Historia produkcji samochodów klasy średniej i premium Skody sięga pierwszych lat XX wieku. Pierwszym prawdziwie luksusowym modelem był wprowadzony na rynek w 1907 r. Type FF - firma Laurin & Klement działała wtedy zaledwie od 12 lat. Samochód napędzany był 8-cylindrowym silnikiem i wykorzystywał m.in. w innowacyjny system kontroli poślizgu Knight. Kolejną ikoną stała się limuzyna Skoda Hispano-Suiza, z której w latach 1925-1936 korzystał ówczesny prezydent Republiki, Tomáš Garrigue Masaryk, a także inne wybitne osobistości. Ale to właśnie dopiero Superb stał się prawdziwą wizytówką firmy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Galeria zdjęć Skoda Superb - początek 1/5 Źródło: Skoda
Chociaż po raz pierwszy nazwa Superb pojawia się w dokumentach firmy z 1934 r., to seryjna produkcja modelu rozpoczęła się w 1935 r. Do 1949 r. powstało blisko 900 egzemplarzy tego modelu. Na przestrzeni tych lat samochód oferowany był w pięciu wariantach - 640 Superb (1934-1936) i Superb Type 902 (1936) z silnikami 6-cylindrowymi oraz Superb Type 913 (1936-1939), Superb 3000 OHV Type 924 (1938-1949) i Superb 4000 Type 919 (1938-1940) z jednostkami V8 - przy czym wiele egzemplarzy zostało zbudowanych zgodnie z wymaganiami ich przyszłych właścicieli.
Skoda Superb - powrót i ponowny debiut 2/5 Źródło: Skoda
Nazwa Superb zniknęła z katalogu Skody na ponad pół wieku. Ten czeski synonim luksusu powrócił dopiero w 2001 r. za sprawą pierwszej generacji Superba, ale już w nowoczesnym wydaniu. Premiera modelu zbiegła się w czasie z 10. rocznicą dołączenia firmy do Grupy Volkswagena. Co ciekawe, jeszcze przed oficjalnym zaprezentowaniem auta szerokiej publiczności, Superb został przewieziony do zamku Lány w Środkowych Czechach, gdzie Václav Havel, prezydent Czech, a prywatnie miłośnik samochodów, wybrał się samochodem na jazdę próbną.
Technika rodem z Volkswagena 3/5 Źródło: Skoda
Od strony konstrukcyjnej nowy Superb był przednionapędową limuzyną z nadwoziem o długości 4803 mm, szerokości 1765 mm i wysokości 1469 mm. Gamę jednostek napędowych tworzyły trzy silniki benzynowe - 2.0/115 KM, 1.8 Turbo/150 KM oraz flagowy 2.8 V6 o mocy 193 KM - a także dwa diesle: 1.9 TDI/130 KM oraz 6-cylindrowa jednostka 2.5/155 KM. Silniki V6 standardowo łączone były z 6-biegową przekładnią DSG, opcjonalnie dostępna była również 5-biegowa przekładnia automatyczna Tiptronic. Jak przystało na limuzynę aspirującą do miana luksusowej, Superb miał wiele do zaoferowania także w zakresie rozwiązań zwiększających poziom bezpieczeństwa oraz komfortu. Standardem były systemy ABS i asr , a w modelach 6-cylindrowych również ESP z asystentem hamowania, a także przednie i boczne poduszki powietrzne z przodu (opcjonalnie montowane były również poduszki kurtynowe). Nabywcy Superbów mogli także liczyć na takie udogodnienia, jak np.: reflektory bi-ksenonowe, elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie, automatyczna klimatyzacja Climatronic, czy też nawigacja z kolorowym wyświetlaczem.
Skoda Superb - druga generacja 4/5 Źródło: Skoda
Drugą generację Skody Superb świat po raz pierwszy ujrzał w marcu 2008 r. na wystawie motoryzacyjnej w Genewie. Pierwszym zaskoczeniem dla fanów marki było z pewnością zastosowanie nadwozia typu liftback, w którym tylna klapa była 2-częściowa i można było otwierać ją jak w typowym sedanie lub podnosić całą jak w liftbacku. Kolejne zaskoczenie nastąpiło w 2009 r., gdy Skoda wreszcie zdecydowała się na wprowadzenie wersji kombi. O tym, że wprowadzone zmiany były strzałem w dziesiątkę może świadczyć liczba sprzedanych egzemplarzy. O ile pierwsza generacja Superba znalazła ponad 136 tys. nabywców, o tyle drugą generację wybrało 618 tys. klientów.
Skoda Superb III już idzie na rekord 5/5 Źródło: Skoda
Obecna, trzecia generacja jest najbardziej dojrzałą konstrukcją w historii flagowego modelu Skody. Jeszcze przestronniejsze nadwozie w połączeniu z szeroką gamą nowoczesnych systemów wspomagania oraz nowoczesnymi silnikami, ale też przekonały do Superba trzeciej generacji już ponad 700 tys. osób. Aby odpowiedzieć na potrzeby rynku Skoda od 2019 r. oferuje również wersję Superb iV z napędem hybrydowym typu plug-in. Moc całego układu napędowego wynosi 218 KM, a w trybie czysto elektrycznym samochód może przejechać ok. 62 km.