wzrost sprzedaży hybryd plug-in w porównaniu z autami elektrycznymi

Reuters przypomina, że BYD płaci 27 proc. cła w przypadku pojazdów elektrycznych oferowanych w UE i 10 proc., gdy mowa o hybrydach plug-in. To oznacza, że w Niemczech do każdego egzemplarza modelu elektrycznego Atto 3 firma musi doliczyć 10 275 euro, a do Seal U PHEV "tylko" 3999 euro.

Dynamikę sprzedaży hybryd wyraźnie widać na tle sprzedaży modeli elektrycznych. Od marca 2024 r. do marca br. grupa wprowadziła na rynek 4633 auta, co oznacza ponad dwukrotny wzrost. W tym samym czasie liczba sprzedanych hybryd plug-in wzrosła od zera do 3269 aut. W przypadku Chery, które również płaci podstawową taryfę 10 proc. i dodatkową opłatę 21,3 proc. na BEV, sprzedaż wyniosła 310 BEV i 757 PHEV.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji