• Zainteresowanie dieslem w Europie dalej maleje - w pierwszych trzech miesiącach 2021 r. zarejestrowano o ponad 20 proc. aut mniej niż rok wcześniej
  • Znacząco wzrasta sprzedaż samochodów hybrydowych - europejskim rekordzistą są Włochy z przyrostem aż 246,8 proc.
  • Popyt na samochody elektryczne wciąż należy wiązać z rządowymi programami wsparcia, najwięcej aut przybyło w Niemczech (+149 proc.) oraz we Włoszech (+145,6 proc.)

Tradycyjne samochody spalinowe nie znikną tak szybko z ulic. Statystyczny Kowalski, Kruger, Novotny, Bernard, Gonzalez, Schmidt czy przedsiębiorcy w Unii Europejskiej wciąż inwestują w nowe samochody z silnikami spalinowymi. W Europie w pierwszym kwartale 2021 r. wciąż najpopularniejsze są modele benzynowe (42,2 proc., spadek o 16,9 proc.). Na drogach UE pojawiło się ponad milion nowych samochodów napędzanych paliwem E5 czy E10.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2021 r. przybyło także niemal 600 tys. samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Naturalnie, chętnych na nowego diesla jest coraz mniej (spadek o 20,1 proc.), co oznacza tyle, że już niedługo może on zostać wyprzedzony przez modele hybrydowe (wzrost aż o 101,6 proc.!). Duże spadki diesel notuje przy tym na głównych europejskich rynkach, czyli w Niemczech (-29,4 proc.), Hiszpanii (-28,3 proc.) i Francji (-11,1 proc.). Rekordzistą jest jednak Holandia ze spadkiem aż o 60,3 proc. Na tym tle Polska wypada znacznie skromniej (-13,4 proc.).

Rejestracje nowych samochodów w UE w pierwszym kwartale 2021 r. - udziały w rynku

Rodzaj napędu Udziały w rynku - I kwartał 2021 r. Udziały w rynku - I kwartał 2020 r.
Benzyna 42,2 proc. 52,3 proc.
Diesel 23,2 proc. 29,9 proc.
Elektryczny (BEV) 5,7 proc. 3,7 proc.
Hybryda plug-in (PHEV) 8,2 proc. 3,1 proc.
Hybryda (HEV) 18,4 proc. 9,4 proc.
Gaz (NGV) 0,6 proc. 0,6 proc.
Inne 1,8 proc. 1 proc.

Nie jest tajemnicą, że większość wersji hybrydowych oraz odmian plug-in (PHEV) to nic innego jak zelektryfikowane samochody z silnikami benzynowymi. A na te popyt rośnie w imponującym tempie. Rekord należy do Włoch (+246 proc.), w których zarejestrowano ponad 120 tys. nowych hybryd. Sporo przybyło ich także we Francji (70,7 tys.; +135 proc.) czy w Niemczech (101,3 tys., czyli +60,5 proc.).

Rejestracje nowych samochodów w UE w pierwszym kwartale 2021 r.

Rodzaj napędu Liczba zarejestrowanych aut w UE - I kwartał 2021 r. Liczba zarejestrowanych aut w UE - I kwartał 2020 r.
Benzyna 1 078 409 1 297 137
Diesel 593 559 742 434
Elektryczny (BEV) 146 185 91 864
Hybryda plug-in (PHEV) 208 389 75 782
Hybryda (HEV) 469 784 232 985
Gaz (NGV) 14 300 15 901
Inne 46 037 23 889

Włosi są także w europejskiej czołówce rejestracji hybryd plug-in. Ze wzrostem aż 445,7 proc. ustępują Grekom (+897,7 proc.) i Słoweńcom (aż 1000 proc.!). Wystarczy jednak sprawdzić dane o sprzedaży, by upewnić się, gdzie trafia najwięcej aut PHEV. Niezmiennie prowadzą Niemcy (78 tys. szt.), Francuzi (31,2 tys. szt.) i Szwedzi (27,2 tys.). Polska z wynikiem 1980 aut PHEV i wzrostem o 190 proc. mieści się w europejskiej średniej.

Niemcy są również liderem w kwestii elektryfikacji. Od stycznia do końca marca 2021 r. nasi zachodni sąsiedzi zarejestrowali aż 64,8 tys. nowych całkowicie elektrycznych samochodów. Na kolejnych miejscach znalazły się Francja (30,4 tys.), Włochy (13,2 tys.) oraz Austria (6,6 tys.). Nie zabrakło także danych z naszego kraju. Elektryki sprzedają się coraz lepiej (+60,1 proc.), co oznacza, że przybyło 940 egzemplarzy (rok wcześniej było to 587 szt.).

Nie wszędzie jednak rośnie zapotrzebowanie na auta na prąd. Zainteresowanie spada m.in. w Bułgarii (-24,5 proc.), Czechach (-33,8 proc.), Litwie (-25,3 proc.), Portugalii (-41 proc.) czy Hiszpanii (-12,6 proc.). Na liście znalazły się także Niderlandy, w których odnotowano aż 47,5 proc. spadek. Zważywszy jednak na dość spore rządowe wsparcie dla nabywców aut elektrycznych (m.in. zwrot 4 tys. euro, zwolnienie z podatku rejestracyjnego i podatku od własności) to trudno prognozować, by dealerów nowych aut elektrycznych czekały ciężkie czasy.